Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-30, 06:55
  #2605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
VEM har förnekat att det var i huvudsak saudier som var med i 9/11 ??
En amerikansk domstol har dömt Iran att betala ersättning för attacken. Förvisso var Iran inte involverat, men amerikanska rättssystemet är konstigt.
Citera
2019-07-30, 07:37
  #2606
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
En amerikansk domstol har dömt Iran att betala ersättning för attacken. Förvisso var Iran inte involverat, men amerikanska rättssystemet är konstigt.

I'd like to know more about that.

Du råkar möjligtvis inte ha domens diarienummer till hands?
Citera
2019-07-30, 07:56
  #2607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
I'd like to know more about that.

Du råkar möjligtvis inte ha domens diarienummer till hands?
Inget diarienummer, men det är faktiskt inte så svårt att söka fram nyhetsartiklar om saken:
https://abcnews.go.com/International...ry?id=54862664
Citera
2019-07-30, 08:27
  #2608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag tror du missar poängen (eller så är den andra användaren lite off course) men det handlar inte om att en regim har skickat order utan om att al-Qaida och Daesh är bägge skapade och delar av whabaismen som har sitt ursprung i Saudiarabien samt har sitt fotfäste där som huvudgren.

Whabaismen är en sunni gren och är i fullt krig med alla andra sunni samt shia grenar ovanpå att det är den gren som aktivt vill erövra kristet territorium.

Så Saudiarabien är inte de som ger order men de tenderar att ha prinsar som aktivt stöttar organisationerna genom att ge dem vapen och resurser

Ja.. jo... Saudi är ju också närmast teokratiskt. Imamerna har mycket makt.
Citera
2019-07-30, 08:32
  #2609
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
En amerikansk domstol har dömt Iran att betala ersättning för attacken. Förvisso var Iran inte involverat, men amerikanska rättssystemet är konstigt.
Det stämmer. Amerikanska domare kan döma "vad som helst" på politisk grund. De dömde Nordkorea att betala $501 miljoner för "tortyren" av Otto Warmbier. Men Nordkorea struntade bara i att betala och krävde istället $2 miljoner av USA för sjukhusvård av "tortyroffret" vilket USA betalade.

USA beskyllde Iran för den påstådda kemattacken i Halabja. Men när det senare passade bättre skyllde man på Irak istället och "kemiske Ali" hängdes för den.

Många av de beskyllningar som nu riktas mot Iran vilar enbart på politisk grund.
__________________
Senast redigerad av wwr 2019-07-30 kl. 09:13.
Citera
2019-07-30, 09:46
  #2610
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
En amerikansk domstol har dömt Iran att betala ersättning för attacken. Förvisso var Iran inte involverat, men amerikanska rättssystemet är konstigt.

Iran va nog inte helt oskyldiga
https://nypost.com/2018/06/09/iran-a...s-before-9-11/
Citera
2019-07-30, 10:18
  #2611
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Iran va nog inte helt oskyldiga
https://nypost.com/2018/06/09/iran-a...s-before-9-11/
Allt jag ser där är att Iran lät några personer som senare skulle komma att genomföra attacken resa genom Iran. Inget om att de visste något om denna attack. Att se det som brottsligt att skydda någon *innan* denna begår ett brott är ett helt nytt koncept för mig. Skall vi också åtala flygskolan som utbildade en av terroristerna som delaktig? Kanske Bin Ladens föräldrar för att de födde en terrorist till son?
Citera
2019-07-30, 10:57
  #2612
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Allt jag ser där är att Iran lät några personer som senare skulle komma att genomföra attacken resa genom Iran. Inget om att de visste något om denna attack. Att se det som brottsligt att skydda någon *innan* denna begår ett brott är ett helt nytt koncept för mig. Skall vi också åtala flygskolan som utbildade en av terroristerna som delaktig? Kanske Bin Ladens föräldrar för att de födde en terrorist till son?

Iran visste säkerligen att nåt fanstyg va i görningen och resultatet gladde garanterat mullorna. Bara ondska i de där obehagliga figurerna
Citera
2019-07-30, 11:24
  #2613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Iran visste säkerligen att nåt fanstyg va i görningen och resultatet gladde garanterat mullorna. Bara ondska i de där obehagliga figurerna
"Säkerligen"? Här pratar vi om verklig rättssäkerhet. Men visst, de är ju "onda" så då behövs inga bevis
Citera
2019-07-30, 12:07
  #2614
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
En amerikansk domstol har dömt Iran att betala ersättning för attacken. Förvisso var Iran inte involverat, men amerikanska rättssystemet är konstigt.

Och vad var ditt svar på frågan?
Citera
2019-07-30, 12:10
  #2615
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Läs Irantråden i USA ubderforumet, jag är rätt säker på att även du har varit i bråk med denne.


Och svaret på min fråga var????
Citera
2019-07-30, 12:12
  #2616
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Och svaret på min fråga var????

Att det finns de som anser att Iran var ansvariga för 9/11 samt all annan terror som whabismen är ansvarig för då de anser att Sunni och Shia muslimer är samma sak men att protestantism, katolicism osv inte är samma sak inom kristendomen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback