2019-07-29, 07:25
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Bevisbördan bör ligga på målsäganden, som påstår att det är hans hörlurar. Av vad som hitintills framkommit kan vi misstänka att han stulit dem.

Vafan är detta för trams? Ska du påstå att de är stulna lär du ju kunna bevisa det, annars är det ju i princip förtal.
Citera
2019-07-29, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det ska vara uppenbart oförsvarligt och då finns det många om och men, det är så verkligheten ser ut. Afghanen har knivhuggit sina offer tidigare så det är inte uppenbart att han inte skulle ha gjort det igen om de bara hade kastat iväg honom.

Menar du att AR&co kände till Afganens tidigare gärningar? Annars kan de ju inte agerat utifrån dessa fakta...
Citera
2019-07-29, 07:32
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
I så fall krävs det ju i princip att han annars återkommer i full fart med kniv och döda. Vad är det som gör att du hävdar att detta uppenbart skulle hända annars?
Det är fantasier som de har. Samma sak detta med stulna hörlurar. Man målar upp brottsoffret som en person som förtjänar ett kok stryk. Det är nästan så man tror en del är köpta för att argumentera trams och spamma tråden så inget väsentligt dyker upp.

Det finns inga bevis för att killen hade kniv. Det finns egentligen inget som tyder på att amerikanerna trodde det heller. Det låter som en efterhandskonstruktion då alla vet att enda sättet att komma ur den här sörjan är att hävda självförsvar. Vi vet ju att amerikanerna medvetet ljugit och försökt påverka opinionen på alla sätt de kan. Deras trovärdighet är nära noll. Därför kan man ju utgå från att de vet att de gjort fel.

Man skulle därför kunna sluta diskutera självförsvar eftersom det omöjligt kan vara det.

Jag skulle tycka det var mer intressant att diskutera vilket eventuellt straff de kan få istället för att älta knivar, självförsvar och stulna hörlurar i 27 varv till.
Citera
2019-07-29, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hade han dragit kniv hade nog nödvärnet betraktats som något mer försvarligt, men inte ens då kan denna typ av våld vara helt försvarligt.
Att fortsätta våld mot någon som ligger ned är otroligt svårt att juridiskt komma runt, oavsett vapenhot eller fråga om putativt nödvärn.
Här förelåg alltså inte ens vapenhot som rätten behöver beakta, eller som det enligt prosa heter - brott mot liv & hälsa föreligger alltså inte här.

Meyers och dom andra åtalade kommer att dömas på misshandel av normalgrad, var så säkra.

För det första kan fortsatt våld vara motiverat eftersom angriparen kanske inte är oskadliggjord bara för att han hamnat på marken. Fortsatt våld är inte övervåld om avslutat våld riskerar leda till att man blir angripen.

För det andra så finns det prejudikat på att även våld efter att angriparen är oskadliggjord, man har då hänvisat till paragrafen om att man svåreligen kan besinna sig (vilket man kan anses ha om man just avvärjt ett livsfarligt hot).
Citera
2019-07-29, 07:43
Medlem
FFL88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Vafan är detta för trams? Ska du påstå att de är stulna lär du ju kunna bevisa det, annars är det ju i princip förtal.
Exakt, varför skulle Jafari ens behöva stjäla lurar, ett samtal till kommunens kontaktperson (batikkärring i folkmun) så voilà har han ett par sprillans nya, vi betalar!
Senast redigerad av FFL88 2019-07-29 kl. 07:46.
Citera
2019-07-29, 08:19
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Möjliggör och möjliggör. Menar du på fullaste allvar att detta fall skadar Sveriges förtroende att man måste släppa honom? Det är ju det du sitter och säger. Det är inte något speciellt fall, vanlig misshandel. Bara att media blåst upp det iom att det är en känd person.
Sverige kan inte släppa asap Rocky, det är för fan en vanlig misshandelsdom.

Läs vad jag skriver. Om USA skulle sätta riktig press så är det redan lagligt att skriva av fallet. Nu kommer inte USA göra det
Citera
2019-07-29, 08:24
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Det är fantasier som de har. Samma sak detta med stulna hörlurar. Man målar upp brottsoffret som en person som förtjänar ett kok stryk. Det är nästan så man tror en del är köpta för att argumentera trams och spamma tråden så inget väsentligt dyker upp.

Det finns inga bevis för att killen hade kniv. Det finns egentligen inget som tyder på att amerikanerna trodde det heller. Det låter som en efterhandskonstruktion då alla vet att enda sättet att komma ur den här sörjan är att hävda självförsvar. Vi vet ju att amerikanerna medvetet ljugit och försökt påverka opinionen på alla sätt de kan. Deras trovärdighet är nära noll. Därför kan man ju utgå från att de vet att de gjort fel.

Man skulle därför kunna sluta diskutera självförsvar eftersom det omöjligt kan vara det.

Jag skulle tycka det var mer intressant att diskutera vilket eventuellt straff de kan få istället för att älta knivar, självförsvar och stulna hörlurar i 27 varv till.
Haha, du trodde att alla i Sverige var pacifistiska betacucks som du. Välkommen till verkligheten, här står den dissidenta högern upp för självförsvar.
Citera
2019-07-29, 08:29
Medlem
Citat:

Knappast trams. Arkiater skrev att man kan misstänka att han stulit dem. Det är så klart aldrig förtal att påstå att en tidigare dömd tjuv, eller någon annan heller, kan misstänkas ha snott ett par lurar.

Är du en sån konstig figur som tycker det är bra att Sverige släpper in människor i landet som sedan visar sin tacksamhet genom att gång på gång begå brott för att dryga ut kassan vi redan försett dem med via bidrag? Håhå jaja, ni blir åtminstone färre och färre som tur är.
Citera
2019-07-29, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Som jag skrev till någon annan. Hur skulle du agera ifall din vän blev attackerad av två aggressiva påtända narkomaner? Om du lyckas få ner den ena på marken, hur skall du då se till att han inte reser sig?

Jag förstår seriöst inte vari övervåldet ligger.. Det är en seriöst livsfarlig situation att på påhoppad av påtända narkomaner. Men du får gärna förklara.
Ok jag ska förklara.
Hade min livvakt lyft/kastat personen i halsen eller på något annat vis så denne tokstolle menade att hörlurarna var paj och tokstollen inte gav sig så hade det enklaste varit lågaffektivt bemötande vilket man ser att Kändisen försöker med. Om jag var Kändisen hade jag gett killen en femhundring och sagt förlåt eller bett min livvakt lösa det så.
Om jag inte hade lust att ersätta lurarna för att det inte var vi som hade pajat dem så hade jag kanske ändå gett snubben pengar för att bli av med honom vadvetjag, men om jag nu inte vill ersätta lurarna skulle jag ha åkt iväg i en taxi (det finns många där!) eller kanske bett personalen på Max tillkalla polis eller väktare alt ringt polis själv.
Hade jag ändå tvingats konfrontera personen (bara en av dem var påstridig och tjatig, kanske knuffades den där personen och kastade hörlurar) så hade jag ju för det första sett att han inte höll något i händerna han viftade med och för det andra hade jag inte blivit rädd eftersom mitt sällskap var 5-6 personer varav flera av ”oss” var starka.
Har tidigare berättat att jag jobbat på psyk och blivit attackerad av bindgalna påverkade typer som ibland haft tillhygge, vi har då varit 2-3 personal (oftast normalstora tjejer) som tagit tag i personens armar och lett denne till lämplig plats där den hålls kvar tills vi fått dit ssk eller läkare som gett lugnande eller fått den lugn. Därför kan jag inte se hur de här killarna inte kunde hållit kvar J tills polis kom utifall de varit tvungna att konfrontera/stoppa J.

Övervåldet består i att J efter incidenten är blåslagen lite över hela kroppen, på huvudet och skuren på flertalet ställen i underarmar och händer.
Det är inte i proportion till hur J agerade, knappt ens som självförsvar om ditt liv var i fara vilket inte var fallet enligt bild/film/vittnen/förhör osv.
Citera
2019-07-29, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Livvakten gjorde inget fel enligt åklagaren.

Poängen är att de som försvarar Rocky menar att han blev provocerad av afghanen och att afghanen slog först och "förföljde" dom och därför är det inte konstigt att han blev misshandlad. Men... Om livvakten började det är det ju afghanen som blivit provocerad och dessutom blivit av med sina hörlurar. Inte konstigt att han följer efter med andra ord.
Citera
2019-07-29, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av islamcultofdeath
Hm.. Det är ju inte omöjligt att afghanhorungen skurit sig själv på sina egna hörlurar när han smashade dessa i ansiktet på livvakten.
Det finns film och vittnen på att J*fari inte blöder förrän efter att amerikanerna lämnat. Hörlurarna låg kvar på markisen ovanför Max och vittnen ser ju Jafar* hela tiden när han blir kastad av Mayer* där bilder i FUP visar Jaf*ris armar oskadda i kastet.
Han blir sparkad och slagen på marken men vem som skär honom hinner ingen se, dock finns alltså vittnen som ser honom under misshandeln och blödandes efter detta.
Citera
2019-07-29, 08:47
Medlem
DoubleWoods avatar
Citat:
Det finns inga bevis för att killen hade kniv. Det finns egentligen inget som tyder på att amerikanerna trodde det heller.
Här måste jag slänga in en brasklapp, det är normalläge att afghaner och somalier bär kniv, så det är ett naturligt antagande som är fullt rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in