Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-29, 17:48
  #2593
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett

Men jag tror vi skall komma ihåg ändå, att Iran bröt med USA under otrevliga former (kidnappningen av ambassadpersonalen) medan Saudi inte brutit med eller motverkat USA. Iran har sedan dess hetsat mot USA och motverkat deras intressen.


15 av 19 kapare var Saudier 9/11.
Wahabism, deras ideologi är Saudisk.
Osama bin Laden var Saudisk.
Citera
2019-07-29, 18:12
  #2594
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parande1
15 av 19 kapare var Saudier 9/11.
Wahabism, deras ideologi är Saudisk.
Osama bin Laden var Saudisk.

Jag har börjat lära mig att det är ingen idé att ta sådant med de som aktivt har svalt amerikansk propaganda och saudisk kuk, även när man presenterar fakta så fortsätter de som att det aldrig skedde.
Citera
2019-07-29, 20:27
  #2595
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag har börjat lära mig att det är ingen idé att ta sådant med de som aktivt har svalt amerikansk propaganda och saudisk kuk, även när man presenterar fakta så fortsätter de som att det aldrig skedde.


Halmdockor, hittepå och trams , det är allt våra foliehattar kan åstadkomma.

VEM har förnekat att det var i huvudsak saudier som var med i 9/11 ??
Ni är ju så löjliga att man baxnar. att det var enskilda saudier som var med om 9/11 påvisar väl inte att det vara staten saudi som stod bakom.
Citera
2019-07-29, 21:29
  #2596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man slår mot strategiska mål för att man har luftherravälde. Jag säger inte det är mer moraliskt men det är mer effektivt än att slå brett mot trupp eller stadsbebyggelse. Med luftherravälde vilket jag utgår från att man tar så kan man slå till över hela Iran.

Terrorbombning är ineffektivt. Skall man inte invadera finns ingen anledning att slå till mot trupp.

Notera även att jag inte tror på fullskalig invasion.

Seoul är svårt att försvara då Nordkoreas artilleri är vid gränsen. Det regnet av granater ner i en mångmiljonstad är förödande.

Vad gäller UAE och Saudi så har väl även dessa länder ett visst luftvärn och även luftburen radar (SAAB Globaleye). Må vara att de inte har Arrow3. Man kan även tänka sig att US NAVY bistår med luftvärn, de har ju kryssare med den specialiteten.

De civila skeppen är ju inte där om det hettar till.

Jag skulle inte utgå från att situationen är låst på det viset du gör.

Avancerade kryssningsrobotar och ballistiska robotar är jävligt dyra. Så hundratusentals har de ju knappast. Då är det andra missiler det handlar om.

Att bomba Mullornas infrastruktur är ett föredra. Problemet är att Irgc kommer slå tillbaka.
Iranska Shahab robotar är effektiva och kommer göra stor skada.
Trump kommer aldrig låta detta hända. Trump kommer se till att ett nytt avtal skrivs på vilket gynnar oss i väst.
Citera
2019-07-29, 21:44
  #2597
Medlem
bl1nks avatar
Det kommer aldrig bli något krig. Allt skulle bli för svårt.
Citera
2019-07-29, 22:12
  #2598
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1

I samband med en revolution, ja. Varför är det inte ok när muslimer revolterar mot en korrupt statschef i Iran, däremot är det ok när ukrainare störtar en president vald i demokratiska val?

Kidnappningen av ambassadpersonalen var ganska extrem och de satt där länge.

Folkrätt är knepigt. En brutal diktator som genomför övergrepp på befolkningen bör inte kunna sitta i orubbat bo med stöd av folkrätten. Där bör omvärlden reagera. Nu har det ju inte funkat så, jag vet.

Vad gäller Iran är det bara en simpel maktkamp. jag har svårt att se moralfrågan.
Citera
2019-07-29, 22:13
  #2599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
I sig är det inte så upprörande, men när samarbetet består i att man skickar över dödslistor till diktatorn som i t ex Indonesien eller att man hjälper till att störta tidigare demokratisk ledare, Mossadeq, Arbentz osv går det för långt. Det är rena folkmord USA hjälpt till med.

Du tycker inte USA:s hjälp till att störta Mossadeq och ersätta honom med en brutal diktator räknas?

Ja, USA har begått riktiga övertramp, det håller jag med om.
Citera
2019-07-29, 22:15
  #2600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parande1
15 av 19 kapare var Saudier 9/11.
Wahabism, deras ideologi är Saudisk.
Osama bin Laden var Saudisk.

De var knappast skickade av regeringen.

Västtyskar sprängde en ambassad i Stockholm. Det var inte ett angrepp från nationen BRD.

Uzbeker begår terror i Sverige.

What's your point?
Citera
2019-07-29, 22:29
  #2601
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Halmdockor, hittepå och trams , det är allt våra foliehattar kan åstadkomma.

VEM har förnekat att det var i huvudsak saudier som var med i 9/11 ??
Ni är ju så löjliga att man baxnar. att det var enskilda saudier som var med om 9/11 påvisar väl inte att det vara staten saudi som stod bakom.

Läs Irantråden i USA ubderforumet, jag är rätt säker på att även du har varit i bråk med denne.
Citera
2019-07-29, 22:33
  #2602
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
De var knappast skickade av regeringen.

Västtyskar sprängde en ambassad i Stockholm. Det var inte ett angrepp från nationen BRD.

Uzbeker begår terror i Sverige.

What's your point?

Jag tror du missar poängen (eller så är den andra användaren lite off course) men det handlar inte om att en regim har skickat order utan om att al-Qaida och Daesh är bägge skapade och delar av whabaismen som har sitt ursprung i Saudiarabien samt har sitt fotfäste där som huvudgren.

Whabaismen är en sunni gren och är i fullt krig med alla andra sunni samt shia grenar ovanpå att det är den gren som aktivt vill erövra kristet territorium.

Så Saudiarabien är inte de som ger order men de tenderar att ha prinsar som aktivt stöttar organisationerna genom att ge dem vapen och resurser
Citera
2019-07-29, 23:10
  #2603
Medlem
FlashyBears avatar
https://twitter.com/realDonaldTrump/...41248705761280
Citat:
Donald J. Trump

Just remember, the Iranians never won a war, but never lost a negotiation!

Citera
2019-07-30, 02:52
  #2604
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
https://twitter.com/realDonaldTrump/...41248705761280



Tror han skulle behöva gå en kurs i historia kring mellanöstern då de lyckades slå tillbaka den irakiska invasionen, Iran har dock inte haft ett offensivt krig på väldigt, väldigt länge.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback