Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-31, 22:58
  #4741
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej, det enda alternativ som finns är det avtal som EU slänger fram och säger "skriv på här". Eftersom EU känner till omröstningen så har dom inget intresse av att ändra ens ett komma.

Bunkra medicin och mat så man klarar sig tills tull och speditionsföretagen fått till en fungerande ruljans.

Sedan har ju UK möjligheter att bli en tillväxtnation och man inför mer nyliberal politik. Man är inte fast i EU's vänsterpolitik. Ett problem är väl att de som röstade leave vill ha vänster-stagnationspolitik. Så att göra UK till ett lågskatte-tillväxt-paradis kan bli svårt att genomföra.
Det alternativ som finns har förhandlats fram mellan Mayhem och EU och erbjuder en lösning på alla problem, respekterar Good Friday agreement, säkerställer frihandel för Irland, och mycket mer.

Det räcker inte. Ser man på gränsen mellan Norge och Sverige/EU blir det köer oavsett. Så länge de inte har ett handelsavtal, vilket många menar kommer att ta år att förhandla fram. Irland kommer att drabbas hårt, för det transporterar gods genom England och Wales nu, som alltså kan komma att tvingas köa vid två gränser.

Jag sa det redan innan referendum: protektionism dödar landets ekonomi.

https://www.youtube.com/watch?v=Zu9KcdO8V3A

I don't care if anyone calls it pop, rock, blues or country. It's my kind of music. A staple I can't get enough of!

The only sound I hear är Trump och Blow Jobsson som stampar jämfota.
Citera
2019-08-31, 23:07
  #4742
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Den här artikeln tar upp den ekonomiska delen ifall ett snabbt handelsavtal med US blir verklighet:

A quick US trade deal won’t help Britain avoid Brexit damage, economists say
https://www.cnbc.com/2019/08/23/econ...it-damage.html
Det man kan säga ang artikeln är väl att UK inte nödvändigtvis behöver tappa sin brain gain. Det är bara att ha lite liberal immigrationspolitik så kommer de smarta polackerna att fortsätta komma till UK och bidra.
Verkar ju enfaldigt att utestänga de som bidrar till tillväxten.
Citera
2019-08-31, 23:13
  #4743
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det alternativ som finns har förhandlats fram mellan Mayhem och EU och erbjuder en lösning på alla problem, respekterar Good Friday agreement, säkerställer frihandel för Irland, och mycket mer.

Det räcker inte. Ser man på gränsen mellan Norge och Sverige/EU blir det köer oavsett. Så länge de inte har ett handelsavtal, vilket många menar kommer att ta år att förhandla fram. Irland kommer att drabbas hårt, för det transporterar gods genom England och Wales nu, som alltså kan komma att tvingas köa vid två gränser.

Jag sa det redan innan referendum: protektionism dödar landets ekonomi.

https://www.youtube.com/watch?v=Zu9KcdO8V3A

I don't care if anyone calls it pop, rock, blues or country. It's my kind of music. A staple I can't get enough of!

The only sound I hear är Trump och Blow Jobsson som stampar jämfota.
Att det blir köer har mest att göra med att det är offentlig sektor som skall sköta detta.
Finns ingen naturlag som säger att det måste bli köer. (Däremot lär det bli det vid en brexit. frågan där är mer hur snabbt man kan mildra problemen).

Ett handelsavtal kan ta år att ta fram. Kan också gå fort. Beror lite på hur benägna till utpressning parterna är. Man kan också göra ett temporärt avtal som bara reglerar ned just tullar.

I övrigt håller jag med om protektionismens recessionsskapande.
Citera
2019-08-31, 23:14
  #4744
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Låter ju ganska vettigt.


Lågskatteparadis tenderar väl att bli höglöneländer iom att de har så hög tillväxt. Vet inte om man kan säga att t ex Singapore är ett låglöneland.

Var det ett skrivfel eller har du någon förklaring?



Singapore har massor med supportpersonal, rookies i serviceyrken och detaljhandel, städerskor, barnflickor och hembiträden som sitter fast i en sektor med extremt låga löner, låååånga arbetsdagar och tuffa arbetsvillkor. Men de räknas förstås inte in i lönestatistiken.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2019-08-31 kl. 23:16.
Citera
2019-08-31, 23:25
  #4745
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Singapore har massor med supportpersonal, rookies i serviceyrken och detaljhandel, städerskor, barnflickor och hembiträden som sitter fast i en sektor med extremt låga löner, låååånga arbetsdagar och tuffa arbetsvillkor. Men de räknas förstås inte in i lönestatistiken.
Tja, denna länk https://blog.seedly.sg/salary-guide-singapore/
säger att medellöner är motsv 39 kSEK i månaden. Och då är mycket ganska billigt där iom att man inte har så mycket skatt. Sedan skall detta naturligtvis räcka till div försäkringar. Tittar man på BNP/Capita och köpkraftsjusterar så är den högre än i Sverige. Men visst är det väl så att en del arbetskraftsinvandrare som är okvalificerade jobbar för relativt låg lön. Det lär ändå vara enormt mycket bättre än att stanna kvar och jobba i det land dom föddes i. En indier kan säkert jobba där och senare återvända hem och leva gott i Indien på sina besparingar. Antagligen en ganska bra deal.

Om din kommentar är att folk få lön efter det värde dom levererar så håller jag med. Jag ser inget negativt i det.
Citera
2019-08-31, 23:28
  #4746
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Att det blir köer har mest att göra med att det är offentlig sektor som skall sköta detta.
Finns ingen naturlag som säger att det måste bli köer. (Däremot lär det bli det vid en brexit. frågan där är mer hur snabbt man kan mildra problemen).

Ett handelsavtal kan ta år att ta fram. Kan också gå fort. Beror lite på hur benägna till utpressning parterna är. Man kan också göra ett temporärt avtal som bara reglerar ned just tullar.

I övrigt håller jag med om protektionismens recessionsskapande.
Jag har kört på Norge, så jag vet en del om hur internationella transporter går till. Det krävs tillstånd för gods (export/import), tillstånd för internationella transporter (arbetsgivare) även om frihandel råder inom EU, tillstånd för fordon och förare.

Jag vet inte varför och hur länge chaufförer köar vid gränsen mellan Norge och Sverige/EU, det enda jag vet att det tar mig 10-30 minuter vid tullen, och många chaufförer som satt där när jag kom, sitter kvar när jag kör vidare. Och då har de aldrig skannat mitt ekipage, bara vägt det.

De kan som jag fattat det inte ta bort gränser enligt WTOs regler, och det är WTO regler som gäller vid no deal.

Protektionism är ett permanent handelskrig. Det är bl a därför Trump infört tullar mot Kina.
Citera
2019-08-31, 23:33
  #4747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tja, denna länk https://blog.seedly.sg/salary-guide-singapore/
säger att medellöner är motsv 39 kSEK i månaden. Och då är mycket ganska billigt där iom att man inte har så mycket skatt. Sedan skall detta naturligtvis räcka till div försäkringar. Tittar man på BNP/Capita och köpkraftsjusterar så är den högre än i Sverige. Men visst är det väl så att en del arbetskraftsinvandrare som är okvalificerade jobbar för relativt låg lön. Det lär ändå vara enormt mycket bättre än att stanna kvar och jobba i det land dom föddes i. En indier kan säkert jobba där och senare återvända hem och leva gott i Indien på sina besparingar. Antagligen en ganska bra deal.

Om din kommentar är att folk få lön efter det värde dom levererar så håller jag med. Jag ser inget negativt i det.


DEt finns som sagt en väldig sektor med löner på närmast kinesisk C-nivå i Singapore och det tycker kanske du är OK, men knappast de flesta européer. Utan den låglönesektorn skulle de övre skikten i Singis rasa samman.

Dessutom är det hopplöst naivt att tro att hela UK skulle kunna fungera på samma premisser som en hamn- och finansstad med ett av världens bästa lägen för handel och knappt något eget jordbruk eller egen fabriksindustri. Men det är klart, bor man i London och jobbar i finansbranschen så tror man kanske att det går finfint.
Citera
2019-09-01, 09:02
  #4748
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det med överskottsarbetskraft från öststaterna förstår jag inte riktigt.
Tyskland har legat i snitt på kanske 0.3% ökning i folkmängd. Det är relativt lågt. Det kan omöjligen vara ett problem. Är det dessutom just arbetskraft så är det tvärtom en big win. Att Tyskland får mer fri arbetskraft är en fördel för Tyskland. En Win med brexit.

UK har legat lite högre. Ca 0.5% skulle jag säga. Inte mycket det heller. Något mer de senaste åren.
Frankrike kan man också säga ha legat i snitt på 0.5%.
Schweiz har legat högre. Framförallt de senaste åren. Då har dom legat på snarare 1.2%. Och klarar Schweiz det borde Tyskland klara det. Jag ser inte problemet. Problemet är tvärtom öststaternas, som åker på en massiv brain drain. Men för dom är det ju egalt om ungdomarna åker till UK eller Tyskland.

Singapore har legat på i snitt ca 2%. Och det har dom klarat, trots ytterst begränsat med mark. Tyskland borde kunna öka till 2% utan något problem. Möjligen kräver det liberaliserad lagstiftning så det sköts mer effektivt än om myndigheterna skall styra och ställa.


Sälja varor och tjänster till UK kan EU ändå. Med WTO regler initialt. Och att få ihop ett rent handelsavtal borde man kunna göra hyggligt snabbt. Det går ju att kopiera avtalet med Sydkorea ifall UK går med på det.

Vad är det där för märkligt mått? Säger absolut ingenting om hur många EU-medborgare som jobbar i UK.
Här har du fakta, enligt diagrammet ser det nu ut att vara 7% av arbetskraften som härstammar från EU.
Ökat från 3% 2004.

https://migrationobservatory.ox.ac.u...t-an-overview/
Citera
2019-09-01, 10:05
  #4749
Avstängd
wwrs avatar
Boris Johnsons rådgivare Cummings "sparkar" en rådgivare till finansministern.
Citat:
PM ‘must launch urgent inquiry into Dominic Cummings’s reign of terror’
Ex-civil service chiefs join critics of Boris Johnson’s aide as protests against ‘coup’ spread across Britain
https://www.theguardian.com/politics...eign-of-terror

(Vissa uppgifter gör gällande att den sparkade rådgivaren läckt till TV-kanalen Sky.
https://www.dailymail.co.uk/news/art...presenter.html
Hon verkar inte vara släkt med Sadiq K.)

Att gå ur EU har blivit en fars. Det tar tre år, en premiärminister har fått avgå och parlamentet måste stängas av för att kunna genomföra åtgärden.

Enligt media bedriver Cummings 'terrorregim' och Boris 'kupp'.

Massmedia skildrar allt från en sida. Praktiskt taget allt som har med Brexit eller de som stöder åtgärden att göra skildras negativt, trots att folket har röstat för Brexit. Politiker och massmedia försöker påtvinga folk sin vilja. Då uppstår detta kaos.

Detta är precis som vid den kaotiska regeringsbildningen i Sverige. Massmedia hatar SD och politikerna vågar inte tala med SD. Därför bortser politikerna från 17% av rösterna och då fungerar inte ett demokratiskt system.

Massmedia har bildat ett nätverk som konsekvent arbetar för att bryta ned gränser och styra länder utifrån. De eller det som motsätter sig detta skrivs ned på ett löjligt sätt, såsom Trump, Johnson, Brexit, SD. Vi får istället politiker som går i massmedias ledband, som t.ex Löfven, Lööf och den svenska regeringen.

Det är naturligtvis omöjligt att Trump och Johnson gör nästan allt fel, men så skildras det i media.

Men denna gång misslyckades politikerna att planera skeendet och folket fick säga sitt i folkomröstningen. Kaos har nu brutit ut eftersom politikerna inte vågar följa folkviljan. Kaos kommer att återkomma så länge politikerna inte gör det väljarna röstar för.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-09-01 kl. 10:45.
Citera
2019-09-01, 10:12
  #4750
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Dumb-Boris behöver inga stormtrupper, även om högerslöddret älskar honom. Vid en kaotisk avtalslös brexit så kan han bara införa undantagstillstånd med specialbefogenheter för premiärministern. Sedan sköter brittisk militär och polis resten.
Inte mej emot, för i så fall kan det parasitiska EU-avskrädet avskaffas fortare än kvickt. De har så innerligt förtjänat att sluta sina miserabla liv i galgen.
Citera
2019-09-01, 11:14
  #4751
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vad är det där för märkligt mått? Säger absolut ingenting om hur många EU-medborgare som jobbar i UK.
Här har du fakta, enligt diagrammet ser det nu ut att vara 7% av arbetskraften som härstammar från EU.
Ökat från 3% 2004.
??
Det jag listade var ökning i folkmängd. Var det inte det som var problemet att klara av?
De siffrorna visar att Tyskland rimligen klarar mycket mer ökning än vad de haft såväl i snitt genom decennierna och på senare år.

Att man får in brain gain från öststater borde väl inte vara ett problem för Tyskland.

Vad är problemet?
Citera
2019-09-01, 11:47
  #4752
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
DEt finns som sagt en väldig sektor med löner på närmast kinesisk C-nivå i Singapore och det tycker kanske du är OK, men knappast de flesta européer. Utan den låglönesektorn skulle de övre skikten i Singis rasa samman.
Ja, jag ser det som väldigt rimligt att man får ersättning för värdet av det utförda arbetet.
Om nu du och andra menar att det är fel och att vissa bör få mer ersättning än värdet av det utförda arbetet så står det ju er fritt att öppna era plånböcker och betala. Problem gone.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Dessutom är det hopplöst naivt att tro att hela UK skulle kunna fungera på samma premisser som en hamn- och finansstad med ett av världens bästa lägen för handel och knappt något eget jordbruk eller egen fabriksindustri. Men det är klart, bor man i London och jobbar i finansbranschen så tror man kanske att det går finfint.
??
UK har också finanssektor.
UK har också hamnar.
(Vad menar du är så bra med Singapores hamn. Är det för varor till/från Singapore. Eller kör rederier varor dit för omlastning för att det är kul. Eller vad? Och vad skiljer den lilla plätten från alla andra i regionen? Finns ovanligt mycket kust där).
Du har fel ang tillverkning. Det var vad Singapore satsade på när de blev utkastade ur Malaysia.

Vad skulle hindra UK från att bli en hög tillväxt och höglöne-stat på snarlikt sätt som Singapore.
(Bortsett från alla parasiter som inte vill arbeta och göra rätt för sig. Utan bara vill snika till sig).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback