2019-08-27, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Och nu en fråga från det medicinska området. En "Speicherung" - är det en tumör eller en inlagring av någonting? Det är omöjligt att förstå av sammanhanget...

Troligen inlagring. Om du är tveksam på vilka betydelser ett ord kan ha, så hittar du i de allra flesta fall svar hos Wiktionary. Som du ser finns den på många språk. Ofta har engelskspråkiga Wiktionary mer detaljer om tyska ord än tyska Wiktionary.
Citera
2019-08-27, 16:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Troligen inlagring. Om du är tveksam på vilka betydelser ett ord kan ha, så hittar du i de allra flesta fall svar hos Wiktionary. Som du ser finns den på många språk. Ofta har engelskspråkiga Wiktionary mer detaljer om tyska ord än tyska Wiktionary.

Nja, jag brukar kolla där innan jag frågar här! Ofta används ju orden väldigt specifikt inom sina ämnesområden, och detta är dessutom österrikisk tyska... Men tack ändå. Och jag kör på "inlagring"...
Citera
2019-08-29, 20:17
Medlem
Merwinnas avatar
"in die Hose gehen" betyder ju att något går fel, något går i putten, blir inte av etc.. Men kommer sig uttrycket av, det som man skulle kunna tro att det betyder, om man översätter ordagrant och har lite snuskig fantasi..? En Facebook-vän till mig använde nämligen just uttrycket och jag blev lite förvånad, för jag trodde inte att han skulle skriva något "fult".
Citera
2019-08-30, 16:43
Medlem
fs7210s avatar
svenska-tyska?

jag ska ge en present till en tysk och vill briljera utan att det ser ut som jag använt Google translate.
på kortet skriver jag:

Zum Sturmbannfuhrer
Sie können dies zum Frustuck haben.
Aus fs7210

Vad tycker ni om grammatiken?

till SBF
denna kan du ha till frukost.
från fs7210
Citera
2019-08-30, 19:03
Medlem
Glöm inte att använda "ü" där dylika skall vara, de lyser med sin frånvaro i texten.
Citera
2019-08-30, 20:01
Medlem
Marimus avatar
Det lilla jag kan bidraga med är väl att det är snyggare att avsluta med "Grüß Gott/ liebe Grüße fsf7210",

Frukost är Frühstück och möjligtvis att byta ut verbet haben till exempelvis andra verb såsom genießen eller essen av den enkla anledningen att jag är osäker på om det är särskilt tyskt att säga att man "har" något till frukost. (Osäker på detta dock, det kanske är normalt att använda sig av haben i detta fall..)

Om du helt vill frånkomma detta så kan du kanske skriva Sie können dies frühstücken.

Det är möjligtvis så att det lilla ordet "dies" böjs beroende på vad själva innehållet i din present har för artikel (maskulin, feminin eller neutrum).

Bra jobbat med grammatiken i vilket fall som helst, snyggt att du använder stor bokstav på substantivet + att du drar ihop zu + dem även om jag alltid är osäker på dativ i sådana här meningsuppbyggnader.
Citera
2019-08-30, 20:12
Medlem
Ja, just det!

Men t. ex. "Gruess Gott" anvands bara i sodra Tyskland saasom i Ostrike:-)
Vi berlinare har en annan humor an bayer eller andra tyskar och du
maaste lara sig att forstaa humoren, INNAN du larar sig spraaket.
Annars ska' du bli' mycket besviken, nar du faar uforvantade reaktioner
fraan andra manniskor i Tyskland.

Viel Glueck!
Jonas
Citera
2019-08-30, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fs7210
jag ska ge en present till en tysk och vill briljera utan att det ser ut som jag använt Google translate.
på kortet skriver jag:

Zum Sturmbannfuhrer
Sie können dies zum Frustuck haben.
Aus fs7210

Vad tycker ni om grammatiken?

till SBF
denna kan du ha till frukost.
från fs7210

Får jag fråga vad du menar med att "ha" till frukost? Är det något som ska ätas, eller användas, som t.ex. en tekanna eller liknande?

I så fall funderar jag på om du kan använda "benutzen" i någon form. Eller kanske "Fürs Frühstück geeignet"?

Hoppas JonasHellman hjälper dig vidare Inget är som en infödd när man behöver hjälp med språk.
Citera
2019-08-30, 21:38
Medlem
fs7210s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Får jag fråga vad du menar med att "ha" till frukost? Är det något som ska ätas, eller användas, som t.ex. en tekanna eller liknande?

I så fall funderar jag på om du kan använda "benutzen" i någon form. Eller kanske "Fürs Frühstück geeignet"?

Hoppas JonasHellman hjälper dig vidare Inget är som en infödd när man behöver hjälp med språk.
tack för alla svar. det är något som ska drickas till frukost... (snaps)
Citera
2019-09-01, 00:50
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"in die Hose gehen" betyder ju att något går fel, något går i putten, blir inte av etc.. Men kommer sig uttrycket av, det som man skulle kunna tro att det betyder, om man översätter ordagrant och har lite snuskig fantasi..? En Facebook-vän till mig använde nämligen just uttrycket och jag blev lite förvånad, för jag trodde inte att han skulle skriva något "fult".

Nu vet jag inte hur snuskigt du tänker, men det som åsyftas är att göra i byxorna, alltså skita på sig.
Jämför med svenskans "Det skiter sig" eller "Det sket sig"
Citera
2019-09-01, 00:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Nu vet jag inte hur snuskigt du tänker, men det som åsyftas är att göra i byxorna, alltså skita på sig.
Jämför med svenskans "Det skiter sig" eller "Det sket sig"

Tack, då var det lite mindre snuskigt än jag tänkte! Trodde inte heller min tyske vän skulle skriva något sådant...
Citera
2019-09-02, 17:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

Jag har hittat det nu. "Speicherung" i medicinska sammanhang, betyder inlagring av t.ex. radioktivt jod eller ett kontrastmedel, för undersökningsbruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in