Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-03, 23:41
  #409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Tror ikke dette har vært sitert tidligere:


Hva slags betaling til den tyske jernbanen.

NL Times 20/12-18; https://nltimes.nl/2018/12/20/missin...riends-believe

for over ti år siden reiste jeg litt med tog i tyskland, man kunne kjøpe kuponger, både alene og som gruppe, vi traff andre backpackere (dvs tilfeldige folk) vi spleisa med, kunne hoppe av op på så mange ganger man ville innenfor en gitt region, eller hele tyskland avhenging av hva man betate og for hvor lang periode. Vi viste aldri ID den ganen i hvertfall bare viste fram kupong med riktige stempler. Men vi var "nobodys" da ....Arjen K. kan jo ikke farte rundt på tog som etterlyst i Tyskland, til det har saken fått for stor mediadekning, skjønner ikke hvorfor han venner sier det
Citera
2019-02-08, 08:20
  #410
Medlem
Snodig det er så lite interesse for saken om Arjen Kamphuis ..
Citera
2019-02-08, 08:41
  #411
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Snodig det er så lite interesse for saken om Arjen Kamphuis ..
Jag håller med, men vad skall man göra.

Jag tror till 95% att CIA tog honom. Hans "bäste vän", tillika familjens talesperson förnekar inte den möjligheten men förespråkar ett scenario att han var "så intelligent att han inte tålde två veckors semester utan blev psykotisk och därigenom på något sätt försvann från jordens yta." (Min tolkning av hennes utlåtande.)

Arjen var social. Hans vänner hade inte märkt något speciellt. Ryktena att han "brukade försvinna ibland" har aldrig konkretiseras.

Drunkningsscenariot fick man väl ge upp.

Polisen vågar inte berätta om kanoten tillstånd. Massor med information döljs.

Det finns inget mer att göra. Det kanske blir som med morden på Catalán och Sharp. Lite mer information kommer om något år.

De enda som har "rätt" att gräva är familjen. Men de säger inget. Mycket märkligt. Förr i tiden fanns ju "oberoende undersökare", frilansjournalister etc. Men de verkar ha lagt ned.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-02-08 kl. 09:01.
Citera
2019-05-18, 20:22
  #412
Medlem
Arjen Kamphuis-forsvinningen var tema på Åsted Norge for litt siden.

Politifolkene som deltok mente at funnet av kajakken (som visstnok "ikke så ut til å ha vært på sjøen") og ID-papirene, skulle skape mistanke om at AK hadde forulykket. Og at mobilsignalene fra Rogaland ti dager senere var et signal til familie og nære om at AK var i live og hadde valgt å forsvinne frivillig.

Det ble nevnt at AK kunne risikere erstatningskrav for kostnader ved politiets etterforskning. Om han skulle dukke opp igjen.
Citera
2019-05-19, 03:17
  #413
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Arjen Kamphuis-forsvinningen var tema på Åsted Norge for litt siden.

Politifolkene som deltok mente at funnet av kajakken (som visstnok "ikke så ut til å ha vært på sjøen") og ID-papirene, skulle skape mistanke om at AK hadde forulykket. Og at mobilsignalene fra Rogaland ti dager senere var et signal til familie og nære om at AK var i live og hadde valgt å forsvinne frivillig.

Det ble nevnt at AK kunne risikere erstatningskrav for kostnader ved politiets etterforskning. Om han skulle dukke opp igjen.
Kanoten återfanns på land. Senare information är osäker. Förmodligen hade försvinnandet upptäckts snabbare om "mördarna" skjutit ut kanoten i fjorden. Därför lämnades den på land.

Att Arjen skulle kommunicera med familjen genom att slå på mobilen tror jag inte. Andra kan ha gjort det. Han borde ha ordnat andra sätt att meddela vad som pågick, förmodligen redan innan försvinnandet.

Men jag börjar tro att han kan vara i livet. Ingen sorg eller rättsliga krav från familjen. Mycket få kommentarer från företaget. En av medgrundarna tweetade ganska nyligen allmänt om fallet, vad jag vet för första gången.

Att Arjen själv skulle ha resurser och motiv att försvinna verkar tveksamt. Polisen mörklägger dessutom och skyddar andra myndigheter. Det skulle man inte göra om man inte visste vad som hänt.

Jag börjar tro myndigheter kan ha hjälpt honom försvinna. Men hans ansikte är känt och han kan inte jobba under cover. Datajobb kan dessutom ske varifrån som helst. Han var föreläsare som givits en hög profil som motståndare till massövervakning. Han använde t.o.m. USA-stämplad munkavle på bildmontage liknande den man använder när man gör proffsig reklam för Assange och Manning.

Varför skulle man låta honom försvinna?

Jag kan främst tänka mig att man fejkade ett mord på honom och gav honom en ny identitet för att vi andra skulle lära oss att om man agerar mot massövervakning så kan man försvinna. Bäst att låta massövervakningen fortsätta. Myndigheterna genomför både massövervakningen och kritiken mot den.

Som kineserna säger: Döda kycklingen för att skrämma apan
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-05-19 kl. 03:34.
Citera
2019-08-19, 12:36
  #414
Medlem
I morgen er det ett år siden Arjen Kamphuis sist ble sett. Hvor er han blitt av?

Og velkomment tilbake wwr. Med ny avatar. Er det Vladimir Putin som hvisker Hillary Clinton i øret ...
Citera
2019-08-23, 11:38
  #415
Medlem
Politiet ville trolig ha kommet til konklusjonen om en padleulykke tidligere, hadde det ikke vært for at et simkort tilhørende Arjen Kamphuis slo inn på tre basestasjoner i nærheten av Stavanger like før midnatt den 30. august 2018.

Etterforskningen av dette sporet har nå avdekket at den aktuelle mobiltelefonen, en datamaskin og andre gjenstander ble funnet av to østeuropeiske yrkessjåfører som fisket fra land i forbindelse med avvikling av hviletid.

De to mennene tok med seg gjenstandene, inkludert det aktuelle simkortet, og hadde dem i sin besittelse da de senere kjørte til Stavanger.

Etterforskningen har avdekket at de to østeuropeiske yrkessjåførene passerte de tre aktuelle basestasjonene den 30. august 2018.

https://www.nrk.no/nordland/politiet...iet-1.14671631
Citera
2019-08-23, 12:03
  #416
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
I morgen er det ett år siden Arjen Kamphuis sist ble sett. Hvor er han blitt av?

Og velkomment tilbake wwr. Med ny avatar. Er det Vladimir Putin som hvisker Hillary Clinton i øret ...
Ja, visst är det en fin bild med förhoppningar om fred och försoning.

Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Politiet ville trolig ha kommet til konklusjonen om en padleulykke tidligere, hadde det ikke vært for at et simkort tilhørende Arjen Kamphuis slo inn på tre basestasjoner i nærheten av Stavanger like før midnatt den 30. august 2018.

Etterforskningen av dette sporet har nå avdekket at den aktuelle mobiltelefonen, en datamaskin og andre gjenstander ble funnet av to østeuropeiske yrkessjåfører som fisket fra land i forbindelse med avvikling av hviletid.

De to mennene tok med seg gjenstandene, inkludert det aktuelle simkortet, og hadde dem i sin besittelse da de senere kjørte til Stavanger.

Etterforskningen har avdekket at de to østeuropeiske yrkessjåførene passerte de tre aktuelle basestasjonene den 30. august 2018.

https://www.nrk.no/nordland/politiet...iet-1.14671631
Det var en intressant länk.

Har de löst detta lagom till ettårsdagen?

Jag tror inte ett ögonblick på detta. Som jag skrev
tidigare tidigare tror jag Arjen lever under ny identitet. Drunkning anser jag praktiskt taget utesluten. Men det har jag motiverat så många gånger.

Jag tror detta är kan vara en fake förklaring för att försöka få något slags "avslut" på historien (anonyma uppgiftslämnare igen). Man "förklarar" signalen i södra Norge.

De måste kanske välja drunkningsscenariot. Då blir arbetsgivaren och dess försäkringsbolag inte inblandade. Ingen skugga faller över militären (officiellt i alla fall).
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-08-23 kl. 12:24.
Citera
2019-08-23, 14:04
  #417
Medlem
GormDenGamles avatar
Lite mer: https://www.adressa.no/nyheter/innen...e-19761178.ece
Citera
2019-08-24, 03:27
  #418
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja, visst är det en fin bild med förhoppningar om fred och försoning.


Det var en intressant länk.

Har de löst detta lagom till ettårsdagen?

Jag tror inte ett ögonblick på detta. Som jag skrev
tidigare tidigare tror jag Arjen lever under ny identitet. Drunkning anser jag praktiskt taget utesluten. Men det har jag motiverat så många gånger.

Jag tror detta är kan vara en fake förklaring för att försöka få något slags "avslut" på historien (anonyma uppgiftslämnare igen). Man "förklarar" signalen i södra Norge.

De måste kanske välja drunkningsscenariot. Då blir arbetsgivaren och dess försäkringsbolag inte inblandade. Ingen skugga faller över militären (officiellt i alla fall).

de to yrkessjåførene fra øst-europa burde kunne bekrefte at det stemmer
Citera
2019-08-24, 03:31
  #419
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
de to yrkessjåførene fra øst-europa burde kunne bekrefte at det stemmer
I polisuttalandet nämns inte ens vilket land de kommer ifrån. (Och även om de skulle ha hittat datorn och det övriga så bevisar ju inte det drunkning.)

Även om det skulle dyka upp en artikel någonstans där man visar två gubbar och en intervju så skulle jag ställa mig tveksam. Drunkningsscenariot är mycket osannolikt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-08-24 kl. 04:24.
Citera
2019-08-24, 06:00
  #420
Medlem
Så nu vill Norge "begrava" Kamphuis utan kropp. Måste ha varit en irriterande utredning.

https://www.thelocal.no/20190823/nor...aking-accident
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback