2019-08-08, 00:10
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Jag vet inte hur dina inkomstkällor ser ut, men Brexit/No Deal kommer nog att slå mot kronan. Sverige är ett av de länderna som kommer (enligt vad jag läst, finns dock många rätt så olika uppskattningar) drabbas hårdast (efter Irland) av Brexit. Så jag tror inte att det blir mycket billigare för svensson. Kanske till och med dyrare.

USA är förresten ett av de få som vinner av hårdare Brexit, tror jag.

Jag tror att USA är de enda som aktivt kommer att tjäna på den Brexit som det verkar bli (totalt avtalslöst utträde) då britterna kommer att bli desperata efter att få upp handelsavtal, troligen så pass desperata att de kommer att gå med på saker som Trump redan har krävt (bland annat att man ska ta bort digitala skatter osv) för att handelsavtal ens skall vara på tal
Citera
2019-08-08, 01:12
Medlem
wwrs avatar
USA låter i alla fall positiva.
Citat:
US will be ‘on doorstep’ ready to sign UK trade deal after Brexit, says Pompeo

On first trip to Washington as UK foreign secretary, Dominic Raab says Trump was ‘effusive in his warmth’ for Britain

“President Trump has made clear again that he wants an ambitious free trade agreement with UK. So I hope we can make that happen as soon as possible after we leave the EU on 31 October.”
https://amp.theguardian.com/us-news/...t-dominic-raab

Annat var det med Obama som hotade med att UK skulle få "ställa sig i kö" för ett handelsavtal om Brexit genomfördes. Han hade fel där.
Citera
2019-08-08, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
USA låter i alla fall positiva.

https://amp.theguardian.com/us-news/...t-dominic-raab

Annat var det med Obama som hotade med att UK skulle få "ställa sig i kö" för ett handelsavtal om Brexit genomfördes. Han hade fel där.

Och Trump är känd för att tala sanning?

https://www.businessinsider.com/larr...19-8?r=US&IR=T
Citera
2019-08-08, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Nu klagar Boris Johnson om att EU inte vill förhandla om brexit, klart de inte vill när alla tidigare försök har varit döfödda

Tydligen vill heller inte Boris förhandla fram ett avtal. Jag tror det är faktiskt rätt bra, för det kommer att tvinga parlamentet att ordna fram ny folkomröstning eller helt enkelt ställa in Brexit. Det verkar mer och mer som att Boris är inhyrd för att helt enkelt stoppa Brexit. Även om han eller någon annan får skulden för ett inställt Brexit så var det värt det, för att undvika en ekonomisk katastrof. Som bonus för det hela så lär vi nog aldrig mera se en folkomröstning igen om EU
Citera
2019-08-08, 20:40
Medlem
https://twitter.com/BBCNewsnight/sta...344403968?s=20

Kommer bli matbrist vid "No Deal" Brexit efter ett par veckor. Men några forumkillar här vet säkert bättre om distribution av matvaror än en person som varit VD för en stor varuhuskedja
Citera
2019-08-08, 22:10
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Jag vet inte hur dina inkomstkällor ser ut, men Brexit/No Deal kommer nog att slå mot kronan. Sverige är ett av de länderna som kommer (enligt vad jag läst, finns dock många rätt så olika uppskattningar) drabbas hårdast (efter Irland) av Brexit. Så jag tror inte att det blir mycket billigare för svensson. Kanske till och med dyrare.

USA är förresten ett av de få som vinner av hårdare Brexit, tror jag.

Bor egentligen i Norge och de har ju ett special agreement med Storbritannien, men det är möjligt du har rätt.
Är SEK å pass exponerad så får man hoppas att regeringen tar tag i saken, de har ju haft på sig ett tag nu.
Citera
2019-08-09, 17:28
Medlem
Ördögs avatar
UK economy shrinks for the first time since 2012
https://www.bbc.com/news/business-49290926
Citat:
The chancellor has told the BBC that he does not expect the UK to slide into recession after data showed the economy shrank by 0.2% between April and June.

Sajid Javid was speaking after the Office for National Statistics said the economy had contracted for the first time since 2012.

The surprise decline came after Brexit stockpiles were unwound and the car industry implemented shutdowns.

The pound slid after the data was released, raising fears of a recession.
Citera
2019-08-09, 17:44
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exkh

Kommer bli matbrist vid "No Deal" Brexit efter ett par veckor. Men några forumkillar här vet säkert bättre om distribution av matvaror än en person som varit VD för en stor varuhuskedja
Det blir säkert hungersnöd och massvält. Vi får nog skicka matpaket.

Orsaken att han säger så är naturligtvis att storföretag av den typ han jobbade på tjänar pengar på EU.
Senast redigerad av wwr 2019-08-09 kl. 17:48.
Citera
2019-08-10, 02:54
Medlem
Citat:
Orsaken att han säger så är naturligtvis att storföretag av den typ han jobbade på tjänar pengar på EU.

Det är ju exakt därför det kommer bli matbrist. Som du säger så är bland annat varuhusjättarna beroende av EU för att tjäna pengar (sälja mat) och om det blir Brexit så kommer de inte få någon mat (ej tjäna pengar). Alltså blir det matbrist. Skönt att du förstår
Citera
2019-08-10, 03:47
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det är ju exakt därför det kommer bli matbrist. Som du säger så är bland annat varuhusjättarna beroende av EU för att tjäna pengar (sälja mat) och om det blir Brexit så kommer de inte få någon mat (ej tjäna pengar). Alltså blir det matbrist. Skönt att du förstår
Möjligen kan Brexit medföra att lokal jordbruksproduktion gynnas, vilket är bra. Men hur det kommer att gå får vi se.

Att däremot, som f.d. livsmedelsdirektören, tala om livsmedelsbrist är löjlig skräckpropaganda som bara visar hur desperata globalisterna blir när de riskerar tappa en del av kontrollen över ett land.
Citera
2019-08-10, 08:23
Medlem
Fris avatar
Citat:

Ja, tänk att vi vet mer än den där VD:n! Du kommer ju att se under november månad att det är så, att vi har rätt och han har fel. Följ den utvecklingen, och lär dig något om din TV-apparats trovärdighet. Maktmedia väljer ju ut töntar som säger det som passar med maktmedias egen politiska propaganda.
Citera
2019-08-10, 10:45
Medlem
Citat:
Möjligen kan Brexit medföra att lokal jordbruksproduktion gynnas, vilket är bra. Men hur det kommer att gå får vi se.

Att däremot, som f.d. livsmedelsdirektören, tala om livsmedelsbrist är löjlig skräckpropaganda som bara visar hur desperata globalisterna blir när de riskerar tappa en del av kontrollen över ett land.

Det finns väldigt många pressreleaser om företag som fiyttar eller lägger ner på grund av Brexit. Även representanter för det lokala jordbruket säger att det blir problem. Dessa företag och organisationer vet mera än några svenska forumpersoner. Du får antingen visa källa på det du säger eller så kan vi mycket enkelt avfärda ditt svammel som fake news.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback