Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-15, 19:00
  #1561
Medlem
Grinchen00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Raset fortsätter 215USD i skrivande stund.
Jap, mer dåliga nyheter för Tesla, men bra för mig.

https://www.avanza.se/placera/telegr...-ryssland.html

https://www.avanza.se/placera/telegr...-rackvidd.html
Citera
2019-08-16, 12:28
  #1562
Medlem
xertions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Noterade det också. Undrar hur dom kunnat sälja mer än dom producerar? Känns som dom har trixat en hel del med rapporten. Hade verkligen varit spännande att höra hur dom snackar intern i styrelsen numera. Musk har definitivt minskat sina sinnesutvidgade tvitterinfall. Har dom långa knivarnas natt inträffat än?

Du kan inte ha följt aktien särskilt länge? De var mycket tydliga att många bilar från Q1 blev fördröjda med leverans till Q2. Det var ingen hemlighet eller något som man var tvungen att lusläsa sig till, det sa Elon flera gånger.
Citera
2019-08-17, 12:01
  #1563
Medlem
raskenss avatar
Har inte haft full koll på Teslas priser men blev lite chockad då jag kollade var trean kostar i Sverige. 530kkr får man betala för basmodellen. Jämför det med en BMW hybrid 330e som kostar 480kkr. Ändå gör Tesla förlust på varje bil. Tesla lever verkligen på att hypen kring deras varumärke och att folk är beredd att betala överpriser.
Citera
2019-08-17, 13:21
  #1564
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Har inte haft full koll på Teslas priser men blev lite chockad då jag kollade var trean kostar i Sverige. 530kkr får man betala för basmodellen. Jämför det med en BMW hybrid 330e som kostar 480kkr. Ändå gör Tesla förlust på varje bil. Tesla lever verkligen på att hypen kring deras varumärke och att folk är beredd att betala överpriser.

Har jobbat på BMW tidigare och har inte mycket till övers för det företaget, åtminstone inte på mjukvaru/IT-sidan där jag var. Vette fasen vad jag får säga enligt mitt gamla NDA, men var en del tester som gick sådär kan man säga.

Känns som att folk har någon sjuklig besatthet vid Elon. Jag tror på Tesla eftersom jag upplever att de har duktiga ingenjörer, och hoppas att det kommer avgöra i slutändan.
Citera
2019-08-17, 18:51
  #1565
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Du kan inte ha följt aktien särskilt länge? De var mycket tydliga att många bilar från Q1 blev fördröjda med leverans till Q2. Det var ingen hemlighet eller något som man var tvungen att lusläsa sig till, det sa Elon flera gånger.
Hade dock inte behövt hända med en mer sund företagskultur. Finns inget förnuft i att de skall leverera hälften av alla bilar de två sista veckorna varje kvartal. I ett fungerande företag så kränger man ungefär lika många exemplar vecka för vecka året runt, istället för att optimera verksamheten efter olika rapportdatum.
Citera
2019-08-18, 15:39
  #1566
Medlem
xertions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Hade dock inte behövt hända med en mer sund företagskultur. Finns inget förnuft i att de skall leverera hälften av alla bilar de två sista veckorna varje kvartal. I ett fungerande företag så kränger man ungefär lika många exemplar vecka för vecka året runt, istället för att optimera verksamheten efter olika rapportdatum.

Läs på. Tidigare under året så levererade Tesla alla USA orders de första 2 veckorna av varje månad och Europa/Kina de sista 2 veckorna.

Eftersom att det tar lång tid att skicka alla bilar med båt, och en bil endast räknas som levererad när kunden tagit emot bilen, så är det naturligt att leveranser i slutet av kvartalet glider in på nästa kvartal.

Notera att Tesla dock ändrat denna process under Q2 och nu levererar dom till alla marknader samtidigt. Så detta fenomen kommer minska drastiskt för Q3.
Citera
2019-08-18, 15:47
  #1567
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Läs på. Tidigare under året så levererade Tesla alla USA orders de första 2 veckorna av varje månad och Europa/Kina de sista 2 veckorna.

Eftersom att det tar lång tid att skicka alla bilar med båt, och en bil endast räknas som levererad när kunden tagit emot bilen, så är det naturligt att leveranser i slutet av kvartalet glider in på nästa kvartal.

Notera att Tesla dock ändrat denna process under Q2 och nu levererar dom till alla marknader samtidigt. Så detta fenomen kommer minska drastiskt för Q3.
Jag har läst på både statistik och uttalande från Musk, vilket gett en samstämmig bild av att de levererar nästan inga bilar alls under januari varje år, något fler under februari och sedan en stor drös bilar i mars. Sedan upprepar det sig med nästan inga bilar i april, lite fler bilar i maj och sedan en stor drös bilar i juni. Så fortsätter det kvartal för kvartal, men även med ett mönster över helåret då de levererar minst bilar i Q1 och flest bilar i Q4 varje år.

Det är alltså inget som är unikt för i år eller kopplat till den nyss påbörjade exporten till nya marknader. Snarare en återkommande rapportstress.
Citera
2019-08-21, 11:04
  #1568
Medlem
raskenss avatar
På sju olika Wallmartbutiker har Teslas solpaneler börjat brinna, resulterat i stämning. Vad är det för pajaskonster Tesla håller på med? Har aldrig hört talas om att solpaneler skulle vara några problem.

https://www.youtube.com/watch?v=AA3yEK_B4Os
Citera
2019-08-21, 18:57
  #1569
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
På sju olika Wallmartbutiker har Teslas solpaneler börjat brinna, resulterat i stämning. Vad är det för pajaskonster Tesla håller på med? Har aldrig hört talas om att solpaneler skulle vara några problem.

https://www.youtube.com/watch?v=AA3yEK_B4Os
Är ganska vanligt med problem på solpaneler bl.a länsförsäkringar har slutat försäkra byggnader med solpaneler på taket om du inte utför specialbesiktningar.

Vanligast är fel på utförandet. Säljer Tesla inklusive montage?
Citera
2019-08-22, 09:22
  #1570
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Är ganska vanligt med problem på solpaneler bl.a länsförsäkringar har slutat försäkra byggnader med solpaneler på taket om du inte utför specialbesiktningar.

Vanligast är fel på utförandet. Säljer Tesla inklusive montage?

Om jag förstått det rätt så har Tesla hyrt taken från Walmart och står då för allt. Lite som ett arrende.
Citera
2019-08-22, 15:59
  #1571
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Om jag förstått det rätt så har Tesla hyrt taken från Walmart och står då för allt. Lite som ett arrende.

Har svårt att se att detta skulle vara en sedelpress som Musk hävdar. Investeringskostnaderna för solpaneler är ganska höga och det tar många år innan de betalar igen sig. Inte ens om Tesla trollar med knäna kan man få det att bli en sedelpress ens i Kaliforniens soliga klimat. Vattenkraft i Norrland är en riktig sedelpress men nu är utbyggnaden av våra kvarvarande älvar inte politiskt möjliga.

Om det nu var så lönsamt att sätta upp Teslas solpaneler varför Gör Tesla inte det för egen vinning och tar dom vinster som denna "sedepress" skulle utgöra. https://twitter.com/elonmusk/status/...726784?lang=en

Här är en annan skrämmand artikel om hur illa det är ställt med Tesla:
https://www.forbes.com/sites/jimcoll.../#314a88811dc2
Citera
2019-08-23, 15:18
  #1572
Medlem
raskenss avatar
Rykten går att WV är beredd köpa upp tesla. Faktist tror jag det är Musks våta dröm. Musks förmögenhet kommer uteslutande från att han har sålt högt värderade förlusbolag i rätt ögonblick.

https://observer.com/2019/08/volkswa...r-ev-analysis/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback