2019-07-15, 16:51
Avstängd
Ksenia74s avatar
Motorhaveri tror jag inte på för hade det varit motorproblem då hade dom hoppat direkt ,
Citera
2019-07-15, 16:51
Medlem
Verkar bara vara en massa Flashback idioter som kommenterar i den här tråden.

Orsaken till olyckan ser ut att vara olämpliga viktsförändringar i samband med uthoppen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/han-flog-efter-olycksplanet-i-tio-minuter-horde-hur-de-fick-klartecken-att-hoppa
Citera
2019-07-15, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Någon sa i tråden att hopparna brukar starta kamerorna först vid hoppet. Och eftersom de skulle hoppa hade man förhoppningsvis hunnit starta dem. Har minst en sån klarat nedslaget finns det hopp om att få veta mer.

Vi vet inte ens OM nån hade actioncamera på sig.. vi hoppas och vill tro det bara.
Citera
2019-07-15, 16:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Tror du överskattar en motors och dess systems tålighet en aning...

Jag varken underskattar eller överskattar. Säger bara vad som framkom vid presskonferensen, dvs att motorn satt fast i planet och inte låg i havet som diskussionen handlade om. Känns ju inte helt otroligt.
Citera
2019-07-15, 16:53
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duden83
en fråga till någon som är pilot:
kan vingen på normalfungerande plan av denna typ gå av om det blir för skarpa svängar med fullastat plan?
d.v.s. om planet störtdyker t.ex.?
eller är det byggt för att klara av störtdykningar och extremt skarpa svängar?

det jag funderar på är om det måste till en kollision eller skada eller dylikt för att tappa vingen.
eller om bara extrema manövrer i sig kan få planet att tappa vingen.
känns spontant som det borde vara överdimensionerat så det klarar rätt skarpa svängar. men vad vet jag..

Jag är inte pilot men minns väl till denna olyckan när Kustbevakningens plan tappade vingen på grund av en manöver.

https://www.expressen.se/kvallsposten/spricka-i-vinge-bakom-flygolycka-i-falsterbokanalen/
Citera
2019-07-15, 16:54
Avstängd
Ksenia74s avatar
Skönt att expert är inne på samma teorier som jag varit på hela tiden nämligen vingbultarna

"Inte heller flygsäkerthetsexperten Hans Kjäll tror att motorn skulle vara problemet i den tragiska kraschen

– Det är motorfabrikanten som är ansvarig för produkten. Alla flygplan med den här beteckningen har samma problem i så fall. Däremot själva flygplanet har en servicerutin som innebär att man har en viss tid att byta vingbultar, det tycker jag är mer intressant än motorn."
Citera
2019-07-15, 16:55
Medlem
loisloiss avatar
Finnish Air Force been flying supersonic operational flights over Gulf of Finland and Northern #BalticSea today. Sonic booms over Southern Finland heard.
https://twitter.com/akihheikkinen/status/1150694404975407105?s=20
Flög dessa igår också?
Citera
2019-07-15, 16:56
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goddens
Starten? Kan folk snälla läsa tråden innan dom snackar skit. Planet hade varit i luften i ca 30 minuter innan krasch. Är det just efter starten din idiot?

Jag startade tråden. Jag har läst tråden. Råkade antingen skriva starten när jag menade kraschen eller så gjorde autocorrect det. Inget att jaga upp sig över.

Så tillbaka till diskussionen. Vid kraschen flög folk ut genom de öppningar som fanns i planet. Därför låg de runt planet.
Citera
2019-07-15, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag varken underskattar eller överskattar. Säger bara vad som framkom vid presskonferensen, dvs att motorn satt fast i planet och inte låg i havet som diskussionen handlade om. Känns ju inte helt otroligt.

Inte alls. Men att den fortfarande skulle vara igång efter nedslaget är ju så absurt att man blir upprörd över att någon vuxen kan tro nåt sånt.
Citera
2019-07-15, 16:58
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svana
Vi vet inte ens OM nån hade actioncamera på sig.. vi hoppas och vill tro det bara.

Du har helt rätt. Men nuförtiden verkar var och varannan inom actionsporter o dyl ha på sig kameror.
Citera
2019-07-15, 17:00
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Finnish Air Force been flying supersonic operational flights over Gulf of Finland and Northern #BalticSea today. Sonic booms over Southern Finland heard.
https://twitter.com/akihheikkinen/status/1150694404975407105?s=20
Flög dessa igår också?

På vilket sätt skulle det vara relevant?
Citera
2019-07-15, 17:00
Medlem
Snubchurps avatar
Frågan är varför det blev tyst i radiokommunikationen. Inget nödanrop skedde. Nått måste hänt mycket snabbt och plötsligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in