Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-18, 15:46
  #11845
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Politik aside, är inte Greta jävligt söt ändå? Med sina flätor och allt
2019-08-18, 15:49
  #11846
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nazi involvement
Edith Sheffer, who specializes in modern European history, wrote in 2018 that Asperger cooperated with the Nazi regime, including sending children to the Spiegelgrund clinic which participated in the euthanasia program.[25] Sheffer wrote a book further elaborating on her research called Asperger's Children: The Origins of Autism in Nazi Vienna (2018).[26][27]

Another scholar and historian from the Medical University of Vienna, Herwig Czech concluded in a 2017 article in the journal Molecular Autism, which was published in April 2018:

Asperger managed to accommodate himself to the Nazi regime and was rewarded for his affirmations of loyalty with career opportunities. He joined several organizations affiliated with the NSDAP (although not the Nazi party itself), publicly legitimized race hygiene policies including forced sterilizations and, on several occasions, actively cooperated with the child ‘euthanasia' program.[28]

https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Asperger
Det finns fler som påstår tvärtom mot Edith.
Ett av Hans Aspergers bekymmer var hur han skulle klassificera sina patienter så att de inte bedömdes odugliga för samhället, han var inte direkt något fan av nazisternas hälsoprogram.

Du lär få svårt att hitta någon läkare som praktiserade i Tyskland och Österrike fram till 1945 som inte på något sätt hade samröre med organisationer kopplade till NSDAP, då partiet såg till att underställa samtliga samhällsnyttiga organisationer. Har du fått hjälp av ADAC i Tyskland någon gång? Hemska nazister...
2019-08-18, 15:49
  #11847
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men titta på henne! Hon är ju ett BARN i kroppen. Och så länge som man är ett barn i kroppen, med mycket låga halter av könshormoner, så har man inte dom tankarna och begären.

Jag hade som jag berättat tidigare en väninna, som råkade ut för just detta som jag med stor sannolikhet tror att Greta råkat ut för, nämligen att hon svalt sig så hårt och så länge i tonåren att hon kom förbi den ålder då kroppen KAN initiera pubertet. Därefter går det inte (precis som vargbarn inte kan lära sig tala efter en viss ålder, eller kattungar lära sig att se om man klistrar lappar över deras ögon under några kritiska veckor). Och den väninnan hade aldrig varit förälskad. Hon tyckte att alla andra var tokiga som pratade om karlar hit och killar dit. Hon förstod inte vad man skulle ha dem till!

Har aldrig hört talas om detta. Att menstruationen upphör vid dålig kost är känt, men det är en annan sak. Sen ska man nog inte ta detta med ätstörningar alltför allvarligt, då det är en familj som gillar drama. Att du våtdrömmer om svält är din sak.

Faktum är att de flesta tonårstjejer vill ha stock, men att de kanske inte riktigt vågar av en eller annan anledning. Så jag kan väl också ta ett anekdotiskt bevis från när jag sexton och gick i ettan. Kände e tjej i trean som var ungefär som Greta i kroppen, lite längre kanske, och som behövde en omgång dagligen.

Sen kan du sitta och fantisera om asexuella prinsessor hur mycket du vill. Vi är många som konstaterat att besättningen ser mycket bra ut.
2019-08-18, 15:50
  #11848
Medlem
DoraFs avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
IQ är något man per definition mäter med intelligenstest, medan intelligens är ett bredare begrepp med en mer oprecis definition. Att ha "normal intelligens" i samband med psykiatriska diagnoser är en väldig låg tröskel som de allra flesta klarar, även de som i allmänhetens ögon skulle betraktas som tämligen utvecklingsstörda.
Du har blandat ihop saker och ting.
Så här är det:
Intelligens mäts med intelligenstest och resultatet på ett sådant test anges i iq (intelligenskvot).
IQ är en måttenhet för intelligens.
Att säga att man mäter IQ med intelligenstest är lika felaktigt som att säga att man mäter meter med en tumstock.
( man mäter längd med en tumstock och anger resultatet i måttenheten meter)

Intelligens är, som jag skrev tidigare, svårfångat som begrepp men en sorts definition är att intelligens är det man mäter med intelligenstest. Naturligtvis kan inte en människas intelligens fångas i ett intelligenstest, men det är vad som finns att tillgå ännu så länge.

Intelligensnivå ingår vanligtvis inte som ett diagnosktiterium när det gäller psykiatriska diagnoser.
Men när det gäller autismspektrumtillstånd (AST även ASD) ingår intellektuell funktionsnivå i kriterierna.
För Aspergerdiagnosen anges normal intellektuell utveckling, dvs personer med Asperger är inte "tämligen utvecklingsstörda" utan de har normal eller högre intelligens.

För att krångla till det ytterligare finns det två diagnosmanualer som används parallellt i Sverige: DSM och ICD.
I den senaste upplagan av DSM, DSM IV, finns Asperger mfl inte längre med som diagnos utan de har ersatts av en enda diagnos: autism. I ICD 10 finns Asperger kvar som diagnos.

Den som vill läsa mer kan t ex besöka Autismforum hos Region Stockholm
http://habilitering.se/autismforum-0

Greta har Aspergerdiagnos och är därmed minst normalintelligent. Min gissning är att hon är mer än normalintelligent. Hon verkar skärpt. Förutom Asperger har hon OCD (tvångssyndrom) och selektiv mutism. Hon har haft anorexia.
Hennes syster Beata har ADHD, med drag av asperger, OCD och trotssyndrom.
Mamma Malena har ADHD och tidigare Bulimi.
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Det är riktigt att Greta har flera diagnoser, men förståndshandikappad är hon inte. Då hade hon inte kunnat diagnosticeras med Aspergers syndrom, eftersom diagnoskriterierna kräver betydligt högre mental kapacitet än vad en förståndshandikappad är kapabel till. Förståndshandikapp och Aspergers syndrom är inte kompatibla diagnoser!

Så igen, angrip gärna handlingarna och idéerna som Greta et al förespråkar, men tagga ner med resten.
Ja, det stämmer.
__________________
Senast redigerad av DoraF 2019-08-18 kl. 15:55.
2019-08-18, 15:54
  #11849
Medlem
PattaGlyttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men titta på henne! Hon är ju ett BARN i kroppen. Och så länge som man är ett barn i kroppen, med mycket låga halter av könshormoner, så har man inte dom tankarna och begären.
Och med det utseendet måste man nog vara pedofil för att ens tänka tanken att lägga en creampie där. Men jag tror ändå att det skulle vara nyttigt för henne med ett rejält gangbang.
2019-08-18, 15:57
  #11850
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Du har blandat ihop saker och ting.
Så här är det:
Intelligens mäts med intelligenstest och resultatet på ett sådant test anges i iq (intelligenskvot).
IQ är en måttenhet för intelligens.
Att säga att man mäter IQ med intelligenstest är lika felaktigt som att säga att man mäter meter med en tumstock.
( man mäter längd med en tumstock och anger resultatet i måttenheten meter)

Intelligens är, som jag skrev tidigare, svårfångat som begrepp men en sorts definition är att intelligens är det man mäter med intelligenstest. Naturligtvis kan inte en människas intelligens fångas i ett intelligenstest, men det är vad som finns att tillgå ännu så länge.

Intelligensnivå ingår vanligtvis inte som ett diagnosktiterium när det gäller psykiatriska diagnoser.
Men när det gäller autismspektrumtillstånd (AST även ASD) ingår intellektuell funktionsnivå i kriterierna.
För Aspergerdiagnosen anges normal intellektuell utveckling, dvs personer med Asperger är inte "tämligen utvecklingsstörda" utan de har normal eller högre intelligens.

För att krångla till det ytterligare finns det två diagnosmanualer som används parallellt i Sverige: DSM och ICD.
I den senaste upplagan av DSM, DSM IV, finns Asperger mfl inte längre med som diagnos utan de har ersatts av en enda diagnos: autism. I ICD 10 finns Asperger kvar som diagnos.

Den som vill läsa mer kan t ex besöka Autismforum hos Region Stockholm
http://habilitering.se/autismforum-0

Greta har Aspergerdiagnos och är därmed minst normalintelligent. Min gissning är att hon är mer än normalintelligent. Hon verkar skärpt. Förutom Asperger har hon OCD (tvångssyndrom) och selektiv mutism. Hon har haft anorexia.
Hennes syster Beata har ADHD, med drag av asperger, OCD och trotssyndrom.
Mamma Malena har ADHD och tidigare Bulimi.
Detta har redan förklarats för vederbörande, men då blev det istället hux flux frågan om huruvida en person med Aspergers syndrom är handikappad eller ej. Vilket man ju enligt definitionerna givetvis är, men inte förståndshandikappad. Kan man inte förstå det kanske man har ett visst slags handikapp?

Och återigen, Gretacirkusen lär åstadkomma rejält med skada för väldigt många med NPF-diagnos. Söka jobb och arbetsgivaren får veta att man har Aspergers syndrom (vilket oftast är vääääldigt viktigt att veta om), och vips får arbetsgivaren en bild i huvudet av en bångstyrig strejkande hysterika med psykopatblick...
2019-08-18, 15:58
  #11851
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Vi är många som konstaterat att besättningen ser mycket bra ut.
Så du fantiserar om besättningen?
2019-08-18, 16:01
  #11852
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Antagligen med avsikt, så kommer de snart in i ett område med vind rakt söderifrån. Läns har jag för mig att det heter. Då kommer de i maklig takt segla västerut och vara mycket behagligt på båten. Rena söndagsseglingen, både bildligt och bokstavligt.
2019-08-18, 16:08
  #11853
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Detta har redan förklarats för vederbörande, men då blev det istället hux flux frågan om huruvida en person med Aspergers syndrom är handikappad eller ej. Vilket man ju enligt definitionerna givetvis är, men inte förståndshandikappad. Kan man inte förstå det kanske man har ett visst slags handikapp?

Och återigen, Gretacirkusen lär åstadkomma rejält med skada för väldigt många med NPF-diagnos. Söka jobb och arbetsgivaren får veta att man har Aspergers syndrom (vilket oftast är vääääldigt viktigt att veta om), och vips får arbetsgivaren en bild i huvudet av de n bångstyrig strejkande hysteriska...
Vederbörande besvarade mitt inlägg om IQ och intelligens sent i går kväll och jag postade nyss ett svar till vederbörande. Jag tänker inte diskutera andra användare på det sätt du väljer att göra.

Mitt intryck av Greta är inte att hon skulle vara en bångstyrig strejkande hysterika utan hon är tvärtom mycket sansad, uthållig och fokuserad. Det tycker jag är positiva egenskaper.
Uppenbarligen har klimatkampen fått Greta att blomma upp. Hennes mor säger att Greta är lycklig.
Jag unnar verkligen Greta att få vara lycklig.
Min invändning mot fenomenet Greta handlar om att det kontext hon befinner sig i är övergående. Hon är snart vuxen och det kommer att ställas andra krav och förväntningar på henne. Jag är orolig för ör att det kommer att sluta med en krasch.
2019-08-18, 16:10
  #11854
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Så du fantiserar om besättningen?

Nu ska vi Inte ta i för mycket. Det är inte jag, utan Greta som är på båten.
2019-08-18, 16:12
  #11855
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Du har blandat ihop saker och ting.
Så här är det:
Intelligens mäts med intelligenstest och resultatet på ett sådant test anges i iq (intelligenskvot).
IQ är en måttenhet för intelligens.
Att säga att man mäter IQ med intelligenstest är lika felaktigt som att säga att man mäter meter med en tumstock.
( man mäter längd med en tumstock och anger resultatet i måttenheten meter)

Intelligens är, som jag skrev tidigare, svårfångat som begrepp men en sorts definition är att intelligens är det man mäter med intelligenstest. Naturligtvis kan inte en människas intelligens fångas i ett intelligenstest, men det är vad som finns att tillgå ännu så länge.

Intelligensnivå ingår vanligtvis inte som ett diagnosktiterium när det gäller psykiatriska diagnoser.
Men när det gäller autismspektrumtillstånd (AST även ASD) ingår intellektuell funktionsnivå i kriterierna.
För Aspergerdiagnosen anges normal intellektuell utveckling, dvs personer med Asperger är inte "tämligen utvecklingsstörda" utan de har normal eller högre intelligens.

För att krångla till det ytterligare finns det två diagnosmanualer som används parallellt i Sverige: DSM och ICD.
I den senaste upplagan av DSM, DSM IV, finns Asperger mfl inte längre med som diagnos utan de har ersatts av en enda diagnos: autism. I ICD 10 finns Asperger kvar som diagnos.

Den som vill läsa mer kan t ex besöka Autismforum hos Region Stockholm
http://habilitering.se/autismforum-0

Greta har Aspergerdiagnos och är därmed minst normalintelligent. Min gissning är att hon är mer än normalintelligent. Hon verkar skärpt. Förutom Asperger har hon OCD (tvångssyndrom) och selektiv mutism. Hon har haft anorexia.
Hennes syster Beata har ADHD, med drag av asperger, OCD och trotssyndrom.
Mamma Malena har ADHD och tidigare Bulimi.

Ja, det stämmer.
Mitt påstående om intelligens kontra IQ är korrekt därför att intelligens är ett bredare begrepp som saknar en exakt definition, medan IQ är väldefinierat genom IQ-tester.

Inom en nära framtid torde vi kunna träna datorer till att prestera bra på många IQ-tester då nya algoritmer för sådant som mönsterigenkänning är på stark frammarsch. Däremot är det betydligt svårare för datorer att tolka underförstådda budskap, vilket personer med Asperger också har svårt för. Utvecklar vi en dator som kan svara rätt på de flesta IQ-tester, men ändå inte förstår de underförstådda budskapen i vanliga sagor, så kommer vi fortfarande inte att betrakta datorn som intelligent. För det var inte det vi menade med intelligens.
2019-08-18, 16:14
  #11856
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Och återigen, Gretacirkusen lär åstadkomma rejält med skada för väldigt många med NPF-diagnos. Söka jobb och arbetsgivaren får veta att man har Aspergers syndrom (vilket oftast är vääääldigt viktigt att veta om), och vips får arbetsgivaren en bild i huvudet av en bångstyrig strejkande hysterika med psykopatblick...

Det kan väl lika väl bli tvärtom?

Greta har visat att personer med Asperger kan vara oerhört målmedvetna, fokuserade och ha en hög intelligens. Och vara överlägsen jämnåriga inom vissa områden.

Så ger man personen rätt arbetsuppgifter, då kan personen prestera mycket mer än andra.


Men givetvis, får personen fel arbetsuppgifter, då presterar personen mycket sämre än andra. Så det gäller att kunna matcha personen med rätt arbetsuppgifter.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback