Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-07-09, 12:14
  #1525
Medlem
Instämmer. Det är dags för level5 när bilarna har varit garanterat level3 i flera år utan att föraren en enda gång fått korrigera. Vad jag hör är att model3, i likhet med många bilar, inte ens har en fullt fungerande regnsensor. Man kan ju börja där.
Citera
2019-07-09, 13:15
  #1526
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Förutsatt att rätt många stora saker går vägen:
  • Tesla lyckas få till självkörningen så att den fungerar i 99.9% av alla vägar, väder och trafiksituationer.
  • De olika ländernas trafikmyndigheter godkänner helautomatiska bilar.
  • Myndigheterna godkänner dessutom självkörande bilar för kommersiell passagerartrafik.
  • Tillräckligt många vill åka som passagerare i en bil utan mänsklig förare.

Jag ser inte hur någon av punkterna har hög sannolikhet för att förverkligas inom åtminstone de närmsta 10 åren, så under överskådlig framtid måste företaget överleva genom att sälja bilar och det betyder att de måste sälja bilar med vinst, något de ju inte klarat speciellt bra hittills.

Självgående bilar är Pandoras ask ur ett IT Säkerhetsperspektiv. Aldrig att en regering tillåter Tesla öppna den. Aldrig.

Vidare, Låt oss anta att en regering är korkad nog att låta dom köra bilar på auto pilot, Vem skulle vara ansvarig för skador som uppstår i trafik när bilen går på auto? Tesla kommer aldrig våga ta den risken.
Citera
2019-07-09, 13:26
  #1527
Medlem
Musk upprepar målet på 1 miljon "robotaxis" år 2020, alltså inom mindre än ett och ett halvt år från nu. Bra mål men taskig verklighetsförankring?

Finns en del investerare som fortfarande köper jargongen. "Om bara två procent av hans visioner slår in så blir aktien värd $10000 yada yada...".
Citera
2019-07-09, 15:27
  #1528
Medlem
Vad är egentligen poängen? Att kunna vara full 24/7 och ändå åka bil? Uppgradera ungarnas busskort?
Citera
2019-07-16, 00:44
  #1529
Medlem
urgts avatar
Köpte fyra Tesla-aktier idag för att försöka fånga upp "svackan". Får se om jag är en idiot senare.

Jag går mest efter att jag upplever att de har smartast ingenjörer. Arbetar inom kodsvängen och tror att det nästan alltid är det som avgör i slutändan, om inte styrelsen är totalt inkompetent då (rip Amiga).
Citera
2019-07-16, 01:03
  #1530
Medlem
Idag kom aktien äntligen över 250$ spärren igen. Detta efter en fin uppgång flera dagar i rad. Det är uppenbart att marknaden har en lite annan syn på företagen än många i denna tråd Hoppas ingen här inne förlorat allt för mycket pengar på att shorta företaget. Det är inte försent att dra sig ur än. Ska bli trevligt när kvartalsrapporten kommer nästa vecka. Helt sjukt om rykterna stämmer att Tesla kommer gå med vinst detta kvartal, detta trots alla enorma investeringar Tesla plöjt ner pengar i den senaste tiden. Exempelvis fabriken i Kina för många miljarder som fortfarande inte kommer börja bygga bilar på några månader. Aktien kan nog överskrida 420$ snart.
Citera
2019-07-16, 01:11
  #1531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Köpte fyra Tesla-aktier idag för att försöka fånga upp "svackan". Får se om jag är en idiot senare.

Jag går mest efter att jag upplever att de har smartast ingenjörer. Arbetar inom kodsvängen och tror att det nästan alltid är det som avgör i slutändan, om inte styrelsen är totalt inkompetent då (rip Amiga).

Hela 4 aktier?! WOW! Tur för tesla att du går in o tror på de, helt avgörande!

För övrigt var "svackan" under 200, nu är de redan på uppgång.
Citera
2019-07-16, 01:38
  #1532
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playtime1
Hela 4 aktier?! WOW! Tur för tesla att du går in o tror på de, helt avgörande!

För övrigt var "svackan" under 200, nu är de redan på uppgång.

Jag är aktienoob än så länge. Visste inte att det här var så känslosamt för vissa.
Citera
2019-07-16, 01:42
  #1533
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Idag kom aktien äntligen över 250$ spärren igen. Detta efter en fin uppgång flera dagar i rad. Det är uppenbart att marknaden har en lite annan syn på företagen än många i denna tråd Hoppas ingen här inne förlorat allt för mycket pengar på att shorta företaget. Det är inte försent att dra sig ur än. Ska bli trevligt när kvartalsrapporten kommer nästa vecka. Helt sjukt om rykterna stämmer att Tesla kommer gå med vinst detta kvartal, detta trots alla enorma investeringar Tesla plöjt ner pengar i den senaste tiden. Exempelvis fabriken i Kina för många miljarder som fortfarande inte kommer börja bygga bilar på några månader. Aktien kan nog överskrida 420$ snart.

Tänkte köpa när den var nere på $180, men var för lat för att öppna konto. Grämer mig lite.
Citera
2019-07-16, 07:10
  #1534
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Idag kom aktien äntligen över 250$ spärren igen. Detta efter en fin uppgång flera dagar i rad. Det är uppenbart att marknaden har en lite annan syn på företagen än många i denna tråd Hoppas ingen här inne förlorat allt för mycket pengar på att shorta företaget. Det är inte försent att dra sig ur än. Ska bli trevligt när kvartalsrapporten kommer nästa vecka. Helt sjukt om rykterna stämmer att Tesla kommer gå med vinst detta kvartal, detta trots alla enorma investeringar Tesla plöjt ner pengar i den senaste tiden. Exempelvis fabriken i Kina för många miljarder som fortfarande inte kommer börja bygga bilar på några månader. Aktien kan nog överskrida 420$ snart.

Ja, nästa vecka blir helt klart spännande. Precis som du säger har marknaden redan reagerat på en förväntad vinst och positivt resultat. Nu måste det ju bli så för att inte ska gå åt helvete. Även jag, utan aktier, tycker det är spännande.
Citera
2019-07-16, 20:36
  #1535
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Ja, nästa vecka blir helt klart spännande. Precis som du säger har marknaden redan reagerat på en förväntad vinst och positivt resultat. Nu måste det ju bli så för att inte ska gå åt helvete. Även jag, utan aktier, tycker det är spännande.
Musk måste vara en absolut lysande företagsledare om han lyckas att förutspå svarta kvartal från Q4 2018 och framåt missar direkt. Sen går han ut och varnar för att helåret 2019 kan bli rött.
Huxflux är det leveransrekord och rykten om ett svart Q2.

Pajasbolag.
Citera
2019-07-17, 16:47
  #1536
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
I sitt senaste twittrande flaggar Musk för att nya Teslor skall bli så dyra att privatpersoner i praktiken inte har råd att köpa dem. Så fort mjukvaran är färdigutvecklad så att bilarna kan köra utan förarstöd, så är de värda flera gånger så mycket som tidigare och skall prissättas därefter enligt den gode Musk. Även bilar som säljs nu skall gå att uppgradera när den nya mjukvaran kommer.

To be clear, consumers will still be able to buy a Tesla, but the clearing price will rise significantly, as a fully autonomous car that can function as a robotaxi is several times more valuable than a non-autonomous car
https://twitter.com/elonmusk/status/...06891270115328


Undertonen är förstås att spekulanter skall skynda sig att köpa en Tesla medan de fortfarande har råd. Så talar en sann bilförsäljare!
Halvannan vecka senare: prissänkningar över hela linjen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback