Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-08-06, 16:27
Medlem
Dinkeydonks avatar
Egoism är en paradox. Kallar man någon annan egoist betyder det att man tänker på sig själv och tycker att någon annan ska tänka mindre på sig själv. Alltså är man själv egoist.

Att börja leka med en leksak först och försvara leksaken med våld så andra barn inte tar leksaken? Eller roffa åt sig leksaken av någon annan som redan leker med en leksak för att DU bara ska ha leksaken av någon annan? Vad är mest egoistiskt?
Senast redigerad av Dinkeydonk 2019-08-06 kl. 16:31.
Citera
2019-08-06, 17:14
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinkeydonk
Egoism är en paradox. Kallar man någon annan egoist betyder det att man tänker på sig själv och tycker att någon annan ska tänka mindre på sig själv. Alltså är man själv egoist.

Att börja leka med en leksak först och försvara leksaken med våld så andra barn inte tar leksaken? Eller roffa åt sig leksaken av någon annan som redan leker med en leksak för att DU bara ska ha leksaken av någon annan? Vad är mest egoistiskt?

Egoister är rädda människor...
Citera
2019-08-06, 18:34
Medlem
Citat:
Det är ingen paradox. En paradox är ett påstående som säger emot sig själv. Jag kan inte se hur en observation av en egoistisk människa på något magiskt sätt tillskriver mig samma kvalité.
Citera
2019-08-06, 18:50
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantokrator
Det är ingen paradox. En paradox är ett påstående som säger emot sig själv. Jag kan inte se hur en observation av en egoistisk människa på något magiskt sätt tillskriver mig samma kvalité.

För om du bara tänker en tanke om någon annans ego mer eller mindre om du tycker att någon annan är egoistisk eller oegoistisk så är du automatiskt ego själv. För din blotta existens av ditt/mitt allas medvetande fodrar att vi också vet att andra har ego.

Att kalla andra egoister betyder att man själv är egoist. Det är paradoxen, där båda kan sitta och peka på varandra och säga egoist till varandra.
Citera
2019-08-06, 18:59
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Citat:
För om du bara tänker en tanke om någon annans ego mer eller mindre om du tycker att någon annan är egoistisk eller oegoistisk så är du automatiskt ego själv. För din blotta existens av ditt/mitt allas medvetande fodrar att vi också vet att andra har ego.

Att kalla andra egoister betyder att man själv är egoist. Det är paradoxen, där båda kan sitta och peka på varandra och säga egoist till varandra.

Att roffa åt sig är väl mest egoistiskt, att vilja behålla det man har och försvara det är väl snarare att nöja sig?
Citera
2019-08-06, 19:27
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Jisses. Du kan inte ens tänka dig tanken att man inte talar för egen del utan om andra? T ex som dagisfröken som säger till Pelle att även dela med sig till Lisa.
Citera
2019-08-06, 20:56
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jisses. Du kan inte ens tänka dig tanken att man inte talar för egen del utan om andra? T ex som dagisfröken som säger till Pelle att även dela med sig till Lisa.

Men ja? Grejen är ju bara vem som är minst eller mest egoistisk, den som har hittat en leksak som bara ligger på marken och plockat upp och leker med den och försvarar sin leksak när andra försöker ta den, eller ungen som försöker rycka leksaken ur händerna på den andra ungen. Det är ju ett paradox.

För mig är både egentligen lika egoistiska, bara på två olika sätt.

Äganderätt eller tjuv kan det liknas mellan.

Det första barnet var lyckligt lottad som hittade en fin leksak som bara låg på marken och hade sin lektid förspänd och inte vill att någon snor sin leksak som det barnet är berättigat till.

Det andra barnet har ingen leksak och snor då en leksak för att han är avundsjuk och också vill ha kul men på det andra barnets bekostnad.

Först till kvarn? Naturligt urval? Vem är mest eller mist egoistisk?

Ett "Rikt" barn som fick en leksak serverad för sig och inte vill dela med sig till andra.

eller

Ett "Fattigt" barn som måste sno från andra barn.

Vad är mest och minst egoistisk ifall man förklarar det så istället?
Senast redigerad av Dinkeydonk 2019-08-06 kl. 21:00.
Citera
2019-08-06, 21:13
Medlem
Asmodeusvults avatar
Egoismens paradox är att ”jakt efter lycka stör sin egen prestation” eller att ”försök att nå högsta möjliga njutning genom att vara egoistisk inte är bästa vägen till högsta möjliga egoistiska njutning”.

Inte något av det som hittills presenterats i tråden.
Citera
2019-08-06, 21:23
Medlem
Citat:
Men ja? Grejen är ju bara vem som är minst eller mest egoistisk, den som har hittat en leksak som bara ligger på makren och plockat upp och leker med den och försvarar sin leksak när andra försöker ta den, eller ungen som försöker rycka leksaken ur händerna på den andra ungen. Det är ju ett paradox.

För mig är både egentligen lika egoistiska, bara på två olika sätt.

Äganderätt eller tjuv kan det liknas mellan.

Det första barnet var lyckligt lottad som hittade en fin leksak som bara låg på marken och hade sin lektid förspänd.

Det andra barnet har ingen leksak och vill då sno en leksak för att också ha kul.

Först till kvarn? Naturligt urval? Vem är mest eller mist egoistisk?

Ett "Rikt" barn som fick en leksak serverad för sig och inte vill dela med sig till andra.

eller

Ett "Fattigt" barn som måste sno från andra barn.

Vad är mest och minst egoistisk ifall man förklarar det så istället?
Eller så fungerar båda under samma premiss: människan är egenintresserad,

Om en smutsig fattig luffare promenerar in i mitt hus och vill att jag ska dela med mig av min egendom så svarar jag med stolthet att jag är en egoist och sparkar ut honom. Hur gör du om du hittar en 1000-lapp på gatan och en vän till dig säger att du måste dela med dig av lappen? Vad är anledningen till att din vän vill att du ska dela med dig av dina pengar?
Citera
2019-08-06, 21:40
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Egoismens paradox är att ”jakt efter lycka stör sin egen prestation” eller att ”försök att nå högsta möjliga njutning genom att vara egoistisk inte är bästa vägen till högsta möjliga egoistiska njutning”.

Inte något av det som hittills presenterats i tråden.

Jo men vi som inte är demoner tycker att det är njutning när vi gör andra glada och får andra att må bra.
Citera
2019-08-06, 21:45
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:

Om en smutsig fattig luffare promenerar in i mitt hus och vill att jag ska dela med mig av min egendom så svarar jag med stolthet att jag är en egoist och sparkar ut honom. Hur gör du om du hittar en 1000-lapp på gatan och en vän till dig säger att du måste dela med dig av lappen? Vad är anledningen till att din vän vill att du ska dela med dig av dina pengar?

Jag har faktiskt hittat 200kronor på gatan tillsammans med min polare. Vi köpte varsin Pizza och Hyrde film xD. Fanns inget körkort i plånboken, bara 2 hundralappar, och vi gick in och frågade efter ägaren i restaurangen som plånboken låg utanför först. Men efter att man såg i personalens ögon att dom säkert tänkte ta pengar själva när vi förklarade att det inte gick att knyta 2 hundralapparna till en person.

Att hitta pengar utan nått spår av en ägare efter försök att lämna tillbaka pengar till ägaren och inte ta pengarna man hittar kan inte ses som annat en ren dumhet.

Vi stannade även kvar och frågade runt folk i omgivningen så det kändes okej, för vilken random person som helst skulle antadligen inte ens fråga omgivningen om vems det var. Tvärt om många rånar folk rent upp och ner på deras plånböcker nu för tiden.
Citera
2019-08-06, 21:47
Medlem
Dinkeydonks avatar
Citat:

Ja alla är absolut sig själva närmast. Det brukar min mormor säga hela tiden, tycker det stämmer. Sedan kan man vara mer eller mindre egoistisk.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in