Citat:
"Den minns sannolika förklaringen är att det springer runt psykopatiska eller andra störda människor i varenda buske" skriver du. Har någon antytt att den här typen av mord är vardagsmat? Anledningen till den stora upp märksamhet detta mord har fått är att det är så fegt och ytterst obehagligt. De båda var vänner, de har känt varandra sedan barndomen. Mordkvällen ger de sig ut på en cykeltur och ser ut att vara på gott humör enligt de vittnen som kände dem. På en ödslig plats där de stannat sker mordet. Peter Plax liv tar slut när han vänder sig om, då JL säger att han ska utföra ett experiment...
Vad jag reagerar på är att det frossas väldigt mycket rörande personstörningar, allt från psykopati till Aspergers och dessutom som den enda förklaringen. Typ man får ha lite is i magen när man spekulerar för i grund och botten har vi ingen fakta. Det lär ju fortfarande råda förundersökningssekretess så därmed får man anta att uppgifter inte kommer från officiellt håll. Åklagaren får väl knappast gå ut med uppgifter innan heller.
För er information har jag träffat och pratat med mördare med. Livstidsfångar som gjort horribla saker så jag känner till att de existerar helt klart och att det finns ett antal obehagliga människor där ute. Väldigt obehagliga.
Det intressanta här är att när det gäller de mest horribla morden är aldrig vänner som blir offret! Om vänner blir offer så är det för att de grälar och det sker i hastigt mod eller en känslosam relation som falerat på något sätt. Vill man bara döda någon för att testa så tar man en tant som är ute och joggar eller något annat oskyldigt offer och sedan smiter man iväg. Det är hur lätt som helst att döda någon om man vill testa. Dessutom spårlöst. Det är han helt säkert smart nog för att fatta och så iskall som han verkar vara så hade han kunnat det om han hade velat.
Att han sade att han skulle utföra ett experiment? Kommer den informationen från åklagagaren under tiden det råder förundersökningssekretess? Hur är det med informationen att det fanns andra på platsen som skulle tvingat honom. Om den uppgiften med kommer från JL så har han dessutom ändrat sin historia.. Nja... Vad jag egentligen försöker säga är att om man ska spekulera så ska man försöka vara lite mer jordnära och kritiskt ifrågasätta informationen. Information har en tendens att förvridas och anpassas till sina egna funderingar.
Det finns ett begrepp som kallas "Confirmation Bias". Googla det gärna för det är väldigt läsvärt och intressant när det gäller spekulationer m.m.
Det ska tilläggas att Confirmation Bias är applicerbart på mig med..