Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Nu får du väl ändå ge dig?
Man får göra bedömningen efter det som ASAP uppfattade fram till det eskalerade. De hade blivit förföljda och antastade av en afgan som uppträder väldigt påtänt, aggressivt, konstigt, och oberäkneligt.
Polisen gör en riskbedömning när de har med såna individer att göra. Tror de att personen kan vara beväpnad så låter de absolut inte honom komma för nära. De använder åtminstone pepparspray eller batonger. De börjar inte brottas med någon om det är för hög sannolikhet att han är knivbeväpnad.
En 19-årig afgan som agerar aggressivt, påtänt, och oberäkneligt är med hög sannolikhet både beväpnad med kniv och beredd att använda den. Den bedömningen kan man göra utan att veta mer om personen. Och i just detta fallet visar det sig vara en korrekt bedömning, afganen är tidigare dömd för misshandel där en person blivit svårt skuren med en stor förskärare, och är även heroinist.
Börjar du brottas med en person som med hög sannolikhet kommer att försöka knivhugga dig så tar du en väldigt stor risk.
Gränsdragningen är som vanligt svår. Är det rimligt att använda mycket våld mot någon som med 0,01% sannolikhet har kniv? Nej, skulle jag säga. Om det är 80%? Ja, skulle jag säga då.
Hur hög var sannolikheten att just den här afganen var knivbeväpnad? 30%? 50%? Är det isåfall OK att ta till mycket mer våld än annars? Ja, kanske.
Sannolikheten spelar ingen roll, det som är viktigt är huruvida han var beväpnad eller inte.
Jag har sagt det förut och säger det igen, du kan inte slå ner någon för att du tror att denne bär kniv, du måste vara säker på att kniv finns med i ekvationen, samt nämna det till polisen men om det visar sig att du hade fel så har du fortfarande begått övervåld. (sedan så har ingen av de inblandade parterna pratat om kniv, kniven är en trådsanning startad av banan)
Hade det funnits misstanke om kniv så hade någon av alla vittnen samt inblandade tagit upp det, men ingen gör det inte ens i privata sms konversationer.
Så nej, det är inte ok att ta till mer våld bara för att du tror att någon som tjafsar om sina hörlurar med din livvakt kan ha kniv, det är inte ditt jobb att ta lagen i egna händer och det är inte heller ditt jobb att slå ner folk, du har en livvakt av en anledning, låt livvakten sköta sitt jobb.