Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-08-18, 14:42
  #11833
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns ju redan, t.ex. de tyska AIDA-kryssningsfartygen (dock med motor). Det kostar inte så mycket, särskilt inte off-season och om man nöjer sig med en liten hytt utan fönster, men då är fartyget i stället fullpackat. Köer till allt. Och maten som ingår i priset är bufféer som alla gräver i.



Man kanske inte måste resa varje år, och man kanske kan se flera platser på samma gång? Så reste man ju förr, som sagt, innan det fanns flyg: man avsatte ett år som ung ("The Grand Tour") och reste från plats till plats, eller arbetade på ett fartyg ett år eller två för att få se främmande hamnar... och sedan höll man sig hemma efter det. Och som sagt - Medelhavet går att nå med tåg, även man bara har en vanlig semester till sitt förfogande. Man MÅSTE inte åka till Kanarieöarna (eller för den delen Thailand).

Nä nä, man ”måste” ingenting. Dock vet jag flera som reser till t.ex Kanarieöarna på vinterhalvåret eftersom de plågas av reumatisk värk, lungbesvär, psoriasis och annat.

Den glädjen blir bara ett minne blott. Eller förresten, de får väl nöja sig med att åka typ vart tredje år eller så.

De mer välbemedlade lär inte tveka att fortsätta som förut. Och Greta räknar nog med att fortsätta att ingå i gruppen privilegierade som kan göra vad som faller henne in.
2019-08-18, 14:55
  #11834
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Snackar, visst. Som att Stefan Löfven sa för flera månader sedan: Vi måste lyssna på Greta!

Sen hände just ... ingenting. Till och med Greta har uttryckt sin besvikenhet.

I bästa fall kan vi ”hoppas” på lite mer elcertifikat och CO2-avgifter och lite statliga utredningar om gröna skatteväxlingar. Greta kommer inte ens lyckas att stänga ner Bromma flygplats.

Än mindre att halvera CO2-utsläppen globalt till år 2030. After which, the Civilization as we know it, ...

Jag tänkte snacka i ett lite mindre trångsynt perspektiv, typ 2 000 000 träffar på Googel om GT och segling.

Jag tror GT har lite andra mål med sitt engagemang än att få en lokalflygplats stängd.

Om något händer bland beslutsfattarna kommer vi ändå inte att veta varför, men GT har i alla fall försökt påverka vilket är mer än de flesta av oss soffpotatisar som sitter på Flashback gör.
2019-08-18, 14:57
  #11835
Medlem
PattaGlyttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Snackar, visst. Som att Stefan Löfven sa för flera månader sedan: Vi måste lyssna på Greta!

Var det innan eller efter han tog regeringsplanet till England för att gratulera damfotbollslandslaget till medaljen i VM?
2019-08-18, 15:01
  #11836
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
När jag läser dina inlägg får jag ofta en obehaglig känsla av sexualstörning. Klart Greta utvecklats som vilken normal tonåring som helst. Varför skulle inte hon vilja ha sex?

Men titta på henne! Hon är ju ett BARN i kroppen. Och så länge som man är ett barn i kroppen, med mycket låga halter av könshormoner, så har man inte dom tankarna och begären.

Jag hade som jag berättat tidigare en väninna, som råkade ut för just detta som jag med stor sannolikhet tror att Greta råkat ut för, nämligen att hon svalt sig så hårt och så länge i tonåren att hon kom förbi den ålder då kroppen KAN initiera pubertet. Därefter går det inte (precis som vargbarn inte kan lära sig tala efter en viss ålder, eller kattungar lära sig att se om man klistrar lappar över deras ögon under några kritiska veckor). Och den väninnan hade aldrig varit förälskad. Hon tyckte att alla andra var tokiga som pratade om karlar hit och killar dit. Hon förstod inte vad man skulle ha dem till!
2019-08-18, 15:03
  #11837
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Greta vill inte hindra dig att flyga, men du vill hindra Greta från de flesta transportmöjligheterna.
Nu har du fel igen. Hon får resa hur hon vill för mig men däremot så lägger hon hinder i vägen för mig. hon skrämmer upp folk så att dom röstar på miljöpartiet och andra muppartier som i sin tur vill lägga höga flygskatter och till och med förbjuda flyg.
2019-08-18, 15:05
  #11838
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men titta på henne! Hon är ju ett BARN i kroppen. Och så länge som man är ett barn i kroppen, med mycket låga halter av könshormoner, så har man inte dom tankarna och begären.

Jag hade som jag berättat tidigare en väninna, som råkade ut för just detta som jag med stor sannolikhet tror att Greta råkat ut för, nämligen att hon svalt sig så hårt och så länge i tonåren att hon kom förbi den ålder då kroppen KAN initiera pubertet. Därefter går det inte (precis som vargbarn inte kan lära sig tala efter en viss ålder, eller kattungar lära sig att se om man klistrar lappar över deras ögon under några kritiska veckor). Och den väninnan hade aldrig varit förälskad. Hon tyckte att alla andra var tokiga som pratade om karlar hit och killar dit. Hon förstod inte vad man skulle ha dem till!
Gretas lillasyster är nog mer intresserad av killar
2019-08-18, 15:05
  #11839
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Att blint lita på forskare utan egen kunskap är inte vetenskap som en del tror. Det är dårskap.

I synnerhet eftersom det saknas bevis.

En vetenskaplig teori är inte bättre än dess förmåga till förutsägelser.


Kopplingarna mellan Greta, Ingmar Rentzhog och den dystopiska Romklubben - som Dominic Green ganska tydligt belägger i artikeln - har varit tabu i svensk PK-media ända sedan Rebecca Uvell började nysta upp stödet från Rentzhog, Gretas "upptäckare".
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2019-08-18 kl. 15:14.
2019-08-18, 15:07
  #11840
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Ja det ser riktigt trevligt ut

https://www.instagram.com/p/B1TgZvGn...=1eh22wm8pktuv

Antar att bengymnastik är viktigt när man hänger på en båt så länge.
__________________
Senast redigerad av Livsstilsparasit 2019-08-18 kl. 15:51.
2019-08-18, 15:27
  #11841
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
Greta är inte ordinary.

Hon är dotter till en av Sveriges största neger och muslimälskare. Mycket välkänd i Sverige.

Alltså är detta fake news. Precis som vanligt.


Journalisten i Sunday Times refererar först den bild Greta, Malena och deras backers vill sprida - att Greta är en i princip helt vanlig tjej, fast litet smartare och mer engagerad (och dessutom med Aspergers), som i stort sett helt på egen hand har banat sig en väg in på förstasidor och som gästtalare till EU-/FN-möten. Sedan kontrasterar han detta mot det han och andra, med goda skäl, ser som den verkliga bilden: att Greta har haft stöd av föräldrar med osedvanligt goda förbindelser till media, av PR-konsulter och tankesmedjor som hon jobbar i synk med, som ger henne råd och som hjälper till att orkestera hennes kampanj. Det är den senare bilden som stämmer - även om, som han påpekar, den som beskriver henne så sedan brukar skällas för högertroll och "climate denialist".

Det postades ju ett längre utdrag ur artikeln tidigare i tråden, där blev det tydligt att killen i Times har gjort ordentlig research och är inställd på att demaskera bilden av Greta som "the girl next door".
2019-08-18, 15:30
  #11842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Från artikeln i Sunday Times:

"Greta is just an ordinary 16-year-old Swedish schoolgirl whose fiery visions have convinced the parliaments of Britain and Ireland to declare a "climate emergency". Her parents, Svante Thunberg and Malena Ernman, an actor and opera singer respectively, are just an ordinary pair of parent-managers who want to save the planet. Query their motives and you risk being accused of "climate denial", or of bullying a vulnerable child with Asperger's syndrome. However, the Greta phenomenon has also involved green lobbyists, PR hustlers, eco-academics and a think tank founded by a wealthy former minister in Sweden's Social Democratic government with links to the country's energy companies."



Vem är ex-ministern med tankesmedjan? Björn Rosengren? Eller någon av miljömupparna?
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2019-08-18 kl. 15:33.
2019-08-18, 15:31
  #11843
Medlem
Hlewagastirs avatar
Ingmar Rentzhog berättar för Veckans Affärer varför han engagerat sig i Greta. En motreaktion mot Donald Trump och sociala medier:

Citat:
"Jag hade hunnit bli far till tre barn och började funderade över framtiden och meningen med det jag gör. Då jag såg Donald Trump stå och vifta med flaggor med budskapet "Trumps dig coal" insåg jag att ingen världsledare kommer att ta tag i klimathotet och startade We Don't Have Time."

Den allt tydligare symbiosen mellan gammelmedia och sociala medier bidrog ytterligare till beslutet.

"Förr hade det funnits filter, men sociala medier har vänt upp och ned på det så mycket att det numera inte handlar om en nyhet är sann eller ej, utan hur mycket den sprids."

Även om Donald Trump knappast har förbättrat den urspårade situationen anser han att världen hade tur att det var han och inter Hillary Clinton som valdes till USA:s president.

"Vi hade inte haft Greta Thunberg med Hillary Clinton och världen hade fortfarande sovit kring klimathotet. Jag vet att många i USA tycker som jag."

Som ett exempel motreaktioner inte bara bland klimataktivister, utan även bland vd:ar i större börsbolag, nämner han hur multimiljardären Michael Bloomberg startade uppropet "We are still in" samma vecka som Donald Trump meddelade att USA drar sig ur klimatavtalet.
https://www.va.se/nyheter/2019/08/16...ptackte-greta/
2019-08-18, 15:32
  #11844
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Svante o Greta har litet gymnastikövningar!
https://twitter.com/borisherrmann?lang=fr

Havet ser lugnt ut. Väldigt små vågor.

Lite skillnad mot för ett par dagar sedan.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback