Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-01, 14:22
  #2893
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
En annan iransk tanker, ARGUS 1, levererade 700 000 fat till Baniyas häromdagen och gick sedan mot Iran via Suez.

https://twitter.com/TankerTrackers/s...22184540454924

Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Iransk tanker, STARK I, uppges vara på väg och snart framme, 1 miljon fat.

https://twitter.com/TankerTrackers/s...08475826741249

Vilket gör hela den här händelsen absurd. Varför valde man att chikanera Grace 1 till att börja med när detta förfarande (iransk olja till Syrien) inte är något utöver det vanliga?

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Administrationen och militärindustrin är de som strävar mot konflikt. Att "terrorklassa" kaptenen är en åtgärd som bara vållar mer problem för Trump som vill lösa detta fredligt. Sådana åtgärder ligger utanför presidentens kontroll, måste man nog anta.

Oljan sades väl vara värd någon miljard svenska kronor. Man kommer nog att försöka smussla ut den. Men hur? Kina är ju alltid en möjlighet.

Turkiet köper S-400 och levererade vapen till IS. Att köpa lite olja, inga problem. Här visar en försäljare flygplan för sin bäste polare.
https://youtu.be/reSrYJ9Pl_U
Burkarna är inte låsta i gamla mönster. De köper vad som verkar användbart.
Vad skulle USA göra utan Turkiet? Ingenstans att ställa moderniserade Jupitermissiler och starta Kubakris v. 2.0.

Ja, det måste vara något sådant för Trump kan bara förlora på att trappa upp "konflikten" med Iran och då indirekt med Ryssland. Trump har ju byggt hela sin ämbetsperiod så här långt på fred (även om han idiotiskt nog bombade Syrien två gånger och inte tar Bibi i örat). Så det måste vara andra krafter som genom åren fixat sig kanaler att kunna styra på det här sättet utan att presidenten hinner göra något. Vad ska man då kalla det förutom "deep state"? Men då blir man stämplad som konspirationsteoretiker.
Citera
2019-09-01, 14:51
  #2894
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Ja, det måste vara något sådant för Trump kan bara förlora på att trappa upp "konflikten" med Iran och då indirekt med Ryssland. Trump har ju byggt hela sin ämbetsperiod så här långt på fred (även om han idiotiskt nog bombade Syrien två gånger och inte tar Bibi i örat). Så det måste vara andra krafter som genom åren fixat sig kanaler att kunna styra på det här sättet utan att presidenten hinner göra något. Vad ska man då kalla det förutom "deep state"? Men då blir man stämplad som konspirationsteoretiker.
Det sätts ju press på Trump på många sätt. Drönaren tror jag säkert generalerna själva beordrat in i iranskt luftrum. Iranierna vinner inget på att skjuta ned den annars. Det sätter press på Trump att agera.

Har någon president på senare år startat så lugnt som Trump?

"Kemattackerna" i Syrien var ju ganska säkert falsklarm. Jag vet inte om Bibi var inblandad då. (Men nu är han det säkert.) Det är svårt att värja sig mot falska larm. Trump ringde Putin och frågade om de kunde utrymma. Sedan drog han iväg några robotar mot övergivna flygfält medan han och Xi låg i poolen och kollade resultatet på TV. Ingen personskada. Problemet löst.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-09-01 kl. 15:07.
Citera
2019-09-01, 15:18
  #2895
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det sätts ju press på Trump på många sätt. Drönaren tror jag säkert generalerna själva beordrat in i iranskt luftrum. Iranierna vinner inget på att skjuta ned den annars. Det sätter press på Trump att agera.

Har någon president på senare år startat så lugnt som Trump?

"Kemattackerna" i Syrien var ju ganska säkert falsklarm. Jag vet inte om Bibi var inblandad då. (Men nu är han det säkert.) Det är svårt att värja sig mot falska larm. Trump ringde Putin och frågade om de kunde utrymma. Sedan drog han iväg några robotar mot övergivna flygfält medan han och Xi låg i poolen och kollade resultatet på TV. Ingen personskada. Problemet löst.

Tyvärr är verkligheten oändligt mycket mera komplicerad än dina, och dina gelikars, förenklade toppagendor. Finns tusentals intressen, tiotusentals lobbyister, hundratusentals kampanjebidragare. Alla har en tåt att dra i, fullständigt omöjligt att kartlägga den bilden till fullo. Därav givetvis kommer nonsens som deep state och judar eftersom när något blir svårt och komplicerat varför inte bara ropa jude eller deep state!? Enkelt och bra, alla fattar men egentligen fattar dom ingenting.

Lite off topic men ändå, nu vad som är av intresse är ju var oljan på Adrian Darya kommer att lossas. Kommer verkligen Iran att trotsa USA? Och vilket annat land som helst som tar emot tankern kommer att få sanktioner på sig så vad händer?
Min teori är att båten helt enkelt får vända tillbaka till Iran utan att ha lossat
Citera
2019-09-01, 15:55
  #2896
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Tyvärr är verkligheten oändligt mycket mera komplicerad än dina, och dina gelikars, förenklade toppagendor. Finns tusentals intressen, tiotusentals lobbyister, hundratusentals kampanjebidragare. Alla har en tåt att dra i, fullständigt omöjligt att kartlägga den bilden till fullo. Därav givetvis kommer nonsens som deep state och judar eftersom när något blir svårt och komplicerat varför inte bara ropa jude eller deep state!? Enkelt och bra, alla fattar men egentligen fattar dom ingenting.

Lite off topic men ändå, nu vad som är av intresse är ju var oljan på Adrian Darya kommer att lossas. Kommer verkligen Iran att trotsa USA? Och vilket annat land som helst som tar emot tankern kommer att få sanktioner på sig så vad händer?
Min teori är att båten helt enkelt får vända tillbaka till Iran utan att ha lossat
Administrationen är komplicerad. Men visst är den övervägande för krig. Pompeo, Bolton och Haspel rekommenderade alla krig. Men denna gång kunde "en person göra skillnad". Trump vägrade kriga.

Kina köper iransk olja, så där kan man sälja. Fast just detta fartyg är ju "terrorklassat" så lite mer tvekan blir det kanske.
Citera
2019-09-01, 17:23
  #2897
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Administrationen är komplicerad. Men visst är den övervägande för krig. Pompeo, Bolton och Haspel rekommenderade alla krig. Men denna gång kunde "en person göra skillnad". Trump vägrade kriga.

Kina köper iransk olja, så där kan man sälja. Fast just detta fartyg är ju "terrorklassat" så lite mer tvekan blir det kanske.

Terrorklassningen har du eller aftonbladet hittat på. Det handlar om sanktioner gentemot det land som köper olja av Iran.
Citera
2019-09-02, 08:00
  #2898
Medlem
Tillssons avatar
TankerTrackers.com listar tre potentiella iranska tankers som Adrian Darya 1 (AD1) kan läktra över olja till.

Citat:
AD1 has 3 potential Iranian-flagged Suezmax tankers to transfer up to a million barrels of oil to.

1) SILVIA I (no visual confirmation if delivery to Baniyas was completed today)

2) STARK I (should be in Syria by now with 1MB aboard)

3) SARAK (will enter Suez soon with 1MB)

Jag kan tänka mig ett scenariot där AD1 läktrar över sin olja till de andra fartygen som sedan går tillbaka till Iran via Suez för att visa god vilja mot sina löften. Syrien verkar ju ändå få 4 miljoner fat olja som bara passerar in utan uppmärksamhet/bråk.

https://twitter.com/TankerTrackers/s...30283338600449
__________________
Senast redigerad av Tillsson 2019-09-02 kl. 08:13.
Citera
2019-09-02, 16:31
  #2899
Medlem
I-van-Toers avatar
Nu har tankern under natten/morgonen gjort en 180 graders gir och går norrut i drygt 5-6 knop. Enligt Marine Traffic (som jag tror egentligen ligger många timmar efter vad som egentligen sker). Det finns ju ingen satellittjänst som man kan se vad som exakt händer i realtid på världens hav. Kaptenen är för övrigt tydligen indier och inte pakistanier som jag skrev tidigare. Hittar inte heller något intressant via en snabb sökning den senaste timmen.
Citera
2019-09-02, 17:24
  #2900
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Nu har tankern under natten/morgonen gjort en 180 graders gir och går norrut i drygt 5-6 knop. Enligt Marine Traffic (som jag tror egentligen ligger många timmar efter vad som egentligen sker). Det finns ju ingen satellittjänst som man kan se vad som exakt händer i realtid på världens hav. Kaptenen är för övrigt tydligen indier och inte pakistanier som jag skrev tidigare. Hittar inte heller något intressant via en snabb sökning den senaste timmen.
Indien har tydligen bra relationer med Iran trots att islam inte är någon "stor grej" i landet. Man har köpt mycket olja därifrån men nu säger sig indierna följa sanktionerna.
Det finns även indier i besättningen på Stena Imperio.
Citera
2019-09-02, 17:33
  #2901
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Nu har tankern under natten/morgonen gjort en 180 graders gir och går norrut i drygt 5-6 knop. Enligt Marine Traffic (som jag tror egentligen ligger många timmar efter vad som egentligen sker). Det finns ju ingen satellittjänst som man kan se vad som exakt händer i realtid på världens hav. Kaptenen är för övrigt tydligen indier och inte pakistanier som jag skrev tidigare. Hittar inte heller något intressant via en snabb sökning den senaste timmen.

Jodå du kan i Marine Traffic klicka på Live Map så får du aktuella uppgifter. Nu fick jag position för 1 min sedan.

https://www.marinetraffic.com/en/ais...AN%20DARYA%201
__________________
Senast redigerad av Tillsson 2019-09-02 kl. 17:44.
Citera
2019-09-03, 12:15
  #2902
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Jodå du kan i Marine Traffic klicka på Live Map så får du aktuella uppgifter. Nu fick jag position för 1 min sedan.

https://www.marinetraffic.com/en/ais...AN%20DARYA%201

OK, vi säger så. Man får väl tro på det.

För övrigt, en intressant artikel.

Sanctioned Iranian Tanker Adrian Darya 1 Goes "Dark" Off Syria
https://www.maritime-executive.com/a...dark-off-syria

Citat:
The U.S.-blacklisted tanker Adrian Darya 1 has gone "dark" off the coast of Syria, where she is widely expected to deliver her controversial cargo of Iranian crude oil.

Citat:
During the Darya's ordeal, Syria has received Iranian crude oil from the tankers Argo 1 (700,000 barrels), Savior (one million barrels, pending delivery), Silvia 1 (one million barrels), Stark 1 (one million barrels, pending visual confirmation) and Sarak (one million barrels, pending delivery), according to the firm. Over the year ending July 2019, Syria has imported an estimated 17 million barrels of Iranian crude - nearly ten times the amount in the Darya's tanks.

Hur ska Pompeo och Bolton slingra sig ur detta?
Citera
2019-09-03, 12:47
  #2903
Medlem
kungkruts avatar
Så nu kan inte vi följa adrian darya 1, men vad hjälper det att den gör såhär? Är ju inte så att den blir osynlig. Vad är på G?
Citera
2019-09-03, 15:24
  #2904
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
OK, vi säger så. Man får väl tro på det.

För övrigt, en intressant artikel.


Att i i Marine Traffic klicka på Live Map för aktuella uppgifter fungerar bara om fartyget är synligt, inte om det slagit av sin AIS.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback