2019-08-02, 11:38
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Försvaret är skickliga.

"– Kommer du ihåg om du hade något tillhygge på dig när du greps 19 juli?
– Irrelevant, säger ordförande Lennerbrant.
Carla Pantzar vill ställa frågan om vittnet hade en kniv på sig, men Lennerbrant avslår hennes begäran."

– Du behöver så klart inte svara på den här frågan, men skälet till att du bar en kniv när du greps, vill du säga någonting om det?
– Du behöver inte svara på det, påpekar Lennerbrant.
– Har du i tidigare förhör sagt att du har den för att försvara dig? frågar Pantzar.
– Jag vill inte svara, säger vittnet.

– Kan du numret till polisen? frågar Pantzar.
– 110, tror jag.

Det var fanimej det värsta jag hört. Lennerbrant agerar försvarare åt afghanen. Nu råder ingen tvekan om att vi har partiska och politiska domstolar i det här landet. Jag förstår att USA skickade gisslanexpert till Sverige, det blir snart dags att kalla in Navy SEALs.
Citera
Medlem
– Du har ju tolk här idag. Hade du tolk vid polisförhöret med dig? frågar Strömberg.
– Nej.
– Tack, säger Strömberg.

Aha. Så allt är polisens fel vid tidigare förhör att vittnet verkar förvirrad. Eller så behöver han inte ha tolk egentligen. Hahaha. Vilken kass åklagare.
Citera
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Så ser inte jag på svaren. Svaren var motsägelsefulla. Sprang han, gick han, gick han bort ifrån, vände han sig om? Lägg därtill alla avstånd som angetts.

Försvaret sår tvivel i kvalitén på vittnesmålet och har dessutom fått vittnet att säga den var påverkad.

Så jag vill nog säga att du bara läser vad du vill läsa.

Viktigt för advokaterna är kompisen ger en mer detaljerad berättelse om varför de var på plats och att han försökte avstyra afghanens förföljelse av gänget. Afghanen sa knappt någonting.
Citera
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Nej; om han släpps kan det också innebära att påföljden blir villkorlig dom.

Det är i och för sig sant. Det man kan uttyda är att det inte blir fängelse.
Citera
2019-08-02, 11:39
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nja. Två månaders fängelse är väl inte omöjligt?
Om de kan bevisa att flaska används och vem som använde den så möjligtvis. Tycker ändå det låter aningen hårt. Jag tror på böter. På sin höjd villkorligt.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Jag håller med om att det är rent hittepå. Från målsäganden alltså.

Han har klart och tydligt sagt (läs förhören i FUP) att 6-7 personer slagit och sparkat honom, 20-30 gånger vardera.
7x30=210. Om vi räknar med hans lägre uppskattning får vi 6*20=120.

Vi kan också räkna 7x20=140, eller 6x30=180.
Du som tidigare skrivit felaktigt sidantal i FUP och försvarat dig med att det hamnar i närheten av det riktiga, och inom ett visst intervall kan väl vis lite intellektuell hederlighet och tillämpa samma resonemang här? Är det då orimligt att advokaten stället frågor kring eller uppger siffran 160 slag och sparkar? Det bygger ju uppenbarligen på målsägandens egna uppgifter.

Håller med. Och stackaren som är så bra på siffror skulle ringa 110 om han skulle ringa polisen. Dessa snubbar kan vare sig räkna eller läsa. Trovärdigheten är noll och lite till.
Citera
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulf
https://www.hbl.fi/
Mycket bättre rapportering än svenska medier.

Den såg likadan ut som GP, d.v.s. direktrapport i samarbete med TT.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Afghan #2 är nog den korkaste människa jag någonsin har hört talas om. Amerikanarna måste skratta på sig av hans förhör.

Alltså, han är ju en klassisk Hazar, det är exakt som de beskrivs som han är. Läs "flyga drake" av Khaled Hosseini, så ser ni att han prickar in alla punkter på hazarerna.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Inte alls. Åklagaren kommer yrka på mer än så.

Vad tror du han yrkar på, samt vad landar det i?
Citera
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det är i och för sig sant. Det man kan uttyda är att det inte blir fängelse.

Korrekt; eller fängelse som redan avtjänats.
Citera
2019-08-02, 11:40
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Han skulle hämta sitt pass hos sin gode man. Detta kan göras vilken tid som helst på dygnet. Han skulle ju som sagt åka på semester till Iran.

Nu vet jag det men när man bara följer en liverapportering lite sporadiskt och jafari säger att han skulle hämta ett pass och det var orsaken till att han var där han var så är det svårt att veta att det var en god man som han skulle hämta passet hos. Nu vet jag att det var en god man som hade passet
Citera
2019-08-02, 11:40
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Du vet inte vad du pratar om. Det styrs helt och hållet vad som står i förordnandet som god man får från överförmyndaren. Det kan variera från person till person vad god man får göra. En god man får däremot inte gå emot sin huvudmans vilja.

Hade räckt med att du googlat på god man och wiki så hade sluppit göra detta pinsamma inlägg.

Då vet vi vem som har en god man i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in