Citat:
Ursprungligen postat av
Chloemmm
Min vän har satt sig i skiten väldigt jävla rejält! Han har en skuld till den undre världen på drygt 200.000:-
Han fick påhälsning i veckan och fick rejält med stryk.
Jag själv har aldrig tagit något lån eller behövt ta lån så har ingen aning hur detta fungerar.
Han hade tidigare hyra på 11.000:-men flyttar in med sin tjej så hyran kommer bli 3500 istället.
Han har en normal lön 20-25? Innan skatt ca
Enda lånet han har är ett billån som är låst till bilfirman. Bilens värde är ca 200.000:-
Jag föreslog att han skulle gå in till banken och ta ett privatlån och lösa bilen. Sen skriva över den på dom?
Hur mycket kan man normalt ta i lån? Ej bolån. Kan han låna 200.000 till en "båt" och sen föra över pengarna till killarna eller hur funkar det? Med tanke på att banken vill ha en säkerhet?
Eller är det lättast att lösa bilen?
OBS skyll inte på mig nu. Då jag inte vet till vilka eller varför han har en skuld. Försöker bara komma på en lösning. Och eftersom han har fast jobb och inga anmärkningar kommer han självklart betala banken.
Om banken anser att han kommer ha råd och betala tillbaka ett till lån på 200K då är det inga problem. Han kan ju även prata med päron&tjej och söka ihop om det skulle va på gränsen.
Ta ett blancolän är nog inget problem alls.
Min syn på saken är väl att alternativa banker har ännu enklare att släppa igenom lånen, tex Norwegian, Santander, Ikano, ICAbanken och liknande.
Gör inga regelrätta försök utan att kolla noga först, för han vill inte ha 4-5 kreditansökningar i cv't.