2019-06-29, 16:10
Medlem
Umarell är en italiensk term för äldre män, oftast pensionärer, som står och tittar på byggarbetsplatser. Stereotypisk för dem är att de står med händerna bakom ryggen och ger oönskade råd till arbetarna.

Existerar detta fenomen i Sverige? Några arbetare här som sett det?
Citera
2019-06-29, 16:17
Medlem
Tror inte de släpps in på svenska byggarbetsplatser, på grund av de rigorösa säkerhetsbestämmelser vi har här.
Citera
2019-06-29, 16:17
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandanne
Umarell är en italiensk term för äldre män, oftast pensionärer, som står och tittar på byggarbetsplatser. Stereotypisk för dem är att de står med händerna bakom ryggen och ger oönskade råd till arbetarna.

Ha detta fick mig att tänka på gubben med rullatorn i filmen Drömmkåken. Han stod med en påse popcorn och kollade på när dom renoverade. Nä men har aldrig sett detta i Sverige.
Citera
2019-06-29, 16:18
Medlem
Citat:

Ha ha ha

Låter som en kopia på min granne. Så fort någon bygger i grannskapet är han alltid där, ofta pratandes med gubbarna, som passar på att vila.

Och ja,, han kommer med oönskade råd också.
Senast redigerad av Mafia 2019-06-29 kl. 16:20.
Citera
2019-06-29, 16:20
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:

Hahaha, nä jag har inte sett någon sådan men däremot en gubbe som åker runt och kollar på industrierna i området. Han kommer åkandes på mopeden varje dag för att se hur arbetarna knegar på någon timme för att sedan åka vidare till nästa industri och göra samma sak. Kanske är han en gammal pensionerad chef från någon av industrierna men jag vet inte.
Citera
2019-06-29, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nermal
Tror inte de släpps in på svenska byggarbetsplatser, på grund av de rigorösa säkerhetsbestämmelser vi har här.

De flesta arbetsplatser är väl så pass små att man kan stå vid stängslen eller staketen för att se det mesta
Citera
2019-06-29, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Hahaha jag har inte sett någon sådan men däremot en gubbe som åker runt och kollar på industrierna i området. Han kommer åkandes på mopeden varje dag för att se hur arbetarna knegar på någon timme för att sedan åka vidare till nästa industri och göra samma sak.Kanske är han en gammal pensionerad chef från någon av industrierna men jag vet inte.

Finns gott om äldre som inte har någon meningsfull sysselsättning och fyller upp det med lite vad som helst. Överdriven uppsikt över området och grannarna är typiskt för dem. Är säker på att pensionärsparet som bor bredvid oss har mer koll på vår tomt än vad vi har.
Citera
2019-06-29, 16:26
Medlem
olasvenssons avatar
Ha, ha. Den typen av människor har jag aldrig träffat (och då är jag mycket på byggarbetsplatser). Skulle vara roligt att få träffa en sådan person
Citera
2019-06-29, 16:26
Medlem
Skattebrotts avatar
Kioskmongot har alltså fått en kusin - umarellen, eller ”byggmongot”.
Citera
2019-06-29, 16:32
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Finns gott om äldre som inte har någon meningsfull sysselsättning och fyller upp det med lite vad som helst. Överdriven uppsikt över området och grannarna är typiskt för dem. Är säker på att pensionärsparet som bor bredvid oss har med koll på vår tomt än vad vi har.

Nä, det har du rätt i. När jag sommarjobbade som elektriker under skoltiden kom en gammal gubbe till elverkstaden varje morgon. Han hade gått i pension flera år tidigare men hade inga vänner och inget att göra så han kom dit till sina gamla arbetskamrater varje dag och pulade på med lite olika motorer och styrutrustningar mm under dagarna. Tragiskt egentligen. De andra sa att hans fru gått ifrån honom pga att han alltid jobbade och därför kände sig ensam.
Citera
2019-06-29, 16:36
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Haha

Sjukt.

Vi är på ett bygge just nu, rätt litet och typ 7 km rätt ut i skogen från civilisationen.

Igår kväll kom det förbi en gubbe 80+ som var kvar ungefär 2h med oss.

Han stod och kolla på oss och frågade hur det går. Flikade in med fraser som , ni har fina maskiner ni pojkar. Varmt idag, kom ihåg och drick vatten. Etc

Bjöd gubben på en stående kopp kaffe som han blev riktigt glad över. Sedan tackade han för sig och åkte.
Citera
2019-06-29, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Hahaha, nä jag har inte sett någon sådan men däremot en gubbe som åker runt och kollar på industrierna i området. Han kommer åkandes på mopeden varje dag för att se hur arbetarna knegar på någon timme för att sedan åka vidare till nästa industri och göra samma sak. Kanske är han en gammal pensionerad chef från någon av industrierna men jag vet inte.

Fascinerande, nästan lite som vålnader i beteendet fast fortfarande i en fysisk kropp. Tänk att det en del människor blir sådana, de jobbar inom samma hantverk kanske i decennier, sedan kommer pensionen och de går i gengångare på äldre dagar.

Min första tanke var att dessa äldre kanske har en nostalgisk förankring till området som betyder mycket för dem, för att sedan se en byggarbetsplats resa sig på området vilket leder till nyfikenhet eller sorg av något slag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in