2019-08-21, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
En av de två gripen i Tyskland.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQzwqV/efterspanad-man-gripen-misstankt-for-mordet-pa-gert-inge

Ja där ser man lagen kom ifatt dem. De hade gott om tid att ta sig till Ukraina men valde ändå stanna i EU. Åtminstående en av dem iaf.
Citera
2019-08-21, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
En av de två gripen i Tyskland.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vQzwqV/efterspanad-man-gripen-misstankt-for-mordet-pa-gert-inge

Jippie! Härlig nyhet att vakna till.
Citera
2019-08-21, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tror också att denne bäruppköpares hem är ett safe haven för kriminella öststatsligor.

Nej GIBs bil har jag mycket svårt att tänka mig att den kommer att återfinnas. Finns numera någonstans på andra sidan Östersjön med bl. a. nya regskyltar.

Bor i faggorna, jag såg även XC90:n den 2:a där i krokarna.

Det har varit en del "rabalder" kring huset där bäruppköparna bor tidigare. Dom hade ett gäng som bodde där för ett par år sen som inte plockade ett enda bär utan drog runt i byarna och bröt sig in i vartenda hus dom hittade öde. Det var klåpare och Polisen tog fast dom skickade hem dom efter ett tag. Senare har vi inte egentligen märkt av dom så mycket annat än att det periodvis knallat runt en massa folk och försökt sig på att leta bär utan att det verkat som det gått så bra. Kring kåken finns en hel del bärplockarrekvisita, liten skåpbil, massor av plastbackar etc, men just några bär har jag inte sett till. Nu finns visserligen ett flertal uthus på gården så verksamheten kan försiggå inomhus men jag tycker nog att man skulle ha sett en betydligt större aktivitet denna årstiden än man gjort om bär vore den huvudsakliga näringen.

Att anlända till Adak/Björkland "utan bil" är i princip omöjligt denna årstid då busstrafiken i det närmaste ligger nere på sommaren. Att anlända i bil och parkera den så inte bäruppköparmannen ser/sett den är inga problem däremot, det finns massor av ställen nära inpå där det går att parkera något dygn med väldigt liten risk för att någon skulle reagerat, särskilt nu under bärtider då det står bilar parkerade både lite här och där.
Citera
2019-08-21, 08:52
Medlem
Jag gissar att det är tjockisen som nu är gripen. Köpte säkert horor i Tyskland
Citera
2019-08-21, 08:56
Medlem
ChewBacca2014s avatar
Ska vi tippa på att dom delade på sig efter försöket att ta ut pengar i Sthlm? Frågan är var dom andra två tagit vägen som va så rädda för dom andra, Har dom hörts av polis?
Citera
2019-08-21, 09:03
Medlem
Silverhammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Jag gissar att det är tjockisen som nu är gripen. Köpte säkert horor i Tyskland

Spontant tror jag det oxå, vet inte varför...?
Senast redigerad av Silverhammer 2019-08-21 kl. 09:10.
Citera
2019-08-21, 09:07
Medlem
NickShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChewBacca2014
Ska vi tippa på att dom delade på sig efter försöket att ta ut pengar i Sthlm? Frågan är var dom andra två tagit vägen som va så rädda för dom andra, Har dom hörts av polis?

Som framgår av tråden ska man nog ta ”bärplockarföretagarens” vittnesuppgifter med en nypa salt.

Har inte lusläst tråden, men jag är däremot jäkligt nyfiken på varför den ”äldre mannen i 60-65 årsåldern” (som vittnen sett lasta stöldgods vid Preem-macken i Markaryd) inte blev efterlyst?!
Lever han?
Lämnade han landet?
Är han kanske gripen och har golat på sina båda kumpaner som tappat det helt under en rutinmässig stöldturné genom landet?
Senast redigerad av NickShadow 2019-08-21 kl. 09:10.
Citera
2019-08-21, 09:15
Medlem
Silverhammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickShadow
Som framgår av tråden ska man nog ta ”bärplockarföretagarens” vittnesuppgifter med en nypa salt.

Har inte lusläst tråden, men jag är däremot jäkligt nyfiken på varför den ”äldre mannen i 60-65 årsåldern” (som vittnen sett lasta stöldgods vid Preem-macken i Markaryd) inte blev efterlyst?!
Lever han?
Lämnade han landet?
Är han kanske gripen och har golat på sina båda kumpaner som tappat det helt under en rutinmässig stöldturné genom landet?

Yepp, golat ner sina båda kumpaner
Så är det ganska sannolikt, var annars ska polisen fått uppgifterna ifrån`?
Dessutom vet polisen var de kan hitta de ”äldre mannen om han inte redan ¨är gripen?
Tänkbart scenario är att GIB motsatte sig deras tilltag, och blev undanröjd.
Vilket inte den 65 åringen tyckte var nödvändigt?

Det gick snett helt enkelt....
Senast redigerad av Silverhammer 2019-08-21 kl. 09:33.
Citera
2019-08-21, 09:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Silverhammer
Yepp, golat ner sina båda kumpaner
Så är det ganska sannolikt, var annars ska polisen fått uppgifterna ifrån`?
Dessutom vet polisen var de kan hitta de ”äldre mannen om han inte redan ¨är gripen?

Polisen kan ha fått uppgifter från kreditkort eller mobiltelefoner. Något säger mig att männen har låg IQ och inte tänkt på att polisen kan spåra så. Kanske använde den ena kreditkortet i Tyskland och till slut kunde man ringa in honom till ett visst område.
Citera
2019-08-21, 09:38
Medlem
Relevant i tråden är myndigheternas släpphänthet gällande godkännande av inresande utländska företagares etablering i Sverige. Inte svårt att räkna ut att merparten av dessa företag rör sig i lagens utkanter och oftast över gränsen. Det måste finnas spelrum för Skatteverket och Migrationsverket att inte slaviskt följa lag- och regelverk särskilt mot historiken och avslå ansökningar. Denne bärplockarföretagare skulle inte få finnas i Sverige. En skumraskfirma som genererar brottslighet i Sverige. Finns väldigt många såna i Sverige. På papperet anställda som välkomnas genom arbetskraftsinvandringsregler kommer hit för stölder och bedrägerier istället, eller ännu värre. Bärgrossisten skiter väl i vad de gör i Sverige bara han kan upprätthålla den falska fasaden som ren bärgrossist. Relevant i tråden är också frågan om ukrainarna fick arbetstillstånd i Sverige för bärplockning hos skumraskfiguren och om han i så fall - eller inte - anmälde deras försvinnande från bärplockningen till berörd myndighet? Inte va, då skulle hans "företag" kanske ifrågasättas i kommande ansökningar hos myndigheten.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2019-08-21 kl. 09:41.
Citera
2019-08-21, 09:40
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baklanne
Bor i faggorna, jag såg även XC90:n den 2:a där i krokarna.

Det har varit en del "rabalder" kring huset där bäruppköparna bor tidigare. Dom hade ett gäng som bodde där för ett par år sen som inte plockade ett enda bär utan drog runt i byarna och bröt sig in i vartenda hus dom hittade öde. Det var klåpare och Polisen tog fast dom skickade hem dom efter ett tag. Senare har vi inte egentligen märkt av dom så mycket annat än att det periodvis knallat runt en massa folk och försökt sig på att leta bär utan att det verkat som det gått så bra. Kring kåken finns en hel del bärplockarrekvisita, liten skåpbil, massor av plastbackar etc, men just några bär har jag inte sett till. Nu finns visserligen ett flertal uthus på gården så verksamheten kan försiggå inomhus men jag tycker nog att man skulle ha sett en betydligt större aktivitet denna årstiden än man gjort om bär vore den huvudsakliga näringen.

Att anlända till Adak/Björkland "utan bil" är i princip omöjligt denna årstid då busstrafiken i det närmaste ligger nere på sommaren. Att anlända i bil och parkera den så inte bäruppköparmannen ser/sett den är inga problem däremot, det finns massor av ställen nära inpå där det går att parkera något dygn med väldigt liten risk för att någon skulle reagerat, särskilt nu under bärtider då det står bilar parkerade både lite här och där.

Då hoppas jag att polisen, som säkert är här inne och läser i träden, börja kolla upp ägarna till huset. Nu har det ju skrivits en hel del intressant information om vad som (inte) försiggår där....
Citera
2019-08-21, 09:41
Medlem
NickShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickShadow

Lever han?
Lämnade han landet?

Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Polisen kan ha fått uppgifter från kreditkort eller mobiltelefoner. Något säger mig att männen har låg IQ och inte tänkt på att polisen kan spåra så. Kanske använde den ena kreditkortet i Tyskland och till slut kunde man ringa in honom till ett visst område.

Tror säkert polisen gjort vad de kunnat och hunnit, men besvarar ju inte vad det blev av den äldre mannen som syntes med de båda efterlysta ukrainarna i Markaryd?
Han verkar ha försvunnit helt - både i tråden och från polisens radar.
Han var ju med, eller befann sig i närområdet, när GIB mördades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in