Citat:
Ursprungligen postat av
flekstor
Ja man skjuter inte ett lejon med luftgevär, då är risken bara så mycket större att lejonet attackerar. Om du ska skjuta lejonet får du använda så kraftigt vapen att den inte reser sig igen. Samma sak med en knivafghan, går du till attack gäller det att göra det ordentligt så att han inte kan resa sig igen.
Ditt resonemang i tråden framstår för mig som att det är anarki eller djungelns lag som gäller för dig, och ur det perspektivet förstår jag dig. Eller rättare sagt jag förstår vad du säger. Jag har en annan syn på saker och ting men jag kan i alla fall begripa var du kommer ifrån.
Du är också frustrerad över politik, stämmer det?
Har du ofta känslan av att systemet är emot dig?
Ur de perspektiven, om det är så du känner, så förstår jag var du kommer från och då är det poänglöst att komma och peka med hela handen,
Kan inte heller säga att din känsla och upplevelse är fel.
Du har rätt till dina tolkningar och åsikter.
Rent praktiskt så har vi ju ett samhälle som bygger på en demokrati.
De politiker vi har är folkvalda.
Ibland vinner en politik man ogillar, det är bara i diktaturer som majoriteten älskar allt ledaren gör/står för/bestämmer osv.
Man kan diskutera den frågan i lämpligt forum, det finns uppenbart en uppdämd ilska hos medborgare gentemot ex flyktingpolitik och systemet som sådant.
”Shariadomen” är ett skräckexemplet på knasiga nämndemän, men som demokrati har vi olika kontrollinstanser och den hemska domen blev sedermera ändrad tack och lov!
Vi har en jättestor och jättegammal lagbok som ska användas som stöd för olika domar.
En del saker får man göra medan andra är förbjudna.
Ibland är det subjektivt, men oftast är det sunt förnuft bakom lagar och regler vilket gör det lätt att göra rätt.
Att misshandla någon är fel, om en misshandlar en annan ska en prövas för det misstänkta brottet och man tar då hänsyn till eventuell hotfull situation om en vill göra gällande att misshandeln egentligen var nödvärn.
Övervåld ska en undvika.
Sunt förnuft.
Gör en för mycket våld på någon får en ta konsekvenserna.
Annars hade vi inte haft ett samhälle utan anarki.
Vad jag är säker på är detta:
Misstanke om brott
Polisutredning
En blev misshandlad och blir därför ”BO” och ”MÄ”
Några är åtalade och blir då MTGM
Rättsprocessen pågår utan politisk påverkan och vi är alla lika inför lagen vilket innebär att vem som är vem eller vem som gjort vad och (ganska mkt varför också) vad den gjort förut spelar ingen roll i det här målet.
Spelar alltså ingen roll om man hatar alla, hatar afghaner, hatar svarta, hatar hip hoppare eller älskar alla.
Suck it up!
Don't make the crime if u don't wanna take the time..
Just saying...