Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Ja, det låter som Iran eller Nordkorea. Men även den svenska regeringen har möjlighet och gå in och lägga ner en rättsprocess. Så där skiljer vi oss faktiskt inte från dem.
Detta gör man väldigt sällan, och det tycker jag är bra. Tycker inte heller att man ska lägga ner processen mot ASAP.
Jag är inte källan, och jag litar inte heller enbart på vad folk skriver här. Men jag litar inte heller på så kallade "experter" som ofta slirar på sanningen. Det var tex många som påstod att vi absolut inte kunde skärpa till invandringen före 2015, eller införa gränskontroller.
Istället vill jag se hårda källor som lagar och domslut. Och i detta fallet är det följande:
Grundlagen:
"Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas." källa
Wikipedia förklarar begreppet abolition:
"Abolition är efterskänkande av eventuellt straff redan innan åtal väckts eller dom avkunnats, i motsats till nåd som endast kan beviljas när lagakraftvunnen dom föreligger." (länk)
Högsta Förvaltningsdomstolen:
"Bestämmelsen i 12 kap. 9 § andra stycket regeringsformen ger regeringen en fullständigt diskretionär rätt att avgöra om abolition ska beviljas (jfr RÅ 2001 ref. 63)" (källa)
RÅ 2001 ref. 63 (Regeringsrätten):
"Regeringsformens bestämmelse om nåd ger regeringen en fullständigt diskretionär rätt att avgöra om och i vilken utsträckning nåd skall ges. Att pröva rättsenligheten av ett regeringsbeslut i ett nådeärende låter sig i princip inte göras." (källa)
"En fullständigt diskretionär rätt" är samma sak som att "regeringen tycker det". Observera att jag inte påstår att det är nåt som borde göras lättvindigt, eller särskilt ofta.
Är det nåt av det här som du inte förstår eller litar på?
Du behöver inte hänvisa till grundlagar som om jag inte hade koll på dem. Självklart har jag det. Däremot så skulle inte Sverige på ett trovärdigt eller vettigt sätt kunna försvara sig om man släppte ASAP rocky endast för att det blåser lite i media och från USA. Hur ryggradslösa hade man inte varit då?
Det du hänvisar till ovan kan inte på nägot sätt appliceras i detta "vanliga" misshandelsfall. Inte ens i närheten. Du kan inte bara ta ett stycke ur grundlagen och tro att det utan kontrovers skulle kunna funka i detta fall. ASAP rocky ska prövas i svensk domstol, det är alla experter eniga om.
För övrigt så gör Löfven ett bra jobb. Bara för att det blåser lite från Trump och USA så ska man inte försöka hitta nåt stycke i grundlagen för att "slippa" pressen och bli principlösa. Stå på er Sverige!