2019-07-16, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Är därmed den tidigare postade listan korrekt?

Japp.
Citera
2019-07-16, 04:58
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapisterna
Skandal att dom flög med denna model.

OLYCKOR MED GA8 AIRVAN
2008: Australien
Från 4 500 meters höjd störtade planet i havet tillsammans med piloten. Orsaken bakom olyckan har aldrig kunnat klargöras då vrakdelar efter planet saknas och det inte bar på någon svart låda.

2010: Swindon, Storbritannien
Med åtta fallskärmshoppare ombord förlorade piloten kontroll över planet under starten. Anledningen tros ha varit frost i motorn. I samband med kraschen fick en av fallskärmshopparna en whiplashskada och piloten var tvungen att föras till sjukhus i helikopter med svåra skador i benen.

2010: Tasmanien, Australien
Planet med sex passagerare skulle flyga en kort sträcka då piloten flög rakt in i ett moln under landning. När planet kom ut ur molnet hade planet kommit alldeles för nära marken och snuddade vid trätopparna innan det kraschade i marken. En av passagerarna fick lindriga skador i samband med olyckan.

2010: New South Wales, Australien
Efter att piloten felbedömt avståndet till marken vid landning snuddade planet vid en hangar och kraschade mot marken. Vid landningen förlorade piloten kontrollen över planet som krockade med ytterligare en hangar i metall. Piloten klarade sig men skadades under landningen.

2014: Cayenne, Sydamerika
Det var under en testflygning som piloten upptäckte ett motorfel direkt efter start och kunde göra en säker nödlandning. Efter att en mekaniker tittat på planet bestämde man sig för att göra ytterligare en testflygning. Den här gången förlorade motorn ström tre minuter efter start och då piloten gjorde ytterligare en nödlandning förlorade planet sitt underrede. Trots att piloten klarade sig från olyckan utan skador träffade det avslitna underredet mekanikern som fick allvarliga skador.

Varför skylla flygplanstypen för olyckorna? Det här var genomgående pilotfall samt något oklart fall.
Citera
2019-07-16, 05:03
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom som var på olycksplatsen rapporterade att motorn var igång. Då var den igång (tomgång). Något annat har inte uppgetts.
Vad de sannolikt hörde var navigationsinstrumentens gyron som fortsätter snurra mycket länge och kan ge ett ganska högt ljud, speciellt om de skadats i en krasch.
Citera
2019-07-16, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over-unity
Reglerna säger att man inte ska gå över 4000 m utan syrgas i fallskärmshoppning. Mellan 3000 och 4000 meter ska man bara stanna en kort stund, 20 minuter tror jag.

Man svimmar inte men man kan bli påverkad. Jag har själv suttit på 4000 meter och börjat känna mig påverkad och då var jag bara uppe i kanske 10 minuter.

Bergsklättrare acklimatiserar sig ju en tid innan de går hela vägen upp, kroppen kan anpassa sig men det tar tid.

Du har klart en poäng där. Blev själv förvånad över att man hoppar från så höga höjder. Har kompisar som har hoppat och kan inte komma ihåg att att de hade pratat om höjder mycket över 3k normalt. Förutom när de hoppade nordiska rekord i formation.

Nu syndar jag att spekulera. Men de fick ju vänta relativt länge där uppe för att få sikt och p.g.a trafik innan de var klara att hoppa.
Piloten var ju inte någon av de ordinarie, i detta fall, killarna. Hur erfaren var han att vistas i den tunna luften? Men jag spekulerar ju bara. Skulle vara intressant dock att få veta om man diskuterar den tunna luftens påverkan allmänt i klubbarna.
Citera
2019-07-16, 05:55
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det tog 60 s från drygt 4000 m till kraschen. Så det gick definitivt fort.
Att falla 4000 meter på 60 sekunder ger en genomsnittlig fallhastighet på 240 km/h,.
Slog i backen men rejäl fart alltså.
(Om jag inte räknade fel i mitt yrvakna tillstånd.)
Citera
2019-07-16, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelbrot
Är därmed den tidigare postade listan korrekt?

Flera på den listan lever, så lägg ner, ta bort den. Finns inga bekräftade ännu.
Citera
2019-07-16, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Vem säger det? Någon på haverikommissionen som inte ens var i Umeå?

Jag känner de som bor 100-200m från planet, motorn var DÖD när de första kom fram till planet.

Det finns även ett vittnesmål från Sten som kom fram till planet först i i tervju med VK.

-När Sten kom fram pyste det lite runt motorn. Han gick ett varv runt planet för att göra en riskbedömning.

Right! Inte hade han gått in i planet om motorn hade gått. Uttalandet måste ha syftat på att motorn var i gång hela vägen till marken. Så det handlade inte om motorhaveri.

Angående dörren som har väckt så stor diskussion. Det finns ju en möjlighet att de gläntade litet på dörren, speciellt om den var svåröppnad och att alla plan inte ens har en dörr, medans dem väntade på hopptillståndet. Men det vet ju klubbens medlemmar hur rutinen är.
Citera
2019-07-16, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Right! Inte hade han gått in i planet om motorn hade gått. Uttalandet måste ha syftat på att motorn var i gång hela vägen till marken. Så det handlade inte om motorhaveri.

Angående dörren som har väckt så stor diskussion. Det finns ju en möjlighet att de gläntade litet på dörren, speciellt om den var svåröppnad och att alla plan inte ens har en dörr, medans dem väntade på hopptillståndet. Men det vet ju klubbens medlemmar hur rutinen är.

"Över radion hörde Mats Johansson piloten i det andra planet få klartecken att låta fallskärmshopparna hoppa ut.

Så långt var allt precis som det brukar vara.

– Piloten läste tillbaks planeringen som man ska göra och allting lät som det skulle. Det var därför jag blev så överraskad när trafikledningen några minuter senare bad mig söka efter en haveriplats."
Citera
2019-07-16, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
När jag jämför bilden ovan med bilder tagna underifrån på höger sida på flygplanstypen får jag det till att den omålade cirkeln kan vara fästet för staget /stöttan/strut (eng.). Om det skulle lossna så till synes "rent" oavsett om just den fästpunkten brister först (orsak) eller dras av av en redan lossnad vinge (resultat) låter jag vara osagt.

Tror denna text citerats tidigare men passar i sammanhanget.
https://www.federalregister.gov/documents/2018/09/17/2018-19889/airworthiness-directives-ga-8-airvan-pty-ltd-airplanes

Det där är intressant. Jag är verkligen ingen expert inom metallografi men jag kan leva med tanken på att kornriktningen beror på valsriktningen. Förmodligen ger detta olika hållfasthetsegenskaper i olika riktningar om inga andra åtgärder utförs efter valsningen. Om plåtarna då, det rör sig väl om höghållfast aluminium antar jag, appliceras i fel kornriktning så kan det kanske uppstå problem. Nu är jag ute på ganska djupt vatten och det är väl lämpligare att en materialexpert uttalar sig.

Det här verkar inte ens tillverkaren vara säker på hur det påverkar utmattningshållfastheten men de tar det säkra före det osäkra och utfärdar rekommendationer.

Aluminium, till skillnad från stål, är otäckt på så sätt att materialet inte har en väl definierad minsta utmattningsgräns.
Citera
2019-07-16, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faanvet
Kan det ha skett en kollision med ett militärt plan i bland molnen? Militära plan som befinner sig olovligt i svenskt luftrum syns inte på flightradar24 vad jag vet. En touch som skadar höger vinge och får flygplanet i en nedåtgående spiral.

Är det inte mer troligt att man kolliderat med ett träd som på ren slump har bestämt sig att ta en eftermiddagspromenad och därför råkade befinna sig på 4 tusen meters höjd efter någon virvelstorm på södra halvklotet? Eller kanske någon farkost från annat solsystem? Något militärt lasertest? Tillverkaren hade monterat ena vingen med tuggummi och hade tänkt försöka få tag i planet och vid ett senare tillfälle byta ut mot en riktig del?

Om du lägger ifrån dig foliehatten en stund så tror jag du kommer att inse att vi inte har främmande miliära plan som är inne och flyger och krockar med stackars fallskärmshoppare. Svenska militära radarsystem ser rätt mycket mer än flightradar24. Och 4 tusen meter är en pyttehöjd för militära spaningsplan - dessutom inte moln överallt att gömma sig i. Flygplan på 4 tusen meter är dessutom inte helt ljudlösa.

De vanligaste anledningarna till att flygplan kraschar har den speciella egenheten att att de är vanliga. Att försöka hitta mest märkliga anledning är detsamma som att försöka hitta absolut minst troliga anledning.
Citera
2019-07-16, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skvallerbytta-
Tills man hittat en lösning på att minimera oddsen att dö vid en flygstörtning från 100% till åtminstone 20% så borde inte flygfordon vara tillåtet, helt sjukt
Tills man hittat en lösning att minimera mänsklig dödlighet från 100% till åtminstone 20% borde mänskligt liv inte vara tillåtet...

Det är inte så lätt att göra det ofarligt att störta - så det man gör i stället är att försöka minimera risken för att störta. På samma sätt som det inte är ofarligt att vara i en byggnad som störtar ihop vid jordbävningar - så man försöker skapa byggnader som inte rasar ihop vid jordbävning.
Citera
2019-07-16, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
"Över radion hörde Mats Johansson piloten i det andra planet få klartecken att låta fallskärmshopparna hoppa ut.

Så långt var allt precis som det brukar vara.

– Piloten läste tillbaks planeringen som man ska göra och allting lät som det skulle. Det var därför jag blev så överraskad när trafikledningen några minuter senare bad mig söka efter en haveriplats."

Måste väl hänt nåt när de skulle börja hoppa då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in