Citat:
Ursprungligen postat av
over-unity
Reglerna säger att man inte ska gå över 4000 m utan syrgas i fallskärmshoppning. Mellan 3000 och 4000 meter ska man bara stanna en kort stund, 20 minuter tror jag.
Man svimmar inte men man kan bli påverkad. Jag har själv suttit på 4000 meter och börjat känna mig påverkad och då var jag bara uppe i kanske 10 minuter.
Bergsklättrare acklimatiserar sig ju en tid innan de går hela vägen upp, kroppen kan anpassa sig men det tar tid.
Du har klart en poäng där. Blev själv förvånad över att man hoppar från så höga höjder. Har kompisar som har hoppat och kan inte komma ihåg att att de hade pratat om höjder mycket över 3k normalt. Förutom när de hoppade nordiska rekord i formation.
Nu syndar jag att spekulera. Men de fick ju vänta relativt länge där uppe för att få sikt och p.g.a trafik innan de var klara att hoppa.
Piloten var ju inte någon av de ordinarie, i detta fall, killarna. Hur erfaren var han att vistas i den tunna luften? Men jag spekulerar ju bara. Skulle vara intressant dock att få veta om man diskuterar den tunna luftens påverkan allmänt i klubbarna.