2019-07-27, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Vilket inte spelar någon roll i det här fallet, tidigare avtjänade straff är just det, avtjänade straff.

ASAP är även han dömd för flera olika brott i USA, ska vi ta in dem i åtanke på tisdag också eller ska vi bara utgå från saker som afghanen har gjort tidigare?
Precis vad jag tänkte.
Denne Flacko,Rocky och vad han kallas är ingen korgosse han heller.
Citera
2019-07-27, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Nu får du väl ändå ge dig?

Man får göra bedömningen efter det som ASAP uppfattade fram till det eskalerade. De hade blivit förföljda och antastade av en afgan som uppträder väldigt påtänt, aggressivt, konstigt, och oberäkneligt.

Polisen gör en riskbedömning när de har med såna individer att göra. Tror de att personen kan vara beväpnad så låter de absolut inte honom komma för nära. De använder åtminstone pepparspray eller batonger. De börjar inte brottas med någon om det är för hög sannolikhet att han är knivbeväpnad.

En 19-årig afgan som agerar aggressivt, påtänt, och oberäkneligt är med hög sannolikhet både beväpnad med kniv och beredd att använda den. Den bedömningen kan man göra utan att veta mer om personen. Och i just detta fallet visar det sig vara en korrekt bedömning, afganen är tidigare dömd för misshandel där en person blivit svårt skuren med en stor förskärare, och är även heroinist.

Börjar du brottas med en person som med hög sannolikhet kommer att försöka knivhugga dig så tar du en väldigt stor risk.

Gränsdragningen är som vanligt svår. Är det rimligt att använda mycket våld mot någon som med 0,01% sannolikhet har kniv? Nej, skulle jag säga. Om det är 80%? Ja, skulle jag säga då.

Hur hög var sannolikheten att just den här afganen var knivbeväpnad? 30%? 50%? Är det isåfall OK att ta till mycket mer våld än annars? Ja, kanske.

Precis så och ingen ska behöva ta en 30 procentig risk att bli knivhuggen, då blir du knivhuggen en gång av tre.
Citera
2019-07-27, 12:18
Medlem
Nu har det spårat ur på riktigt på Twitter #boycottSweden

https://twitter.com/search?q=%20%23boycottSweden&src=typed_query
Citera
2019-07-27, 12:18
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Nu får du väl ändå ge dig?

Man får göra bedömningen efter det som ASAP uppfattade fram till det eskalerade. De hade blivit förföljda och antastade av en afgan som uppträder väldigt påtänt, aggressivt, konstigt, och oberäkneligt.

Polisen gör en riskbedömning när de har med såna individer att göra. Tror de att personen kan vara beväpnad så låter de absolut inte honom komma för nära. De använder åtminstone pepparspray eller batonger. De börjar inte brottas med någon om det är för hög sannolikhet att han är knivbeväpnad.

En 19-årig afgan som agerar aggressivt, påtänt, och oberäkneligt är med hög sannolikhet både beväpnad med kniv och beredd att använda den. Den bedömningen kan man göra utan att veta mer om personen. Och i just detta fallet visar det sig vara en korrekt bedömning, afganen är tidigare dömd för misshandel där en person blivit svårt skuren med en stor förskärare, och är även heroinist.

Börjar du brottas med en person som med hög sannolikhet kommer att försöka knivhugga dig så tar du en väldigt stor risk.

Gränsdragningen är som vanligt svår. Är det rimligt att använda mycket våld mot någon som med 0,01% sannolikhet har kniv? Nej, skulle jag säga. Om det är 80%? Ja, skulle jag säga då.

Hur hög var sannolikheten att just den här afganen var knivbeväpnad? 30%? 50%? Är det isåfall OK att ta till mycket mer våld än annars? Ja, kanske.

Sannolikheten spelar ingen roll, det som är viktigt är huruvida han var beväpnad eller inte.

Jag har sagt det förut och säger det igen, du kan inte slå ner någon för att du tror att denne bär kniv, du måste vara säker på att kniv finns med i ekvationen, samt nämna det till polisen men om det visar sig att du hade fel så har du fortfarande begått övervåld. (sedan så har ingen av de inblandade parterna pratat om kniv, kniven är en trådsanning startad av banan)

Hade det funnits misstanke om kniv så hade någon av alla vittnen samt inblandade tagit upp det, men ingen gör det inte ens i privata sms konversationer.

Så nej, det är inte ok att ta till mer våld bara för att du tror att någon som tjafsar om sina hörlurar med din livvakt kan ha kniv, det är inte ditt jobb att ta lagen i egna händer och det är inte heller ditt jobb att slå ner folk, du har en livvakt av en anledning, låt livvakten sköta sitt jobb.
Citera
2019-07-27, 12:20
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Nu har det spårat ur på riktigt på Twitter #boycottSweden

https://twitter.com/search?q=%20%23boycottSweden&src=typed_query

Amerikansk dumhet är inget att leka med, det vi ser i den där hastagen är ett klart tecken på den amerikanska nationens nedgång
Citera
2019-07-27, 12:21
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Du känner uppenbarligen inte till stadsdelen Harlem. Det var på 20-talet ett sunkigt ställe, idag bor det välbärgade personer i Harlem. Stadsdelen har i omgångar rustats upp, och priserna för att bo i Harlem är därefter

Njae, det stämmer säkert att det är höga bostadspriser i stora delar av Harlem. Jag har även turistat där mitt på dagen utan att det var det minsta obehagligt.

Men andra delar av Harlem ska man absolut passa sig för på kvällen/natten. Där kan man snabbt råka illa ut.

Generellt sett har New York blivit extremt mycket säkrare sedan 70-talet. Då kunde man bli rånad mitt på dagen i det som idag är fina turistområden.

Men idag går jag mycket hellre omkring i centrala Manhattan på natten än i Malmö.
Citera
2019-07-27, 12:22
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasilevo
Aktbilaga 99,98 & 97 Stämningsansökan & förundersökningsprotokoll
https://docdro.id/FXq0y4n
https://docdro.id/z0hv0yQ
https://docdro.id/OwIo3xB

Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Sista länken är borttagen/saknas.

Citat:
Ursprungligen postat av Avengersson
Hmm, går detta att fixa tro??

Laddade upp sista delen igen, kan nån moderator lägga in fungerande länk i topic?
https://minfil.com/A8tcia15n6/Stockholms_TR_B_9283-19_Aktbil_99_pdf
Citera
2019-07-27, 12:23
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Amerikansk dumhet är inget att leka med, det vi ser i den där hastagen är ett klart tecken på den amerikanska nationens nedgång

Därför USA har hög tillväxt, leder teknologisk utveckling medan Sverige har en bananvaluta?
Citera
2019-07-27, 12:24
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Jag är inte så lättskrämd.
Hade jag varit en stor kille med 4 kompisar hade jag verkligen inte varit rädd.
Han har ju inget vapen i händerna så att ta tag i hans armar och hålla honom fast hade varit a walk in the park.

Då tycker jag du bedömer denna situationen fel. Det kan snabbt gå väldigt snett när någon drar kniv mot dig. Här är ett exempel från ett träningsprogram där poliser ska undersöka en skum snubbe, och inte vet nåt mer om situationen: https://www.youtube.com/watch?v=Ok50JqrHP1M

Det är ingen av poliserna som överlever den överraskande knivattacken.

Du spelar rysk roulette med ditt liv när du tampas med någon som kan vara knivbeväpnad, även om du har några kompisar med dig.
Citera
2019-07-27, 12:25
Medlem
Från Wiki
”A$AP Rocky sold drugs while moving around homeless shelters with his mother and sister. At the age of 15, he was selling crack in the Bronx”

Om man ska vara petig så verkar offret och den mt kändisen ha samma skit bakom sig.
Citera
2019-07-27, 12:26
Medlem
Citat:
Sannolikheten spelar ingen roll, det som är viktigt är huruvida han var beväpnad eller inte.

Jag har sagt det förut och säger det igen, du kan inte slå ner någon för att du tror att denne bär kniv, du måste vara säker på att kniv finns med i ekvationen, samt nämna det till polisen men om det visar sig att du hade fel så har du fortfarande begått övervåld. (sedan så har ingen av de inblandade parterna pratat om kniv, kniven är en trådsanning startad av banan)

Hade det funnits misstanke om kniv så hade någon av alla vittnen samt inblandade tagit upp det, men ingen gör det inte ens i privata sms konversationer.

Så nej, det är inte ok att ta till mer våld bara för att du tror att någon som tjafsar om sina hörlurar med din livvakt kan ha kniv, det är inte ditt jobb att ta lagen i egna händer och det är inte heller ditt jobb att slå ner folk, du har en livvakt av en anledning, låt livvakten sköta sitt jobb.

Menar du att polisen gör fel som bedömer sannolikheten för att stöket bär kniv och undviker att gå i närkontakt med sådana personer? De neutraliserar dem från avstånd istället.

Innan visitering går det förstås inte att veta om personen är beväpnad utan då måste sannolikheten bedömas och vid tveksamhet om det tar man inga risker. Ett skott i benet kan vara en lämplig åtgärd om man inte lyder order och fler skott om han inte stoppas av det första. Nu hade inte Rocky en pistol men de agerade snabbt och effektivt ändå, bra jobbat!
Citera
2019-07-27, 12:28
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Därför USA har hög tillväxt, leder teknologisk utveckling medan Sverige har en bananvaluta?

Du kan väl för fan inte neka att USA har en rik mängd av lågutbildade?

Sedan rörande ledande teknologiskt så har Sverige de mest eftertraktade utbildningar när det kommer till utveckling, har betydligt stabilare infrastruktur där (nästan) alla har tillgång till internet osv.

I USA så är det i stort sett bara Kalifornien som är extra starkt teknologiskt och det är tack vare silicon valley, resten av landet har en ganska blandad nivå, sedan rörande tillväxten så är nu de flesta ekonomer i USA även Trumps egna eniga om att en svår tid är på god väg då skattelättnaderna var inefektiva, företag har tydligen börjat sparka folk och vissa företag har även börjat öppna fabriker utanför de amerikanska gränserna för att det är billigare/lättare än att ha all produktion i USA.

Så jag vete tusan om jag skulle säga att USA är direkt bättre än Sverige men jag skulle inte heller säga att Sverige är direkt bättre än USA, vissa delar av de olika länderna är bättre än varandra.

Med det sagt så är stagnation rent kulturmässigt samt intellektuellt livsfarligt för en nationalstat då det tenderar att vara ett tecken på ett döende rike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in