2019-07-19, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Han bor med sambo (kvinna) och barn ja.

I det fallet låter det högst troligt att det är ett falskt rykte som presenterats här.
Citera
2019-07-19, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjurskan
Är du helt jävla slut i huvudet eller? Vad är det för efterblivet jävla resonemang. Och Louis Theroux dokumentärerna jag antar att du syftar på handlar mestadels om fängelser. När man får se häktade människor har de också gjort sig skyldiga till allvarligare brott. Klart som fan han har allt rätt att klaga, för i USA hade han ALDRIG blivit inlåst för den här händelsen. Allting handlar om att vi i Sverige har ett utav de sämsta skydden för individer, nödvärnsrätt etc.

Jag har varit i kontakt med två olika åklagare, en som jag pratat med direkt och en via en bekant. Båda två sa samma sak oberoende utav varandra. Daniel Sunesson måste sitta på en extremt stark bevisning i form utav både filmer och vittnesmål som alla talar emot ASAP Rocky. Annars kommer det här bli ett av de pinsammaste rättsfallen i Svensk historia, med tanke på den mediala uppmärksamheten.

Och nu väljer alltså åklagaren att försöka förlänga häktningen, och dessutom vill han åtala för grov misshandel. Hela världen skrattar åt Sverige, och jag kunde inte ens i min vildaste fantasi förstå att afghanerna stod så här mycket över vanliga svenskar.

Louis Theroux var bara ett exempel finns många andra dokumentärer/rapporter på ämnet. Du kan kolla in dokumentär-miniserie some heter "Miami Mega Jail". Louis intervjuar folk som suttit häktade i flera år. Säkert har flera av dem gjort sig skylldiga till brott men med tanke på att dom inte är dömda ännu så bör onekligen ett antal vara oskyldiga också. Mitt resonemang är väl typ att det stinker dubbelmoral när Donald Trump å en hel drös med andra amerikaner fördömmer Sverige för att en priviligerad kändis suttit häktad i några dagar, med tanke på att "vanligt folk" i USA kan råka ut för bra mycket värre behandling av amerikanska staten om de har otur.

Dina åklagarpolare verkar inte vara de skarpaste knivarna i lådan, för man kan ju klart å tydligt se att Asap Rocky + polare sparkar på liggande Afgan, så visst fan finns det bevis (övervåld är allmänt sett olagligt även om man blivit provocerad).

Och för att det ska vara riktigt tydligt med vad jag menar: Om jag hade varit i samma situation så hade jag nog spöat på Afganen. Förmodligen inte sparkat på han i gäng men det beror lite på vad som föranlett (tex om han försökt kniva mig så kanske jag hade gjort det). Detta har inget med min föregående inlägg att göra - det inlägget handlade om att det stinker dubbelmoral när amerikaner går i taket för att en kändis sitte i finkan i några dagar samtidigt som folk blir behadlade så mycket värre i amerikanska häkten å fängelser.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Som sagt, det är svårt att förklara för nån som inte begriper.

Lär dig verkligheten. Många bananer här som uttalar sig utan livserfarenhet.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Nej är du född igår eller? Rätten skall döma efter lagboken din pajas inte efter vad allmänheten tycker hur fan skulle det se ut?

Har du Asperger? Fattar du inte juridik? Dina kunskaper om samhället är absurt kassa!

Åklagare väljer faktiskt vilka ärenden de ska gå vidare med. Här och nu kanske någon hustrumördare eller människohandlare eller stöldliga går fria medan dessa åklagare tagit upp ett gatuslagsmål på internationell nivå.. Ksenia!! Det är dags att gå och lägga dig!
Citera
2019-07-19, 18:27
Medlem
halvblinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
fel,fel,fel

Fungerar inte så. Om du går på stan med ditt kompisgäng och en kille slår till kompis Uffe så får inte du och de andra slå ner killen och sparka på honom då han ligger ned. Det fungerar inte så.

Fel,fel,fel. Nödvärnsrätten omfattar inte enbart den egna personen, utan gäller också andra personer som utsätts för våld. Du får ingripa för att avvärja attack mot någon i ditt sällskap.
Sparka på honom får man dock inte göra. Det framgår inte att ASAP Rocky är där och sparkar. Det är andra i entouraget som sysslar med det.
Senast redigerad av halvblind 2019-07-19 kl. 18:29.
Citera
2019-07-19, 18:29
Medlem
Fattar inte hur lång tid ska det ta att reda ut detta? Det är ju ingen mordutredning direkt och allt finns på video man ser klart och tydligt att A$AP är oskyldig, vad väntar de på?
Citera
2019-07-19, 18:30
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Han har inte betalat ett piss än, om han blir friad blir vi skyldiga honom 17 miljoner. Åtalas han och sen friad ja då ja.. Då jävlar lär väl notan hamna på 30 miljoner då han har massa konserter i Augusti.

Det hindrar inte den internationella och den inhemska kritiken mot hur svenska rättsväsendet har beslutat utifrån proportionalitetsprincipen.

Jurister ifrågasätter bedömningen utifrån den:

Citat Lamberts blogg: http://goranlambertz.se/extrabetraktelse-om-haktningen-av-asap-rocky/?fbclid=IwAR0s2MK44WX0LqMnUD8ZMNhn1WY2HuGxjahBqe9r 80csiWImsNFBpnwyBcE

Citat:
I ASAP Rockys fall har man alltså ansett att häktning är proportionerlig, fastän han var ute på en världsturné som nu måst ställas in.

Utifrån bland annat proportionalitetsprincipen i ASAP:s fall får vårt svenska rättsväsende kritik både från internationellt håll och utav svenska jurister.

Sen är det ovanpå det även annan kritik från även våra inhemska jurister, Anne Ramberg (häktningen på grund av flyktrisken t ex) angående ASAP:s häktning.

Men man kan ge sig fan på att det går för mycket prestige i ärendet för att inse att man gjort fel i ASAP:s fall hos det svenska rättsväsendet.

Hoppas fler jurister ger sig in i debatten.
Citera
2019-07-19, 18:31
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så att tafsa på småpojkar är inget emot att i självförsvar klappa till en angripare?

Kärringen såg en möjlighet att få ett fett skadestånd då svensken va ”kändis” och följaktligen rik som ett troll, i hennes värld.

Svensken hjälpte till med gratis träning på ett ute-gym.
Citera
2019-07-19, 18:31
Medlem
angeroves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Nej är du född igår eller? Rätten skall döma efter lagboken din pajas inte efter vad allmänheten tycker hur fan skulle det se ut?

”Anhängare av det så kallade samhällskontraktet borde bekymra sig över den växande och allt mer uppenbara klyftan mellan rättsmedvetande och utfall, mellan vad staten har lovat och vad den levererar. Om lagstiftaren, polisen och domstolarna upplevs ta förövarnas parti mot offren bör såväl lagens utformning som polisens prioriteringar omprövas. Om medborgarna upplever att staten tar förövarnas parti, samtidigt som de själva är skyddslösa gentemot rånligor och våldsverkare på stan, riskerar förtroendet för rättsstaten att undergrävas. Om det långsiktiga målet är att förebygga att människor tar lagen i egna händer är detta helt fel väg att gå.”
Citera
2019-07-19, 18:32
Medlem
CSHamiltons avatar
Har ASAPs nya forsvarsadvokat seriost ett Hermes-balte pa deras advokatbyras hemsida med en slips knuten till naveln?

Och har den kvinnliga kollegan till hoger aspergers eller varfor star hon som en neandertalare?

Vad ar det for pajas-byra ASAP har anlitat???

/C
Citera
2019-07-19, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angerove
”Anhängare av det så kallade samhällskontraktet borde bekymra sig över den växande och allt mer uppenbara klyftan mellan rättsmedvetande och utfall, mellan vad staten har lovat och vad den levererar. Om lagstiftaren, polisen och domstolarna upplevs ta förövarnas parti mot offren bör såväl lagens utformning som polisens prioriteringar omprövas. Om medborgarna upplever att staten tar förövarnas parti, samtidigt som de själva är skyddslösa gentemot rånligor och våldsverkare på stan, riskerar förtroendet för rättsstaten att undergrävas. Om det långsiktiga målet är att förebygga att människor tar lagen i egna händer är detta helt fel väg att gå.”
Exakt och det är många som inte förstår det utan tror att lag är något absolut.
Citera
2019-07-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 51mon
Louis Theroux var bara ett exempel finns många andra dokumentärer/rapporter på ämnet. Du kan kolla in dokumentär-miniserie some heter "Miami Mega Jail". Louis intervjuar folk som suttit häktade i flera år. Säkert har flera av dem gjort sig skylldiga till brott men med tanke på att dom inte är dömda ännu så bör onekligen ett antal vara oskyldiga också. Mitt resonemang är väl typ att det stinker dubbelmoral när Donald Trump å en hel drös med andra amerikaner fördömmer Sverige för att en priviligerad kändis suttit häktad i några dagar, med tanke på att "vanligt folk" i USA kan råka ut för bra mycket värre behandling av amerikanska staten om de har otur.

Dina åklagarpolare verkar inte vara de skarpaste knivarna i lådan, för man kan ju klart å tydligt se att Asap Rocky + polare sparkar på liggande Afgan, så visst fan finns det bevis (övervåld är allmänt sett olagligt även om man blivit provocerad).

Och för att det ska vara riktigt tydligt med vad jag menar: Om jag hade varit i samma situation så hade jag nog spöat på Afganen. Förmodligen inte sparkat på han i gäng men det beror lite på vad som föranlett (tex om han försökt kniva mig så kanske jag hade gjort det). Detta har inget med min föregående inlägg att göra - det inlägget handlade om att det stinker dubbelmoral när amerikaner går i taket för att en kändis sitte i finkan i några dagar samtidigt som folk blir behadlade så mycket värre i amerikanska häkten å fängelser.

+1.

Skrattretande de som skyddar USA.

I Miamis jail är de fängslade 24 timmar om dagen, förutom två timmar vecka då de får gå ut.
Det om något är hemskt och där delar de cell med 10 pers, 1 toalett.

Folk i den här tråden kan inte skilja på brott och personlig åsikt. De tror att bara för att man anser att ASAP gjort sig skyldig till brott att man ursäktar afghanen. Riktigt så är det inte. Men det är också trångsynta människor med högerpopulistiska agendor där allt är svart eller vitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in