• 1
  • 2
2019-07-19, 13:11
Medlem
AlbusPercivals avatar
Hej,

Har en bekant som fick veta att han har cancer för cirka 1-2 månader sen, det ska alltså vara strupcancer om jag uppfattat det korrekt, denna cancer har nu spridit sig till hjärnan och massa andra kroppsdelar. Ligger i sängen öppnar ögonen i ungefär 2 sekunder för att sedan stänga dom det är liksom allt som händer, vet man om personen hör folk som är i rummet? Vet man om personen har plågor även fast hon får morfin?

Jag har ibland läst att folk som fått en dödsdom mirakulöst klarat sig, då undrar jag hur det då har gått till? Har cancern bara valt att försvinna av sig själv? För så som jag har uppfattat det så är det så att när folk som fått sin dödsdom oftast får mediciner som lindrar smärtan eller jobbar man fortfarande med att få bort cancern?
Senast redigerad av AlbusPercival 2019-07-19 kl. 13:19.
Citera
2019-07-19, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Hej,

Har en bekant som fick veta att han har cancer för cirka 1-2 månader sen, det ska alltså vara strupcancer om jag uppfattat det korrekt, denna cancer har nu spridit sig till hjärnan och massa andra kroppsdelar.

Jag har ibland läst att folk som fått en dödsdom mirakulöst klarat sig, då undrar jag hur det då har gått till? Har cancern bara valt att försvinna av sig själv? För så som jag har uppfattat det så är det så att när folk som fått sin dödsdom oftast får mediciner som lindrar smärtan eller jobbar man fortfarande med att få bort cancern?

Det gör dom sällan, men det sker alltid medicinska mirakel
Citera
2019-07-19, 13:22
Medlem
LucNNs avatar
Om 99. 9 av 100 dør inom, säg, 5 år, så överlever enstaka så klart längre. Ju fler som drabbas, desto fler överlever. Men chancen är samma för samma behandling osv.
Citera
2019-07-19, 13:27
Medlem
Citat:
Hej,

Har en bekant som fick veta att han har cancer för cirka 1-2 månader sen, det ska alltså vara strupcancer om jag uppfattat det korrekt, denna cancer har nu spridit sig till hjärnan och massa andra kroppsdelar. Ligger i sängen öppnar ögonen i ungefär 2 sekunder för att sedan stänga dom det är liksom allt som händer, vet man om personen hör folk som är i rummet? Vet man om personen har plågor även fast hon får morfin?

Om kroppen är en projektion av ens medvetande, likaså sjukdomar av alla de slag, så kan en tillräckligt stark övertygelse inom medvetandet om att man kan bli frisk, eller är frisk, skapa en helande effekt. Folk som har fått en dödsdom men sedan vägrat tro på den och istället trott på fullständig hälsa har ofta blivit friska och överlevt.
Citera
2019-07-19, 13:32
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andeljus
Om kroppen är en projektion av ens medvetande, likaså sjukdomar av alla de slag, så kan en tillräckligt stark övertygelse inom medvetandet om att man kan bli frisk, eller är frisk, skapa en helande effekt. Folk som har fått en dödsdom men sedan vägrat tro på den och istället trott på fullständig hälsa har ofta blivit friska och överlevt.

Menar du då att det är hjärnan som styr sjukdomen?

Personen jag pratar om ligger på sängen och har inga krafter alls kan knappt öppna ögonen.
Citera
2019-07-19, 13:37
Medlem
Citat:
Menar du då att det är hjärnan som styr sjukdomen?

Personen jag pratar om ligger på sängen och har inga krafter alls kan knappt öppna ögonen.

Inte hjärnan. Medvetandet. Hjärnan, liksom hela kroppen, är subjekt till medvetandet som är ett gränslöst kvantum subjekt som är i tillfälligt kroppsligt uttryck. Det finns människor som legat i koma men ändå varit fullt medvetna, snarare expansivt medvetna om allt som händer omkring dem, att de även såg sin egen kropp och dess omgivning ovanifrån. Detta bevisar att medvetandet är en transcendent aspekt och är inte subjekt till hjärnan.
Senast redigerad av Andeljus 2019-07-19 kl. 13:48.
Citera
2019-07-19, 13:43
Medlem
Citat:

Det där är bara en skröna, önsketänkande, att man skulle kunna bli frisk av t ex en elakartad tumör med bara viljekraft. Inte så snäll inställning heller eftersom man kan lägga ansvaret på den sjuke för att "hen inte trott på tillfrisknande tillräckligt starkt".
Citera
2019-07-19, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Det där är bara en skröna, önsketänkande, att man skulle kunna bli frisk av t ex en elakartad tumör med bara viljekraft. Inte så snäll inställning heller eftersom man kan lägga ansvaret på den sjuke för att "hen inte trott på tillfrisknande tillräckligt starkt".

Jag skulle vilja dra liknelsen till placeboeffekten här. Där folk mår bättre av att de tror sig ska börja må bättre. Nog är det mer än bara en skröna.

Även nocebo finns bevisat, som är åt andra hållet. Intressant läsning för den som orkar googla
Citera
2019-07-19, 13:54
Medlem
Citat:

Det är ofta pga inkompetenta läkare som ger felaktiga prognoser. Det är väldigt svårt att säga en tid, och man ska aldrig uttrycka sig tvärsäkert.
Citera
2019-07-19, 13:55
Medlem
Citat:

Att du ens kan tro på detta? Du är något enormt överbevisad att så inte är fallet. Viljan eller övertygelsen att överleva har mycket liten inverkan om någon alls. Det finns hur mycket data som helst på detta.

Enl din mening så har de som får de allra svåraste cancersjukdomarna minst vilja att överleva. Alltså jag kan inte begripa att man år 2019 verkligen tror på detta. Du måste vara hjärntvättad i kombination med någon enorm talang åt det svagbegåvade hållet.
Citera
2019-07-19, 14:03
Medlem
over-unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Att du ens kan tro på detta? Du är något enormt överbevisad att så inte är fallet. Viljan eller övertygelsen att överleva har mycket liten inverkan om någon alls. Det finns hur mycket data som helst på detta.

Enl din mening så har de som får de allra svåraste cancersjukdomarna minst vilja att överleva. Alltså jag kan inte begripa att man år 2019 verkligen tror på detta. Du måste vara hjärntvättad i kombination med någon enorm talang åt det svagbegåvade hållet.

Det är vetenskapligt bevisat att placeboeffekten kan åstadkomma fysiska förändringar i kroppen. Man har sett patienter med hjärtbesvär som fått sockerpiller och sedan har man kunnat uppmäta fysiska förbättringar i kroppen.

Obegripligt att människor kan vara så obildade år 2019.

Många människor dör av beskedet av att de fått cancer, inte av cancern i sig.
Citera
2019-07-19, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Enl din mening så har de som får de allra svåraste cancersjukdomarna minst vilja att överleva.

Nej. De vill överleva men de tror inte på möjligheten. Därmed undanhåller de möjligheten för sitt medvetande att producera effekten som är en formation av en tanke - möjlighet - i medvetandet, fri från alla andra övertygelser - från t.ex. läkare eller ens eget så kallade "sunda" förnuft - men istället ett med kvantum punkten av gränslösa möjligheter som är kärnan av varje form av manifestation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in