Citat:
Ursprungligen postat av
lupac
Du är tydligen dåligt påläst. Det fanns kvinnor som nått toppen i rally. Läs mitt svar till dig:
(FB) Är kvinnor bättre än män på något?.
Till och med lilla Sverige fick en kvinnlig rallydrottning av yppersta världsklass. Ewy Rosqvist von Korff. Hon och hennes kartläsare Ursula Wirth utklassade killarna i Grand Prix-rallyt i Argentina 1962. Fransyskan Michèle Mouton blev VM-tvåa 1982.
Trots att så få av världens alla rallyförare är kvinnor.
Det första rally-VM'et kördes 1977 och vanns av Sandro Munari. Innan det var det enskilda rallyn lite hur som helst. Den främsta anledningen till att Michele Mouton kom tvåa i VM var att hon körde en Audi Quattro som var överlägsen allt annat med både turbo och fyrhjuldsdrift och Walter Röhrl som vann VM körde en Opel. Det var sista året en tvåhjulsdriven bil vunnit WRC.
Resten var stallorder. Året efter fick Hannu Mikkola vinna och gjorde det med besked.
Sen dess har inga kvinnor kört i toppen. Eller ens nära.
När det gäller Ewy Rosqvist och Ursula Wirth tog det mig någon minut att komma underfund med vad du svamlade om och din källa var intressant.
Men väldigt fel och jag är helt övertygad om att det antingen är väldigt medvetet eller bara okunnigt.
Grand Prix brukar nämligen F1-lopp heta.
Så jag tog reda på vad det handlade om egentligen och det korrekta namnet på tävligen var: Gran Premio de Turismo Argentina 1962. Läs gärna hennes bok: "Fart från början till slut" så får du se vad det handlade om egentligen, något VM-rally var det inte.
En stilla undran nu bara.
De här namnen du nämner här, är det någon av dem som är bättre än, säg S Loeb på något?
Annars är det väl lite off topic?
Eller vill du bara ha det nämnt att det finns tjejer som också kunnat köra bil?
Du vet, sånt där som alla fattar ändå.
De kör inte lika fort, men ganska hyfsat.
Mouton var förresten en notorisk kraschare. Speciellt i det som brukar vara årets första rally, Monte Carlo. Ett år skadade hon knät där, vilket hon haft men av långt senare.