• 1
  • 2
2019-08-03, 00:45
Medlem
Luftgevars avatar
Hej!

Låt oss säga att man skulle köpa en bit billig mark ute på landsbygden för att bygga ett superlyxigt "Beverly Hills"-hus. Hur mycket skulle det kosta att bygga typ ett sånt här hus?
https://www.youtube.com/watch?v=Fseu2G9iwRI

De kriterier man får gå efter är att:
1. Man tar en redan färdig ritning på ett lyxhus så man behöver inte lägga jättemycket pengar på en arkitekt.
2. Man anlitar allt, gör inget jobb själv

Förstår att det är jättesvårt att säga någon speciell summa men, mellan tummen och pekfingret, hur mycket tror du att allt skulle gå loss på?
Citera
2019-08-03, 00:53
Medlem
Diamant-vibbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej!

Låt oss säga att man skulle köpa en bit billig mark ute på landsbygden för att bygga ett superlyxigt "Beverly Hills"-hus. Hur mycket skulle det kosta att bygga typ ett sånt här hus?

1. Man tar en redan färdig ritning på ett lyxhus så man behöver inte lägga jättemycket pengar på en arkitekt.

Förstår att det är jättesvårt att säga någon speciell summa men, mellan tummen och pekfingret, hur mycket tror du att allt skulle gå loss på?

Sålde en stor villa från 1971 i fjol och fick 3 mille. En sådan lyxvilla du förfrågar om är god för minst det dubbla!
Citera
2019-08-03, 00:55
Medlem
Det som gör det billigare att bygga på vishan är ju markpriset. Däremot till kommer kostnader för att bygga på landet; vatten, avlopp, hysa personal osv.

När vi pratar lyxbyggen, är inte markkostnaden av avgörande betydelse; således plus minus noll.

Vill du bygga heats castle i djursholm eller willhemina, blir det nog typ lika dyrt.
Citera
2019-08-03, 01:32
Medlem
Nu vet vi ju alldeles för lite om storlek på huset och materialval mm. Men jag kan väl våga mig på en gissning: 25 miljoner.

Edit:
Man räknar ju normal villa runt 15-25 000 kr per kvadrat. Dubblar du upp till 50k för lyxigare material och finish så bygger du 300 kvm för 15 miljoner.

Men sen ska du ha några pooler och ett stort garage. Gästhus kanske. Så 20-25 miljoner är nog inte helt fel.
Senast redigerad av Insertnickname 2019-08-03 kl. 01:39.
Citera
2019-08-03, 03:12
Medlem
revodnebs avatar
Enligt videons undertext så betalade Notch 70 miljoner dollar för huset. Man får jävligt mycket i Sverige för cirkus 700 miljoner. Jag kan inte ens tänka mig att det går på en tiondel av priset här hemma, beroende på vad du väljer för material, det är ju ändå ruskiga summor. I Beverly Hills betalar du ju för läget (location location location) och klientelet till grannar.
Citera
2019-08-03, 09:16
Medlem
JagSkaTaDigs avatar
Lyxhus på vishan?
Du hör ju själv, det låter "jag har inte råd, så jag gör så här istället".
Eller, jag hade velat ha en badtunna, men jag hade bara råd med en uppblåsbar bubbelpool från Rusta...

Jag har inte råd med nya vita kläder, så jag köper gamla svettgula på secondhand och kokar i klorin...
Citera
2019-08-03, 09:55
Medlem
Lazienkis avatar
Mycket beror ju också på materialval och andra saker "på insidan". Ett hus som ser ut som det som länkas i första inlägget till det yttre kostar inte jättemånga miljoner att bygga tillsammans med t.ex. Finja som då gjuter elementen på någon av sin anläggningar.

Bygger man 6-8 stora rum istället för 25 små blir det också ganska mycket billigare. Ska man ha hela terrassen i marmor kostar det givetvis men kan man stå ut med att gjuta den i betong så kostar det en bråkdel.

Det finns mycket som fördyrar ett sånt här projekt om man vill bygga som ett "Hollywood"-hus. Behöver man inte en toalettstol för 37000:- kan man ju köpa en vanlig för 2500:-, det är inget svårt att hitta en köksblandare för >15.000:- men man kan få en rätt OK för 2000:- -- samma gäller allt annat i badrummet och köket som brukar vara stora poster i ett bygge.

Finstilt: Jag påstår inte att det kostar 3 MSEK att bygga ett sånt hus men du klarar dig långt med 10-15 MSEK om man gör lite smarta val.
Citera
2019-08-03, 11:59
Medlem
Håller med Lazienki om prefabbygge.

Detta hus är troligen inte isolerat enligt svenska normer och arbetskraft i USA är väldigt billigt.
På filmen så ser det ut som stora salar och det går både snabbt o är tämligen enkelt att smälla upp.

På taket verkar det ligga asfaltspapp och det är väldigt mycket hattar på taket. Har man ingen invändig rördragning för ventilation så spar det också massa kostnad.
Man verkar ha varje rum ventilerat för sig med en liten ventil på taket bara.

Ska man bygga en kopia på själva huset minus inredning så är det nog inte så mycket pengar. 3-5 miljoner kronor.
Ska man ha badkar från regalskeppet kronan och äta på tallrikar från Ming-dynastin så kostar det givetvis extra.
Citera
2019-08-03, 13:20
Medlem
Det är ju inte så avancerad layout av vad man får se i videon. I princip bara enval stengolv samt vitmålade väggar och tak med inbyggda spottar. Verkar vara uppfört i sten/betong. Så du skulle kunna utgå från en byggkostnad i det lägre intervallet, säg 15 000kr/kvm.

Huset är på 2070 kvm med 15 badrum och åtta sovrum (det är en grej i USA att ha dubbelt så många badrum som sovrum).
Så det borde kosta omkring 30 miljoner kronor att uppföra i Sverige. Dock saknar troligtvis detta huset i Californien adekvat isolering enligt svensk standard, så för att kunna bo i huset året runt får du nog lägga till tre-fyra miljoner för isolering och ventilation (sammanhängande FTX-ventilation) samt värmekälla, tex golvvärme, alternativt element i samtliga rum, och för det tillkommer nog ytterligare tre-fem miljoner. Så budgetera för 40 miljoner + markkostnad är mitt stalltips.

Notch köpte det för motsvarande ca 600 miljoner kronor, men då ingick mycket av inredningen. Att fylla huset med konst, möbler och annan inredning (bilar i garaget tex) kan ju gå på hur mycket som helst, eller ingenting om man vill bo helt sterilt .
Citera
2019-08-03, 14:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Det är ganska lätt att räkna ut. Absolut enklast tänkbara bygge lite under 30.000 kr/kvm helt nyckelfärdigt, fin kvalitet på badrum kök mm 50.000 kr/kvm, yppersta lyxbostaden i överdådig stil kanske uppåt 100.000 kr/kvm.

Att bygga en lyxvilla på landet är naturligtvis bortkastat, du kommer inte att få igen bråkdelen av dina utlagda pengar. Ingen slump att lantis-villor ofta ser lite misskötta ut typ grå asbestplattor på fasaden, renovering lönar sig inte.
Citera
2019-08-03, 14:24
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Allt mellan ett par millar och 100 miljoner... Hur långt är ett snöre ?
Citera
2019-08-03, 14:42
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej!

Du hade ju istället kunnat leta reda på någon gammal industri-/kontorsbyggnad ute i glasbygden.
Och sen renovera om den till lämplig lyxnivå.

Ju större huset är, ju bättre slottskänsla kan du skapa åt dig.

Det enda du egentligen behöver göra är ju att fixa till fasaden.
Bygga dit hel- och halvpelare.
Ändra fönstren så de ser mer palatslliknande ut, med fina spröjs och kanske färgat glas.

På taket, vid kanterna sätter du torn och tinnar.

Och sen, inuti, där har du ju massor av rum som du nu kan göra om.
Tex den stora aulan, elelr föreläsningssalen, kan ju bli ett balrum (med stora kristallkronor) och speglar i väggarna.

Den stora entrén passar ju bra som slottsentré också.

---

Ps.
Om du köper ett sådant här gammalt fd industrihus, så kan du säkert kunna räkna med bidrag från kommunen. Du kan ju lura dem att du tänker driva stort företag där och anställa massor av arbetslösa lokalinvånare.
Men du anställer ju bara dem när du lyxrenoverar huset.
Sen sparkar du ut dem, och inkasserar alla kommunala bidrag i lugn och ro.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in