Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-20, 08:26
  #12229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Och du anser geologer vara mer pålitliga källor i detta fall?
Absolut inte, jag tror på TV-meteorologer, biologer, agronomer, socionomer och ekonomer givetvis, kryddat med den djupa kompetens som finns hos klimatpsykologer.

Att danskarna borrat i isen och mätt utvecklingen under tiotusentals år baserar på borrkärnor är bara nys. Det förstår alla insatta........
2019-08-20, 08:28
  #12230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drowia
Torka var en av orsakerna till att mayakulturen kollapsade. Men det var inte riktigt det jag menade.

Jag menade att vi i stort är stationära och oflexibla och sårbara för förändring. Om temperaturen för cirka 14 000 hade fastnat 5°C grader kallare än nu skulle det (nog) kunna se ut ungefär som nu (modernt liv med flyg och sånt, fast städer/nationer o,s,v på andra platser). Likaså om temperaturen hade fastnat 5°C grader varmare än nu. Vi hade lärt oss att odla eftersom vädret på platserna ser ut likadant år efter år. Det är förutsägbart, en plats, så, växa, skörda, äta, år efter år. Det funkar att vara stationär och oflexibel om temperaturen och klimatet är någorlunda stabilt väldigt länge.

Om temperaturen istället för att fastna för cirka 14 000 år sedan hade fortsatt att flyga upp och ner hade troligtvis cirka 6-8 miljoner människor idag istället jagat hjort, suttit vid lägereldar och sovit i grottor. För vi hade aldrig hunnit lära oss odla därför att en plats som är jättebra ena århundradet kan bli värdelös för grödorna nästa århundrade eftersom temperaturen, nederbörden årstiderna o,s,v hela tiden ändras.

Nu sitter vi fast här med +7 miljarder människor och använder så gott som all mark som går att använda i just denna temperaturen. Greta (inget ont menat) och forskarna ropar på katastrof om temperaturen ökar 2 grader. Och katastrof kan det mycket väl bli på grund av vårat tröga levnadssätt. Med städer och jordbruksmark som sitter fast på specifika geografiska platser.

Men vad händer då om temperaturen börjar fluktuera med +/-8 grader på något årtusende? Som den gjort de senaste 100 000 åren. Hinner +7 miljarder människor med att parera svängningarna och flytta runt till de platser som just då är bra.

Han är inne på samma spår tror jag

[/spoiler]
Jordens befolkning hade varit avsevärt mindre och Sverige hade varit mera likt Grönland än dagens natur.
Fallande temperaturer är ett betydligt större hot än stigande.
2019-08-20, 08:29
  #12231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Vi kan väl ändå vara överens om att ditt diagram inte är mätdata utan någon form av skiss. Mitt diagram representerar mätdata och var publicerat i Nature.

Men nu fortsätter jag inte off topic. Greta gör rätt i att ta för givet att vetenskapen har rätt beträffande den globala uppvärmningen och dess orsaker.
Bluffen Mann är en av upphovsmännen till ditt cherrypickade diagram. Notera gärna skalan.
2019-08-20, 08:53
  #12232
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drowia
Varför är prinsen med?
Ville han bara ut och segla lite?
Vad vore detta utan en prins som tar med prinsessan på sin vita springare?

Fin, nästan erotisk spänning man fått med i historien: den stilige prinsen, Askungen, vinflaskorna ... Den här soppan kokar man på gamla klassiker - Den fula ankungen, Askungen, bibliska domedagsprofetior ...
2019-08-20, 09:19
  #12233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Ja men vad bra.

Vad tycker du om de som talar om Mongogreta och annat? De är helt ok eller och håller bra nivå för dig?

Du vet hyckleri och att man inte behandlar folk lika är något mycket dåligt.

Nej, jag tycker det är helt fruktansvärt när folk skriver att de önskar livet osv ur Greta. Det har jag också nämnt i tidigare inlägg, men just den här gången tänkte jag inte på att göra det. So sorry.

Jag tycker Gretas anhängare kännetecknas av minst lika mycket hyckleri som dem som ifrågasätter henne. Det är nog därför Greta själv kommer att få det allt jobbigare. Minsta lilla banan kommer ”hatarna” att slå ner på. ”Hur är det nu med klimatavtrycket ..?”

Kan vi nu återgå till trådämnet?
2019-08-20, 09:24
  #12234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Spontant känns det inte riktigt klimatsmart... Åker alla hinkar med skeppet eller flygs de hem till Sverige? Finns det ingen åker eller mun i USA som kan ta emot gödslarna? Många tankar nu...
I Sverige är det iallafall förbjudet att gödsla med mänskligt avfall av den sorten. Har j ag iallafall för mig. Borde vara samma sak i USA. Vem vet säkert?
2019-08-20, 09:30
  #12235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Bluffen Mann är en av upphovsmännen till ditt cherrypickade diagram. Notera gärna skalan.

”Bluffen Mann” blev, om jag inte minns alldeles fel, intervjuad i David Attenboroughs film som SVT visade nyligen. Hans flagranta forskningsfusk är tydligen glömt och förlåtet.

Vad säger det om Sir Davids omdöme? (Att SVT är ett hopplöst fall visste vi ju redan )
2019-08-20, 09:37
  #12236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Jordens befolkning hade varit avsevärt mindre och Sverige hade varit mera likt Grönland än dagens natur.
Fallande temperaturer är ett betydligt större hot än stigande.

+1
Stora delar av Skandinavien hade varit obeboeliga. Livsmedelsbrist ett faktum. Hur skulle vi kunnat värma upp våra kalla bostäder utan vedeldning och kärnkraftsel? Med solpaneler och Teslabatterier?

Ända här nere i sydligaste Sverige varnade man på nyheterna i våras om att årets äppelskörd var hotad på grund av flera frostnätter.

Men det var nog bara fake news som finansieras av oljebolagen. Handhjärtan till Greta <3 Lyssna aldrig på högerpopulister.
2019-08-20, 09:44
  #12237
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
http://www.wrongkindofgreen.org/2019...falling-apart/

Här kan du läsa hela paketet! Detta är del 3 av många, men varje stycke inleds med länkar till samtliga stycken. Läsvärt!

Tack snälla! Nu nedladdat och verkar superintressant. Hoppas på stor spridning
2019-08-20, 09:48
  #12238
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
”Bluffen Mann” blev, om jag inte minns alldeles fel, intervjuad i David Attenboroughs film som SVT visade nyligen. Hans flagranta forskningsfusk är tydligen glömt och förlåtet.

Vad säger det om Sir Davids omdöme? (Att SVT är ett hopplöst fall visste vi ju redan )
Vad är det för forskningsfusk?

"When the results came out the teacher came out with tears in his eyes.
He said: 'You are the most brilliant class I have ever had in my career."
2019-08-20, 09:53
  #12239
Medlem
Drowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack snälla! Nu nedladdat och verkar superintressant. Hoppas på stor spridning
Kolla på det här också? Det är liknande tror jag.
2019-08-20, 10:10
  #12240
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Nej, jag tycker det är helt fruktansvärt när folk skriver att de önskar livet osv ur Greta. Det har jag också nämnt i tidigare inlägg, men just den här gången tänkte jag inte på att göra det. So sorry.

Jag tycker Gretas anhängare kännetecknas av minst lika mycket hyckleri som dem som ifrågasätter henne. Det är nog därför Greta själv kommer att få det allt jobbigare. Minsta lilla banan kommer ”hatarna” att slå ner på. ”Hur är det nu med klimatavtrycket ..?”

Kan vi nu återgå till trådämnet?

Vad bra

Och det kan vi göra.

Då har jag faktiskt lite riktigt skvaller.

Hon är på en båt nu på väg över Atlanten.

På fötterna har hon plasttofflor liksom vad det verkar resten av besättningen. Ifall de har något grepp och det inte är kallt är det ett bra skodon utifrån två synpunkter. Fötterna blir rörliga, och trillar man i plurret går det lätt att sparka av sig dem. Nackdelen är att foten lättare blir krossad. Många matroser på stormaktsflottor har genom åren föredragit lågskor.

Tyska.

https://www.replicaters.com/wp-conte...imsoll-new.jpg

Amerikanska.

http://www.usmilitariaforum.com/foru...tach_id=571216

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback