2019-08-06, 21:39
Medlem
mastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
I call BS då det gäller det som tidningarna skriver idag. Även om man vill mörda och påverkats av våldsfilmer eller annat så mördar man inte en av de få vänner man har. Man mördar någon okänd eller i ytterkant av bekantskapskretsen

Troligtvis ett försök för JL att dölja sanningen.

MEN det kan ju faktiskt vara att han är riktigt riktigt riksloco och "verkligt" motiv saknas...
Citera
2019-08-06, 21:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elira
Jag har funderat lite på det där att det påstås att han har erkänt själva handlingen men inte erkänt mord, och att det skulle vara konstigt. Egentligen är det helt rationellt och korrekt. Som "lekman" kan han ju inte detaljerna som krävs för att kunna erkänna brott mot en specifik lag.

Nej, det bästa för alla om man vill vara hjälpsam är ju att tydligt tala om exakt vad man har gjort - varken mer eller mindre - och låta yrkeskunniga sköta det formella när det gäller att koppla de handlingarna till rätt rubricering.

Så kan man se det. Jag upplever det som att han erkänner mördandet, men inte tycker han begått ett brott.

Efter att ha hängt många år i det här delforumet, så har jag hört såna saker ett antal gånger förut. Det är ganska tydligt at gärningsmän som erkänner brottet från början, inte erkänner hela brottet då - bara delar.

1) Man säger t ex att man stack offret en gång i självförsvar när det egentligen är 40 knivhugg eller att man bara knuffade offret i självförsvar när skallen är inslagen bakifrån.

Så eventuellt menar kanske JL att han bara råkade röra vid PP med en yxa på skoj eller något. Senare kanske det kommer fram via bevis eller via erkännande att han drämt till av bara helvete.

2) Man kan också säga att offret förtjänade att dö av en eller annan anledning. Så därför är det inte mord. Man måste definitivt vara mördare för att förstå den logiken.

3) Man kan ha fått ett psykbryt och hört röster uppmana en att döda. Röster man inte kunnat kämpa emot. Därför är det inte mord enligt mördaren.
Citera
2019-08-06, 21:43
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Säkert en mindre förundersökning än de 557 sidor man fick ihop mot ASAP Rocky

Nej allt måste utredas! Oavsett om han erkänt eller inte. De har en skyldighet att genomföra detta - enligt vissa rutiner. Det är mycket faktainsamling: från Rättsmedicin, och från NFC: tekniska spår både biologiska sådana som genomgång av digitala enheter. Och många förhör kommer att hållas. etc.
Det tar sin tid och vi är dessutom mitt i semestertider. Sen ska allt detta sammanställas. Och därefter ska försvaret delges förundersökningen och ha viss tid på sig att läsa igenom denna, för att ev kunna kräva ytterligare utredningsåtgärder.

”Vid dödligt våld arbetar polisen efter en särskild handbok, PUG (polisens metodstöd för utredning av grova våldsbrott) , som beskriver alla åtgärder som ska genomföras från det brottet kommer till polisens kännedom ända fram till åtal.

Där finns också anvisningar om hur man lämpligen organiserar de stora utredningsteam som ofta blir aktuella, och hur man hanterar de omfattande informationsmängder dessa team producerar.

Vid den här typen av brott är det viktigt att kraftsamla från början, då det är många arbetsuppgifter som ska genomföras samtidigt. En noggrann brottsplatsundersökning måste göras, samtidigt som offret ska identifieras och kartläggas för att polisen, om möjligt, ska hitta ett motiv till gärningen.

Personer som gjort iakttagelser ska förhöras, tips från allmänheten ska tas om hand och dörrknackningsaktioner ska genomföras.

All information ska sedan systematiskt bearbetas och analyseras för att ligga till grund för beslut om fortsatt inriktning och prioriteringar inom utredningen.”

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/dodligt-vald/#generated_id_113
Citera
2019-08-06, 21:48
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Jag skrev tidigare att jag tycker att fallet i Sollentuna liknar ett fall på 80-talet(?) i Ängelholm(?), där en 15-årig pojke mördade en 13-årig tjej genom att slå henne i huvudet med en sten. Grabben begick mordet bara för att han ville bara veta hur det kändes att mörda.

Nu förs det fram teorier om att killen i Sollentuna som mördade PP kan ha haft ett liknande motiv.
Tonårspojken har, enligt Aftonbladets källor, sagt i förhör att han ’kände för att döda någon’ – men inte kunnat lämnat någon förklarning till varför.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGkKVr/polisens-teori-fick-inspiration-av-mordfilmer-pa-natet

Men initialt så erkände han handlingen - MEN inte MORD.
Så det blir ju ganska motsägelsefullt.

Tror inte man i nuläget ska ta något som GM säger som absolut sanning. Jag själv tror jag dock att det finns ett personligt motiv som GM inte vill ska bli offentligt.
Citera
2019-08-06, 21:49
Medlem
Larasofts avatar
Är GM åt Kristoffer Anderssons (Idas mördare) hållet? Det borde väl finnas en kontakt med Bup eller liknande.
Citera
2019-08-06, 21:50
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
I call BS då det gäller det som tidningarna skriver idag. Även om man vill mörda och påverkats av våldsfilmer eller annat så mördar man inte en av de få vänner man har. Man mördar någon okänd eller i ytterkant av bekantskapskretsen

Precis. Tror som jag skrivit innan att det finns ett motiv och att detta är väldigt personligt och att GM av någon anledning inte vill dela med sig av detta.
Citera
2019-08-06, 21:53
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catulla
Asperger är inget som förhöjer risken för våldsbrott generellt.
Oavsett diagnos så kan en eventuell medicinering med feldosering ha bidragit till en beteendeförändring hos GM.

För att förenkla in absurdum kan GM ha börjat få vanföreställningar som utlöst ett onormalt beteende. Eftersom det dessutom är sommarlov med mindre social interaktion än annars kan beteendeförändringen ha pågått en tid och blivit gradvis värre.

Observera att jag förutsätter att GM tagit fel doser för att ha fått så kraftiga bieffekter.
Citera
2019-08-06, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
Oavsett diagnos så kan en eventuell medicinering med feldosering ha bidragit till en beteendeförändring hos GM.

För att förenkla in absurdum kan GM ha börjat få vanföreställningar som utlöst ett onormalt beteende. Eftersom det dessutom är sommarlov med mindre social interaktion än annars kan beteendeförändringen ha pågått en tid och blivit gradvis värre.

Observera att jag förutsätter att GM tagit fel doser för att ha fått så kraftiga bieffekter.

Asperger i sig är ingen diagnos som man med automatik medicinerar. (Det kan handla om ångestdämpande, antidepressiva eller om man har sömnproblem). Barn brukar inte äta speciellt höga doser.

Pojken var högfungerande och gick i vanlig grundskoleklass med höga betyg. Det gör man inte om man är någorlunda välfungerande på ytan.
Senast redigerad av Bensprattel 2019-08-06 kl. 22:02.
Citera
2019-08-06, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner

3) Man kan ha fått ett psykbryt och hört röster uppmana en att döda. Röster man inte kunnat kämpa emot. Därför är det inte mord enligt mördaren.

Men isf är det ju inte heller mord enligt lagstiftarens uppfattning. Eller rättare sagt: isf skall inte GM straffas för sitt dåd och påföljden skall bli vård och inte fängelse.
Citera
2019-08-06, 22:02
Medlem
ehurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så med erfarenhet från EN, i din krets som har asperger, så drar du alla över en och samma kam? Känns varken seriöst eller eftertänksamt. För övrigt hade inte heller jag byggt en koja utan instruktioner. Du hade fått peka på var jag skulle sätta spikarna och hur regelverket skulle byggas. Och än har jag inte fått nån aspergerdiagnos.

Jag har följt hela denna tråd väldigt noggrant, och just det inlägget har jag uppenbarligen missat. Du får allt länka för att bevisa ditt påstående om denna kompis.

Men vänta nu... jag läser och tar in info men jag antecknar inte #inlägg... Det får nog bli du som söker bakåt.
Ska vi säga så när du har läst tråden så noggrant?
Citera
2019-08-06, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak

OM MGM skulle ha fått Aspergerdiagnos - flera i tråden påstår visst det - ingen medicin finns.
Citera
2019-08-06, 22:06
Medlem
GM tycks vara en kinky fan som borde ta sig själv av daga i häktet. Lika bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in