Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-01, 02:35
  #2881
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Vadå länk? Tror du de riktiga gränserna mellan stater går att hitta på internet? På allvar alltså? Jag gav dig en ungefärlig gräns som alla med åtminstone lite allmänbildning vet vad det handlar om. Säg någonstans runt latitude N 34 longitude E 35 kanske? Är det så jävla svårt att kolla upp? Som nedan, ungefär.

Ungefär här.
https://www.findlatitudeandlongitude...8#.XWsQ8GRS-t_

Det finns sjökort din dumma jävel där nationer gör upp om territorialvatten och ekonomiska zoner. (Givetvis vet du inget om detta men känner till Mosebacke)
Citera
2019-09-01, 02:42
  #2882
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Det finns sjökort din dumma jävel där nationer gör upp om territorialvatten och ekonomiska zoner. (Givetvis vet du inget om detta men känner till Mosebacke)

Sjökort? Ja, för civil navigering. Absolut. Tror du NATO:s och Rysslands marin använder sig av civila sjökort? Tror du de bryr sig överhuvudtaget? Tror du att du kan se alla krigsskepp på Marine Traffic? Du kan inte se ett skit eftersom de inte har civila transpondrar. Ingen av oss har en blekaste aning vad som i skrivande stunder befinner sig runt och under tankern. Man får dra sina egna slutsatser ifrån dess position och vad det betyder. Sen anser Ryssland att den delen av Medelhavet faller under deras inflytandesfär. Vad ska du göra åt det?

För övrigt, som du ville trolla till det tidigare i veckan om Suezkanalen. Tankern kan inte gå in där eftersom "draften" är ca 20 meter och tankern går drygt 21 meter under vattenytan. Så den är fast i Medelhavet om man inte pumpar över en del olja.
Citera
2019-09-01, 02:53
  #2883
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Sjökort? Ja, för civil navigering. Absolut. Tror du NATO:s och Rysslands marin använder sig av civila sjökort? Tror du de bryr sig överhuvudtaget? Tror du att du kan se alla krigsskepp på Marine Traffic? Du kan inte se ett skit eftersom de inte har civila transpondrar. Ingen av oss har en blekaste aning vad som i skrivande stunder befinner sig runt och under tankern. Man får dra sina egna slutsatser ifrån dess position och vad det betyder. Sen anser Ryssland att den delen av Medelhavet faller under deras inflytandesfär. Vad ska du göra åt det?

För övrigt, som du ville trolla till det tidigare i veckan om Suezkanalen. Tankern kan inte gå in där eftersom "draften" är ca 20 meter och tankern går drygt 21 meter under vattenytan. Så den är fast i Medelhavet om man inte pumpar över en del olja.

Du är fan omöjligt dum i huvudet du. Ett land har fasta gränser till sjöss per två gränser. Nationsvattem och utöver detta ekonomisk zon vad gäller främst fiske. Så igen jag frågar dig var ligger dessa gränser utanför ryska inhyrda baser i Syrien? Jag har svaret annars, exakt noll meter utanför deras pir din satans nolla. Och för övrigt och för sakens skull vet jag exakt vad som passerar genom korrupta Suez eftersom jag själv seglat därigenom (kostade 22 limpor Marlboro ur slabben)
Vidare är djupgåendet vilket jag avhandlat innan
Citera
2019-09-01, 11:41
  #2884
Medlem
Tillssons avatar
Adrian Darya 1 ligger nu 53 NM NV om Tartus. Fart: 1,5 knop. Riktning: Söderut, 181°.

https://www.marinetraffic.com/en/ais...ry:35.1/zoom:8
__________________
Senast redigerad av Tillsson 2019-09-01 kl. 12:40.
Citera
2019-09-01, 12:49
  #2885
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Adrian Darya 1 ligger nu 53 NM NV om Tartus. Fart: 1,5 knop. Riktning: Söderut, 181°.

https://www.marinetraffic.com/en/ais...ry:35.1/zoom:8

Kaptenen på tankern heter tydligen Akhilesh Kumar (låter pakistanskt). Hade jag varit honom i detta läge, efter snurrandet på havet i veckan han valt att göra, så hade jag lagt kurs babord och in mot Tartus och sedan bara väntat på hur "världssamfundet" skulle reagera. Tankern är ju löjligt nära "Ryssland". De kan ju egentligen eskortera in den redan nu.
Citera
2019-09-01, 13:01
  #2886
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Kaptenen på tankern heter tydligen Akhilesh Kumar (låter pakistanskt). Hade jag varit honom i detta läge, efter snurrandet på havet i veckan han valt att göra, så hade jag lagt kurs babord och in mot Tartus och sedan bara väntat på hur "världssamfundet" skulle reagera. Tankern är ju löjligt nära "Ryssland". De kan ju egentligen eskortera in den redan nu.
Rederiet vill kanske prångla ut oljan av ekonomiska skäl?
Jag gissar f.n. på omlastning till andra tankers utanför Libanons just. Fast inget är säkert.
Varken Ryssland eller någon annan vill gå emot USA.

Någonstans stod det visst att Ryssland erbjudit Iran export via Krim. Jag hann dock inte kolla om det var en seriös nyhet.
Citera
2019-09-01, 13:05
  #2887
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Rederiet vill kanske prångla ut oljan av ekonomiska skäl?
Jag gissar på omlastning till andra tankers utanför Libanons just. Fast inget är säkert.
Varken Ryssland eller någon annan vill gå emot USA.

Någonstans stöd det visst att Ryssland erbjudit Iran export via Krim. Jag hann dock inte kolla om det var en seriös nyhet.

I mitt scenario, vem går man "emot" i USA? Trump eller Pompeo/Bolton? Deep state? Vad skulle inträffa, rent fysiskt, om tankern ankrade utanför Tartus? För övrigt, ligger det några tankers i närheten med lastutrymme som skulle kunna få oljan övertankad? Ja, rent teoretiskt ligger det tre-fyra i närheten men de är förmodligen fulla till bredden med sin last.

Skulle tankern kunna gå in via Bosporen? Alltså rent fysiskt?
__________________
Senast redigerad av I-van-Toer 2019-09-01 kl. 13:10.
Citera
2019-09-01, 13:21
  #2888
Medlem
Tillssons avatar
En annan iransk tanker, ARGUS 1, levererade 700 000 fat till Baniyas häromdagen och gick sedan mot Iran via Suez.

https://twitter.com/TankerTrackers/s...22184540454924
Citera
2019-09-01, 13:26
  #2889
Medlem
Tillssons avatar
Iransk tanker, STARK I, uppges vara på väg och snart framme, 1 miljon fat.

Citat:
STARK I should reach Syria tomorrow. If not Baniyas, then there’s Tartous, which has a pipeline to the Homs refinery.

https://twitter.com/TankerTrackers/s...08475826741249
Citera
2019-09-01, 13:28
  #2890
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
I mitt scenario, vem går man "emot" i USA? Trump eller Pompeo/Bolton? Deep state? Vad skulle inträffa, rent fysiskt, om tankern ankrade utanför Tartus? För övrigt, ligger det några tankers i närheten med lastutrymme som skulle kunna få oljan övertankad? Ja, rent teoretiskt ligger det tre-fyra i närheten men de är förmodligen fulla till bredden med sin last.

Skulle tankern kunna gå in via Bosporen? Alltså rent fysiskt?
Administrationen och militärindustrin är de som strävar mot konflikt. Att "terrorklassa" kaptenen är en åtgärd som bara vållar mer problem för Trump som vill lösa detta fredligt. Sådana åtgärder ligger utanför presidentens kontroll, måste man nog anta.

Oljan sades väl vara värd någon miljard svenska kronor. Man kommer nog att försöka smussla ut den. Men hur? Kina är ju alltid en möjlighet.


Turkiet köper S-400 och levererade vapen till IS. Att köpa lite olja, inga problem. Här visar en försäljare flygplan för sin bäste polare.
https://youtu.be/reSrYJ9Pl_U
Burkarna är inte låsta i gamla mönster. De köper vad som verkar användbart.
Vad skulle USA göra utan Turkiet? Ingenstans att ställa moderniserade Jupitermissiler och starta Kubakris v. 2.0.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-09-01 kl. 13:50.
Citera
2019-09-01, 13:30
  #2891
Medlem
Tillssons avatar
Iransk tanker, SILVIA I lossar sin last av 1 miljon fat olja i Baniyas.

Citat:
BREAKING: @planetlabs satellite imagery captured this morning (Aug 31st, 2019) shows that Iran-flagged Suezmax SILVIA I has begun its delivery of oil to the Baniyas refinery

https://twitter.com/TankerTrackers/s...00470225793025
Citera
2019-09-01, 13:40
  #2892
Medlem
Tillssons avatar
Adrian Darya 1 har nu meddelat att de kommer att nå sin destination om två dagar. Vilken det är framgår inte.

Citat:
BREAKING: #AdrianDarya1 is now reporting that she will reach her destination in two days time, on September 3rd, 2019 at 06:00 UTC. The proverbial can got kicked further down the road. Seems like they’re going to wait for STARK I to complete delivery to Syria as well. #OOTT

https://twitter.com/TankerTrackers/s...20842909364224
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback