Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-20, 05:50
  #12205
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Dina projiceringar är inget värda. Det är bara gissningar från din sida.

Är vi på det klara med det?

Eller känner du henne väl?

Vilka jag känner hör inte tråden till. Sen belägger jag allt det jag skriver med fakta.
Har du helt missat den diskussionen?
De flesta som inte är förljugna ser att Greta ser ut som en 11-åring (läs t ex kommentarer på hennes instagram - kolla t ex på kommentarerna för denna bilden : https://www.instagram.com/p/B09JKSaC12j/). Det var i den åldern hon utvecklade extrema ätstörningar då hon inte åt någonting på flera månader - ingenting alls tills hon nästan dog och tvingade sig själv att äta (för att slippa bli tvångsinlagd). Hon kan i den åldern inte ha vägt särskilt mycket men gick alltså ner -10 kg. Därefter åt hon så lite hon kunde under flera år.
Sedan dess tycks hon ha stått nästan still i utvecklingen. Hon har en tre år yngre lillasyster som numera ser betydligt äldre ut än henne: https://www.instagram.com/p/BwzDeR6hh2R/

Har citerat detta tidigare:

Citat:
growth may be permanently stunted in girls who suffer from anorexia for longer than about 2.5 years, according to the research conducted by Dr. Rajani Prabhakaran of Harvard Medical School in Boston and colleagues.

https://www.reuters.com/article/us-a...66234120080606

Vet hon ens om detta själv? Vet hon vad hon uppoffrar genom att bege sig ut på sitt klimatkorståg? Vet hon om att hon ger upp ett liv i en vuxen kropp? Jag tror inte det.
Därför kan jag inte se det som att de som står på hennes sida drivs av kärlek - de vill bara se henne offra sig.
Som jag skrev i mitt allra första inlägg i tråden - det är inte hennes val att offra sig själv. Det är hennes föräldrar och alla andra vuxna runt henne - alla hennes ja-sägare. Hon är 16 år och kan inte fatta beslutet om att offra sig själv - det är alla runt henne som gör det.
Som sagt - den stora frågan är inte hur klimatet ska räddas utan hur Greta ska räddas.
2019-08-20, 05:55
  #12206
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Jag tittat och tittat på Marinetraffic men de fartygens data går inte att se utan att ha satellit-abbonemanget på Marinetraffic. Det som låg närmast Malizia 2 för några dagar sedan var ett tankfartyg.
Det har dock lämnat området, och gick på en annan kurs. Men det låter ju liite konstigt att den misstänkta följebåten har så stort avstånd som 10-15 nautiska mil. Redan på 3-4 nautiska mils avstånd så ligger ju följebåten under horisonten. Och syns inte annat än att bryggan/helikopterplattan sticker upp en hel del. Men skitsvårt att se på det avståndet. Nu vet jag inte om horisonten kan ses tydligt, eller det är disigt vid horisonten.

Det var bara en uppskattning där tidsskillnaden i AIS uppdateringen mellan båtarna var drygt 7 timmar och den misstänkta följebåten höll ca. 5 knop. Sedan tog den båten en annan kurs åt sydväst istället för som Malizia II som först åkte nordväst för att sedan åka sydväst. Den uppskattade skillnaden i avstånd kan ha varit hälften eller mindre. Den misstänkta följebåten kan också ha åkt snabbare än 5 knop. Det är svårt att säga när AIS uppdateringarna verkar vara sporadiska.
2019-08-20, 06:03
  #12207
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jo, jag är seriös. Du vet hur man gör och tar bara upp det här för att få en chans att säga hycklare eller så.

Alla människor måste alltid skita och kissa, det kanske du har hört talas om?

Vad tror du händer med din egen avföring? Och vad gör du för att den tas om hand på ett bra sätt?

Nej, som så många andra superveka nötter var det i själva verket så att du riktade ett personangrepp mot Greta genom att undra över det här.

Och sedan - liksom så många andra Schlappschwanzar - blir det snowflake mode, och oj, nu blir jag attackerad. Vänj dig vid det din djävla mask.

Min avföring går till ett reningsverk i närheten vad det nu har med tråden att göra. Min fråga är om Gretas avträde går rakt ut i havet utan att renas? Hur är det med henne, hennes far och besättningen, är det någon som äter mediciner som går rakt ut i världshaven? Hon har ju om jag minns rätt cerebral pares eller om det var autism. Nån medicin måste hon väl ta?
2019-08-20, 06:04
  #12208
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Vilka jag känner hör inte tråden till. Sen belägger jag allt det jag skriver med fakta.
Har du helt missat den diskussionen?
De flesta som inte är förljugna ser att Greta ser ut som en 11-åring (läs t ex kommentarer på hennes instagram - kolla t ex på kommentarerna för denna bilden : https://www.instagram.com/p/B09JKSaC12j/). Det var i den åldern hon utvecklade extrema ätstörningar då hon inte åt någonting på flera månader - ingenting alls tills hon nästan dog och tvingade sig själv att äta (för att slippa bli tvångsinlagd). Hon kan i den åldern inte ha vägt särskilt mycket men gick alltså ner -10 kg. Därefter åt hon så lite hon kunde under flera år.
Sedan dess tycks hon ha stått nästan still i utvecklingen. Hon har en tre år yngre lillasyster som numera ser betydligt äldre ut än henne: https://www.instagram.com/p/BwzDeR6hh2R/

Har citerat detta tidigare:



https://www.reuters.com/article/us-a...66234120080606

Vet hon ens om detta själv? Vet hon vad hon uppoffrar genom att bege sig ut på sitt klimatkorståg? Vet hon om att hon ger upp ett liv i en vuxen kropp? Jag tror inte det.
Därför kan jag inte se det som att de som står på hennes sida drivs av kärlek - de vill bara se henne offra sig.
Som jag skrev i mitt allra första inlägg i tråden - det är inte hennes val att offra sig själv. Det är hennes föräldrar och alla andra vuxna runt henne - alla hennes ja-sägare. Hon är 16 år och kan inte fatta beslutet om att offra sig själv - det är alla runt henne som gör det.
Som sagt - den stora frågan är inte hur klimatet ska räddas utan hur Greta ska räddas.


Poppies - du är helt ute i din egen värld utan någon som helst anknytning till Greta.

Den här bejben är ute där nu och kämpar för uppmärksamhet för klimatfrågor, och du jiddrar om ätstörningar.

Inse att inget av det har den minsta effekt på något.

Liksom.

1. <Greta> Jag vill rädda framtidens klimat.
2. <Flashbacktönt> Hade du ätstörningar när du var 11?

Fattar du inte hur totalt ointressant det är för vad hon gör? Dina frågor hör hemma i en biografi från långt efter hennes död. Tänk efter lite. Du är som en som skulle säga till Napoleon, "vad i din barndom har fått dig att vilja erövra så mycket?"

Förövrigt är hon en väldigt vacker ung dam.
2019-08-20, 06:32
  #12209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Förstår det. Det är ju lite rart med folk dom sitter på FB och skryter.
(Fast hen var nog bara ironisk. Hen är ju det säger hen.)


Tja, Vivienne Westwood bör hålla sig till att designa. Det är hon riktigt bra på.
Hon borde styla Greta och ge henne en helt ny garderob.

Greta vill nog inte ha en helt ny garderob. Greta vill att alla ska köpa second hand, inklusive hon själv får man förmoda.

Det är utmärkt eftersom textilindustrin står för lika stor CO2-påverkan som flyg- och båtttransporterna tillsammans. Visserligen kommer miljontals människor i tredje världen att förlora arbetet, men å andra sidan handlar det ofta om barnarbetare ändå så det är ju bara bra om någon sparkar undan benen för modeindustrin. Det är svårt att överblicka vad de efterföljande konsekvenserna kan bli - i synnerhet om folk följt Gretas råd om att känns panik. Det finns andra potentiella kedjereaktioner än hennes CO2-utlösta.

Vivienne Westwood förlorar också sin försörjning på kuppen. Men är hon så korkad att hon vill ledas som en sektmedlem av en 16-åring med fixa idéer och aktivistsympatier så vete f-n hur länge hon hade varit arbetsför ändå.

Hon får väl limma fast sig på ett flygplan a’ la Extinction Rebellion eller något liknande istället. Ja j-vlar vad Greta kommer att hylla henne.

De miljontals numera arbetslösa textilarbetarna och bomullsodlarna får väl omskola sig till något klimatsmartare. Typ miljöstrateger, dramapedagoger eller HBTQ-certifierare. Om det funkar att försörja sig på det sättet i Sverige kan väl inte Bangladesh vara sämre?
2019-08-20, 06:34
  #12210
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Nej, det har jag inte, men det är min gissning beroende på hur det ser ut.

Tänk efter - varför skulle de skita en hink full och sedan gräva i det?

Nej, då hade de haft en torrtoa istället, med ett hål och en säck under.

Men som jag inte alls VET, är det förstås möjligt att de gör på ett annat sätt. Det verkar dock bakvänt för mig.

Istället för att ställa idiotiska insinuanta frågor kan du försöka komma med ett eget förslag.

Jag har ju gjort det, nämligen att du äter upp allt, och det blir ju bra då eftersom du skiter ut det till reningsverket.

Jag har redan kommit med ett förslag, att man sparar hinkarna och antingen gör sig av med dem i USA eller flyger hem dem till Sverige. Möjligen kan man ta dem med sig när man seglar tillbaka till Europa men då blir det ju ännu mer hinkar att frakta. Ett annat förslag i tråden är ju att man utvinner näringen i avträdet och det är ju jäkligt klimatsmart!

Om jag förstår dig rätt är Greta extremt klimatsmart. Extremt.

Dina fortsatta personangrepp mot mig stärker inte din sak om du tror det, tvärtom.
__________________
Senast redigerad av Aigis 2019-08-20 kl. 06:37.
2019-08-20, 06:41
  #12211
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Jag har redan kommit med ett förslag, att man sparar hinkarna och antingen gör sig av med dem i USA eller flyger hem dem till Sverige. Möjligen kan man ta dem med sig när man seglar tillbaka till Europa men då blir det ju ännu mer hinkar att frakta. Ett annat förslag i tråden är ju att man utvinner näringen i avträdet och det är ju jäkligt klimatsmart!

Om jag förstår dig rätt är Greta extremt klimatsmart. Extremt.

Googla bilder, "Greta Thunberg poop bucket". Det är inget skämt. Du tror väl inte de sedan sitter och gräver i hinken?

Nej, skiten åker överbord och hinken tvättas.

Jag vet förstås inte det här, men det är inte väldigt ovanligt att små båtar gör så, särskilt när de är ute på en stor ocean.

Hade de sparat skiten ombord hade de gjort som jag föreslog, och sluppit massa äckelpäckel.
2019-08-20, 06:42
  #12212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag trodde att tråden skulle handla om Greta inte om insändarnas självhävdelsebehov. Vem bryr sig om dina betyg?

I vanliga fall hade det varit löjligt att lyfta fram sina kvalifikationer, men just den här tråden är allt annat än vanlig.

Här kallas ju alla automatiskt för assholes, obegåvade, okunniga, efterblivna osv. om man ifrågasätter Greta. Hon fick ju toppbetyg från ÅK 9 på Kringlaskolan i Södertälje.

Har man själv fått toppbetyg från högre klasser eller mer välrenommerade skolor kan det enligt mig användas som motargument. Att vi inte kan kontrollera sanningshalten är en annan femma
2019-08-20, 06:44
  #12213
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Googla bilder, "Greta Thunberg poop bucket". Det är inget skämt. Du tror väl inte de sedan sitter och gräver i hinken?

Nej, skiten åker överbord och hinken tvättas.

Jag vet förstås inte det här, men det är inte väldigt ovanligt att små båtar gör så, särskilt när de är ute på en stor ocean.

Hade de sparat skiten ombord hade de gjort som jag föreslog, och sluppit massa äckelpäckel.

Varför skulle man gräva i hinken? Det är andra gången du nämner det. Vad är din fascination med träck? Är det för att Greta är underårig? Fy fan för din snuskiga fantasi.
2019-08-20, 07:04
  #12214
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Då kan jag kanske påminna dig om att det var du som började att fråga om det här.

Ja jag hade en ärlig fråga innan du började spåra ur om hur snygg Greta är och om hur hon kanske äter bajs.

Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Så har vi här ännu ett ad hominem, från de som vill ta död på Greta och på förnuft i världen.

Har du inte heller någon skam i kroppen, eller är vad som helst ok?

Ad hominem anklagar du mig för samtidigt som du skyller mig för att vilja döda Greta Thunberg? Du behöver hjälp min vän. Jag är inte sur på dig, jag hoppas bara att du uppsöker sjukvården. Det finns hjälp att få och även om du kanske inte tror det så finns det personer i ditt liv som älskar dig.

Är det någon annan som har en källa på att bajshinken bara töms i havet?
2019-08-20, 07:05
  #12215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Men det gjorde jag inte. Att du tog åt dig får stå för dig själv.

Dyngan är att du inte tror att 16-åringar har en egen vilja.

Antingen har du glömt hur det var att vara 16, eller så är du ännu inte 16.

Inte sprida privata uppgifter... råtönt. Jag är svensk, har diskuterat konspirationer sedan 30 år och vet att man måste vara djupt nere i hålet för att hitta något från Tjeckien.

Det är klart att 16-åringar har en egen vilja. Ofta är de tjurskalliga och envisa som f-n. Men konsekvenstänket är inte fullt utvecklat förrän flera år senare. De har inte heller haft möjlighet att sätta sig in i större perspektiv. Greta försöker inte ens - hon avfärdar bara sådant hon inte vill höra som ”fake news”.

Jag själv känner mig noll hotad av Greta men jag blir förbannad när jag tänker på att hon skrämmer upp andra barn med undergångsscenarier. Enligt uppgift från -Info- mest för att skapa effekt och dramatik. Om det är fake news struntar uppenbarligen Greta i. Hon till och med hyllar skojaren Al Gore

Det är väl jättebra om vi kan få info från så många håll i världen som möjligt? Intressant att veta att även tjeckiska tidningar skriver om fenomenet Greta och deras tolkning av det.
2019-08-20, 07:08
  #12216
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Ja jag hade en ärlig fråga innan du började spåra ur om hur snygg Greta är och om hur hon kanske äter bajs.



Ad hominem anklagar du mig för samtidigt som du skyller mig för att vilja döda Greta Thunberg? Du behöver hjälp min vän. Jag är inte sur på dig, jag hoppas bara att du uppsöker sjukvården. Det finns hjälp att få och även om du kanske inte tror det så finns det personer i ditt liv som älskar dig.

Är det någon annan som har en källa på att bajshinken bara töms i havet?

Om det är så har du fått ett svar nu, och i så fall skall jag be om ursäkt. Det är väldigt svårt att tro att de flesta som skriver här har ärliga frågor.

Men vad tror du själv då? Tittade du på hinken? Någon egen uppfattning måste du väl ha?

Testa att googla på "human waste yachts" eller något sådant.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback