2019-07-28, 12:06
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Afghanerna, ja, alla främmande folkslag som väller in hit är vana vid dumsnälla och välmenande batiktanter (och cuckade svennemän) på migrationsverket och socialtjänsten där de får allt de vill bara de bråkar och gapar tillräckligt mycket men när de möter några amerikanska svarta rappare som inte tar skit så blir det tvärstopp.

Och det du får kvar är gråtande svaga svenskar som känner att Asap Rocky varit rasist!!! Fast vänta lite... Hur går det ihop? Iaf, vi måste värna om våra flyktingbarn, även om våra diplomatiska relation till USA skulle gå åt helvete, för vi är duktiga snälla svenskar som tror på blint på alla lögner.
Citera
2019-07-28, 12:09
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Du började ditt förra inlägg med att säga:
"Ursprungligen postat av Saruman
I Sverige är det inte olagligt att följa efter någon och vara tjatig/jobbig,"

Det står tämligen klart att du tyckte att Jafaris agerande var ok, därav mina frågor som kvarstår.
Du har min sympati för vad du själv utsatts för och hoppas att varken du eller någon annan ska utsättas för det, oavsett av vem.
Jag var lite för kategorisk i mitt förra inlägg - det kan givetvis absolut vara brottsligt att följa efter en person och tjata på denne, om det är så omfattande att det kvalificerar sig som ofredande.

Jag tycker absolut inte att det är okej att bete sig som BO, för min del får han gärna ta med sig sin Mellanöstern-attityd och flytta hem till Iran.
Citera
Medlem
Det har förekommit uppgifter i tråden om att det på inspelning ska framgå uppgifter som tyder på att händelsen kan ha varit planerad i skadeståndssyfte.

Någon med koll på detta får gärna lägga in uppgifterna här:
(FB) Afghanerna som ofredade ASAP ROCKY - Mustafa Jafaris brott & islamistsympatisör?

Har sammanfattat info om domarna etc.
Citera
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Enligt afghanernas förening är det inte konstigt att de hamnar i kriminalitet och problem eftersom det är en lång och påfrestande väntetid innan de får sitt svenska medborgarskap.
Det kan också vara brist på fritidsgårdar som gör att de sysslar med rån, misshandel och droger. Förr i tiden när det fanns många fritidsgårdar förekom det knappt någon sådan här brottslighet.
Om de inte trivs så står det dem fritt att återvända, även när de inte har semester. Tror Sverige skulle klara sig utmärkt utan dessa nya skadeståndssugna medborgare som drar ner landet i rännstenen. Iom Rocky och Trump har vi nu blivit ett offentligt skithålsland för tack vare dessa kriminella kanacker som lever på bråk.

Fritidsgårdar.
Senast redigerad av Netizen 2019-07-28 kl. 12:12.
Citera
2019-07-28, 12:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Har du läst Regeringsformen?

Om inte, kolla här.
12 kap. 9 § andra stycket i Regeringsformen

Ja, jag har läst igenom alla Sveriges grundlagar.
Det du hänvisar till ovan är inte applicerbart på ASAP rockys fall, än mindre hade det kunnat försvaras på ett trovärdigt sett av regeringen endast för att det blåser lite i media.
Jag tycker att regeringen och Löfven gör ett bra jobb här. Stå på er mot USA!
Citera
2019-07-28, 12:13
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Var finns dessa påståenden att BO är en ’fin grabb’?

Herr Clay har inte vaknat ordentligt idag tror jag:

https://www.expressen.se/nyheter/sa-levde-19-aringen--fore-asap-rockys-attack/

GW:s take på det, också publicerat idag:

https://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/gw-lat-mig-beskriva-asap-rockys-offer/
Citera
2019-07-28, 12:16
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Var finns dessa påståenden att BO är en ’fin grabb’?

Vi har den goda mannen som bortser från att tatueringen har någon betydelse sedan ordföranden som slätar över problemen i vanlig ordning.

Jag undrar när vägs ände kommer gällande denna grupp. Det kommer ju dagligen nya så man får hoppas på rätt snart. Även om det bevisligen sett här som GW poängterar polisen gör en 500 sidor förundersökning om en misshandel! Den här "grabben" fick en smäll på fingrarna och 30-timmars samhällstjänst själv för en grov misshandel där han lika gärna kunnat dödat offret då han med kniv försökte. Det är något som är sjukt här. Dels att den här personen ens finns i Sverige och denna resursapparat som sätts in då han blir utsatt.
Citera
2019-07-28, 12:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ja, det låter som Iran eller Nordkorea. Men även den svenska regeringen har möjlighet och gå in och lägga ner en rättsprocess. Så där skiljer vi oss faktiskt inte från dem.

Detta gör man väldigt sällan, och det tycker jag är bra. Tycker inte heller att man ska lägga ner processen mot ASAP.

Jag är inte källan, och jag litar inte heller enbart på vad folk skriver här. Men jag litar inte heller på så kallade "experter" som ofta slirar på sanningen. Det var tex många som påstod att vi absolut inte kunde skärpa till invandringen före 2015, eller införa gränskontroller.

Istället vill jag se hårda källor som lagar och domslut. Och i detta fallet är det följande:

Grundlagen:
"Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas." källa
Wikipedia förklarar begreppet abolition:
"Abolition är efterskänkande av eventuellt straff redan innan åtal väckts eller dom avkunnats, i motsats till nåd som endast kan beviljas när lagakraftvunnen dom föreligger." (länk)
Högsta Förvaltningsdomstolen:
"Bestämmelsen i 12 kap. 9 § andra stycket regeringsformen ger regeringen en fullständigt diskretionär rätt att avgöra om abolition ska beviljas (jfr RÅ 2001 ref. 63)" (källa)
RÅ 2001 ref. 63 (Regeringsrätten):
"Regeringsformens bestämmelse om nåd ger regeringen en fullständigt diskretionär rätt att avgöra om och i vilken utsträckning nåd skall ges. Att pröva rättsenligheten av ett regeringsbeslut i ett nådeärende låter sig i princip inte göras." (källa)
"En fullständigt diskretionär rätt" är samma sak som att "regeringen tycker det". Observera att jag inte påstår att det är nåt som borde göras lättvindigt, eller särskilt ofta.

Är det nåt av det här som du inte förstår eller litar på?

Du behöver inte hänvisa till grundlagar som om jag inte hade koll på dem. Självklart har jag det. Däremot så skulle inte Sverige på ett trovärdigt eller vettigt sätt kunna försvara sig om man släppte ASAP rocky endast för att det blåser lite i media och från USA. Hur ryggradslösa hade man inte varit då?

Det du hänvisar till ovan kan inte på nägot sätt appliceras i detta "vanliga" misshandelsfall. Inte ens i närheten. Du kan inte bara ta ett stycke ur grundlagen och tro att det utan kontrovers skulle kunna funka i detta fall. ASAP rocky ska prövas i svensk domstol, det är alla experter eniga om.

För övrigt så gör Löfven ett bra jobb. Bara för att det blåser lite från Trump och USA så ska man inte försöka hitta nåt stycke i grundlagen för att "slippa" pressen och bli principlösa. Stå på er Sverige!
Citera
2019-07-28, 12:18
Medlem
-DaRude-s avatar
Det som är mest skrämmande är att denna kriminella afghan får stanna i Sverige trots sitt belastningsregister och brottsliga förfarande - samt att han nu semestrar i ett land han sagt sig fly ifrån. Han kom till Sverige för att bli försörjd av svenska skattebetalare med argumentet att han inte kan bo i Iran av rädsla för sitt liv. Nu är han där och semestrar på våra pengar och kommer snart tillbaka genom svängdörren för att fortsätta sin kriminella bana här igen helt utan konsekvenser.

Inser ni hur sjukt det här landet är och hur politiskt färgade och korrumperade samtliga myndigheter är? Det är inte bara förräderi och lagbrott utan också stöld från befolkningen.

Och för övrigt, vem hade inte slängt fanskapet i backen? Kanske rent av fortsatt tillrättavisningen när han låg på marken? Afghanen var uppenbarligen på jakt den kvällen, någon skulle bli misshandlad, någon skulle bli rånad och någon skulle bli sexuellt ofredad. En helt vanlig kväll för dessa importerade "gymnasieelever".
Citera
2019-07-28, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prayuth
Riktiga skräpmännsikor. Frågan är vad fan de gör i Sverige.

Hur har Löfven och Annie tänkt få dessa människor i arbete. Drogpåverkade driver det runt i Sthlm innerstad och söker narkotika och rånoffer. De skapar en otrygg plats för alla och Sthlm måste vara den enda huvudstad i Europa där inte en enda polis syns på våra gator. Ännu mindre åker de på larm om det inte måste. Alltid är det en bomb, våldtäkter och mord som får allt annat att sätta på paus eftersom resurserna inte räcker till.

Men här har man lagt ner hela artilleriet mitt under sem tycks detta ha omfattats av alla resurser man lyckats plocka fram. Över 500 sidor utredningsmaterial. Trots detta tog man inget drogtest på bo som med en enkel slagning hade visat ett cv som heter duga med tanke på åldern. Hörlurarna missade man också att ta in och fick fiskas upp några dagar senare. Man påstår att man säkrat Dna på en flaska samtidigt som andra dna som är på analys har lång väntetid på betydligt grövre brott.
Citera
2019-07-28, 12:23
Medlem
Godman får man bara ha tills man är 18år som ensamkommande sen får man klara sig själv. Då är man vuxen. Så det var konstigt.

"Godmanskap för ensamkommande barn regleras i en särskild lag, Lagen (2005:429) om god man för ensamkommande barn. En god man ska förordnas för ett barn under 18 år som kommer till Sverige utan förälder eller annan vuxen som kan anses ha trätt i föräldrarnas ställe."

Egentligen borde han inte få bo på HVB hem heller då försörjningsstödet rent generellt upphör från kommunen vid 18års ålder, dock kan vissa kommuner förlänga detta. De borde isåfall lägga pengar på någon som inte är kriminell. Då de ofta saknar boende efter 18år. Har dock sett allt för ofta att kriminella och våldsamma alltid får lite förtur istället för dom som sköter sig. Då de skriker och hotar sig till det mesta.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vi har den goda mannen som bortser från att tatueringen har någon betydelse sedan ordföranden som slätar över problemen i vanlig ordning.

Jag undrar när vägs ände kommer gällande denna grupp. Det kommer ju dagligen nya så man får hoppas på rätt snart. Även om det bevisligen sett här som GW poängterar polisen gör en 500 sidor förundersökning om en misshandel! Den här "grabben" fick en smäll på fingrarna och 30-timmars samhällstjänst själv för en grov misshandel där han lika gärna kunnat dödat offret då han med kniv försökte. Det är något som är sjukt här. Dels att den här personen ens finns i Sverige och denna resursapparat som sätts in då han blir utsatt.
Senast redigerad av Larsvivalius1605 2019-07-28 kl. 12:30.
Citera
2019-07-28, 12:23
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Du behöver inte hänvisa till grundlagar som om jag inte hade koll på dem. Självklart har jag det. Däremot så skulle inte Sverige på ett trovärdigt eller vettigt sätt kunna försvara sig om man släppte ASAP rocky endast för att det blåser lite i media och från USA. Hur ryggradslösa hade man inte varit då?

Det du hänvisar till ovan kan inte på nägot sätt appliceras i detta "vanliga" misshandelsfall. Inte ens i närheten. Du kan inte bara ta ett stycke ur grundlagen och tro att det utan kontrovers skulle kunna funka i detta fall. ASAP rocky ska prövas i svensk domstol, det är alla experter eniga om.

För övrigt så gör Löfven ett bra jobb. Bara för att det blåser lite från Trump och USA så ska man inte försöka hitta nåt stycke i grundlagen för att "slippa" pressen och bli principlösa. Stå på er Sverige!

Är du tappad? Grundlagen möjliggör att Regeringen kan släppa Rocky, ingen påstår att det är rimligt efter lite twittrande. Däremot ljuger Löfven för Trump när han säger att man inte kan göra något. Det är fel i sak.

Sen har vi problemet att hela samhället inte behandlar människor lika vilket ytterligare minskar förtroendet för Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in