2019-06-21, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Vi får väl hoppas att hon är lite mindre attraktiv när hon kommer ut. Kanske lite svårare dessutom att hitta något nytt offer med den här historien i bagaget.

När det gäller cyanidet uppfattade jag att hon hade registrerat sig hos firman som sålde det, men inte gjort något inköp. I förhör förnekar hon att överhuvudtaget haft någon som helst kontakt med dem.

De som jobbat med Ove säger att han varnat tydligt för burkarna med cyanid för att det är mycket giftigt. Vår dömde giftmörderska säger att det är hon som varnar Ove som är slarvig med giftet.

Men det är också en rad andra saker som hon ljuger om, ja nästan allt som kommer ur henne är lögner. Hoppas innerligt att HD fastställer domen.
Ang det jag fetat:
Jag tycks vara mer blodtörstig och hämndlysten än du.
Vet förresten inte om du tänkte fel när du skriver "HD"? Än så länge är ju Barbara Jarl bara dömd i Norrtälje TR (till 16 år) och eftersom hon nekar till brott, är det väl rimligt att tro att hon väljer att överklaga? Då blir det Svea HR. Där hoppas jag man istället ger henne, denna totalt hänsynslösa giriga kvinna, livstids fängelse!
Därefter förväntar jag mig att HD vägrar prövningstillstånd.

Giftmörderskor som Barbara Jarl skall behandlas med den yttersta stränghet svensk lagstiftning medger.
Att dalta med med mördare av hennes kaliber kan leda till att en del kan få för sig att män och kvinnor inte behandlas lika inför lagen.
Det vore väl synd?

PS Hoppas att Barbara Jarl formligen ääälskar sill på Midsommar
Men att hon ingen sill får idag..
Citera
2019-06-21, 11:13
Medlem
henki420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ang det jag fetat:
Jag tycks vara mer blodtörstig och hämndlysten än du.
Vet förresten inte om du tänkte fel när du skriver "HD"? Än så länge är ju Barbara Jarl bara dömd i Norrtälje TR (till 16 år) och eftersom hon nekar till brott, är det väl rimligt att tro att hon väljer att överklaga? Då blir det Svea HR. Där hoppas jag man istället ger henne, denna totalt hänsynslösa giriga kvinna, livstids fängelse!
Därefter förväntar jag mig att HD vägrar prövningstillstånd.

Giftmörderskor som Barbara Jarl skall behandlas med den yttersta stränghet svensk lagstiftning medger.
Att dalta med med mördare av hennes kaliber kan leda till att en del kan få för sig att män och kvinnor inte behandlas lika inför lagen.
Det vore väl synd?

PS Hoppas att Barbara Jarl formligen ääälskar sill på Midsommar
Men att hon ingen sill får idag..

Det ska förstås vara hovrätten, men vem vet det kanske går till HD? Lite ovanligt med domar med långa fängelsestraff som bygger på indicier. Skyldig är hon och dessutom extremt farlig.
Citera
2019-06-23, 11:04
Medlem
Den-sistaMINUTENs avatar
Citat:
Det ska förstås vara hovrätten, men vem vet det kanske går till HD? Lite ovanligt med domar med långa fängelsestraff som bygger på indicier. Skyldig är hon och dessutom extremt farlig.

Finns en poäng i att pröva fallet i HD eftersom fler indiciemål är i antågande, där kvinnor mördar sina män/sambos. Typ Carina Heed från Eskilstuna (mannen i den utbrända bilen) och Helene Jinneby från Enköping ( den strypta mannen på hotellet i Västerås). Samma typ av mördare med liknande motivbild. MÄNNENS PENGAR. Trådar gällande morden finns här på FB.
Citera
2019-06-24, 13:36
Medlem
Citat:

Nu har advokat Hurtig lämnat in överklagan till hovrätten. Han bygger den på att han menar att tingsrätten i sin prövning av bevisen och indicierna har ställt felaktiga krav på svarande. (Omvänd bevisprövning, avser han nog). Hurtig presenterar tydligen överklagande i tolv, överskådliga punkter. Kan vara en bra utgångspunkt för en diskussion här.

Åklagaren anslutningsöverklagar och vill har BJ fälld för fler stölder än vad tingsrätten accepterade. Annars anser åklagaren att tingsrättsdomen är korrekt.

https://www.expressen.se/nyheter/kri...-ar-felaktigt/
Citera
2019-06-24, 17:50
Medlem
Men yrkade inte åklagaren på livstids fängelse i TR? Då borde hon i konsekvensens namn vidhålla det yrkandet, i synnerhet som domens resonemang om straffmätningen, som utgår från någon "normalpåföljd", inte ger ett vederhäftigt intryck. Utsikterna för bifall i HR till livstid torde vara goda i ett så sällsynt grovt och utstuderat fall.
Citera
2019-06-24, 19:34
Medlem
Citat:
Ursäkta min sent komna replik (Midsommar).

OnT: Ja, visst är hon skyldig och extremt farlig och TR ansåg henne ha mördat OD. Då borde straffet ha blivit det som åkl yrkade på, d v s livstid, men istället fick hon ju straffrabatt, en rätt rejäl sådan till råga på allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Den-sistaMINUTEN
Finns en poäng i att pröva fallet i HD eftersom fler indiciemål är i antågande, där kvinnor mördar sina män/sambos. Typ Carina Heed från Eskilstuna (mannen i den utbrända bilen) och Helene Jinneby från Enköping ( den strypta mannen på hotellet i Västerås). Samma typ av mördare med liknande motivbild. MÄNNENS PENGAR. Trådar gällande morden finns här på FB.
Jag tror inte att HD prövar detta, och om det är så som Expressen-artikeln berättar (i länken från skribenten 'agoggoge' nedan), d v s att åkl bara är intresserad av att överklaga i stölddelen, alltså till HR, då lär det knappast dyka upp nåt som skulle göra att HD tittar på detta mordärende. Väl?
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Nu har advokat Hurtig lämnat in överklagan till hovrätten. Han bygger den på att han menar att tingsrätten i sin prövning av bevisen och indicierna har ställt felaktiga krav på svarande. (Omvänd bevisprövning, avser han nog). Hurtig presenterar tydligen överklagande i tolv, överskådliga punkter. Kan vara en bra utgångspunkt för en diskussion här.

Åklagaren anslutningsöverklagar och vill har BJ fälld för fler stölder än vad tingsrätten accepterade. Annars anser åklagaren att tingsrättsdomen är korrekt.

https://www.expressen.se/nyheter/kri...-ar-felaktigt/

Citat:
Ursprungligen postat av Svartstork
Men yrkade inte åklagaren på livstids fängelse i TR? Då borde hon i konsekvensens namn vidhålla det yrkandet, i synnerhet som domens resonemang om straffmätningen, som utgår från någon "normalpåföljd", inte ger ett vederhäftigt intryck. Utsikterna för bifall i HR till livstid torde vara goda i ett så sällsynt grovt och utstuderat fall.
Precis!
Juridik är inte detsamma som logik, men om TR ansett sig ha kunnat fastställa att Barbara Jarl på ett förslaget och extremt hänsynslöst vis mördat OD (i en honom tillhörig bostad -inte oviktigt!), så borde straffet logiskt sett ha blivit livstid.
Det stör mig. Straffet är enl mig oanständigt rabatterat.
Citera
2019-06-24, 19:57
Medlem
Citat:
Ursäkta min sent komna replik (Midsommar).

OnT: Ja, visst är hon skyldig och extremt farlig och TR ansåg henne ha mördat OD. Då borde straffet ha blivit det som åkl yrkade på, d v s livstid, men istället fick hon ju straffrabatt, en rätt rejäl sådan till råga på allt.

Jag tror inte att HD prövar detta, och om det är så som Expressen-artikeln berättar (i länken från skribenten 'agoggoge' nedan), d v s att åkl bara är intresserad av att överklaga i stölddelen, alltså till HR, då lär det knappast dyka upp nåt som skulle göra att HD tittar på detta mordärende. Väl?

Precis!
Juridik är inte detsamma som logik, men om TR ansett sig ha kunnat fastställa att Barbara Jarl på ett förslaget och extremt hänsynslöst vis mördat OD (i en honom tillhörig bostad -inte oviktigt!), så borde straffet logiskt sett ha blivit livstid.
Det stör mig. Straffet är enl mig oanständigt rabatterat.

Det kan räcka med att fallet prövas i hovrätten. HD tar inte upp ärenden för omprövning av bevisningen om inte ny bevisning tillkommit.
Citera
2019-06-24, 23:36
Medlem
Citat:
Det kan räcka med att fallet prövas i hovrätten. HD tar inte upp ärenden för omprövning av bevisningen om inte ny bevisning tillkommit.
Jag blir nöjd om fallet prövas i HR.
Men om inte åkl begär prövning i morddelen, t ex med en utveckling av indicieunderlaget begär en straffskärpning gällande mordet, finns ju risk att HR lyssnar på adv Björn Hurtigs argumentation och underkänner hela morddelen och frisläpper Barbara Jarl, eller hur?
Med tanke på att hon har suttit häktad sedan 23/10 har en stor del av straffet för stölderna redan verkställts. Därför skulle teoretiskt Barbara Jarl inom kort tid kunna ses sittande spanande på ett café i jakt på nästa offer.
Allmänheten, den manliga delen, varnas härmed!
Citera
2019-06-25, 09:45
Medlem
Citat:
Jag blir nöjd om fallet prövas i HR.
Men om inte åkl begär prövning i morddelen, t ex med en utveckling av indicieunderlaget begär en straffskärpning gällande mordet, finns ju risk att HR lyssnar på adv Björn Hurtigs argumentation och underkänner hela morddelen och frisläpper Barbara Jarl, eller hur?
Med tanke på att hon har suttit häktad sedan 23/10 har en stor del av straffet för stölderna redan verkställts. Därför skulle teoretiskt Barbara Jarl inom kort tid kunna ses sittande spanande på ett café i jakt på nästa offer.
Allmänheten, den manliga delen, varnas härmed!

Åklagaren kan yrka att hovrätten fastställer tingsrättens dom efter att avvisa försvarets argumentation. Ett överklagande av tr-domen i morddelen skulle kräva att åklagaren yrkar på straffskärpning. Risken finns självklart att hovrätten anser att indiciekedjan är för svag i något hänseende och då kan den inte fastställa tr-domen. Jag vet inte om åklagaren kan skärpa bevisningen jämfört med den första prövningen.

Ja, här på FB kan vi vara eniga om bevisningen och skulden men det enda vi kan göra är att hålla tummarna. Antagligen är det vad omgifta änkan BJS gör också. Hon tycker självklart att hon begått det perfekta mordet och de perfekta stölderna. Eller som hon säger: Jag har inte gjort något olagligt alls.
Citera
2019-06-25, 20:03
Medlem
Citat:
Åklagaren kan yrka att hovrätten fastställer tingsrättens dom efter att avvisa försvarets argumentation. Ett överklagande av tr-domen i morddelen skulle kräva att åklagaren yrkar på straffskärpning. Risken finns självklart att hovrätten anser att indiciekedjan är för svag i något hänseende och då kan den inte fastställa tr-domen. Jag vet inte om åklagaren kan skärpa bevisningen jämfört med den första prövningen.

Ja, här på FB kan vi vara eniga om bevisningen och skulden men det enda vi kan göra är att hålla tummarna. Antagligen är det vad omgifta änkan BJS gör också. Hon tycker självklart att hon begått det perfekta mordet och de perfekta stölderna. Eller som hon säger: Jag har inte gjort något olagligt alls.
Ang det jag fetat:
Det är precis den sortens uttalanden som får min normalt lugna natur att gå i spinn.
Det är väl så att Barbara Jarl har sina alldeles egna lagar hon lever efter, så då är väl ingenting hon tar sig för olagligt, sett ur hennes perspektiv?

Kommer inte åkl att yrka på straffskärpning i HR?
Är åkl nöjd med att inte ha blivit lyssnad till?
Känns lite som att hon lämnar walk-over.
Citera
2019-06-26, 13:31
Medlem
Citat:
Ang det jag fetat:
Det är precis den sortens uttalanden som får min normalt lugna natur att gå i spinn.
Det är väl så att Barbara Jarl har sina alldeles egna lagar hon lever efter, så då är väl ingenting hon tar sig för olagligt, sett ur hennes perspektiv?

Kommer inte åkl att yrka på straffskärpning i HR?
Är åkl nöjd med att inte ha blivit lyssnad till?
Känns lite som att hon lämnar walk-over.

Ja, att gå i spinn är du nog inte ensam om. Varken i detta fallet eller i andra fall där domstolarna inte dömer som man själv anser vara självklart. Det som skiljer en person som BJ från andra människor är inte att de har andra lagar att rätta sig efter, utan att de har djupa personliga värderingar om att de står över lagarna. De anser att de är smartare än alla andra och tror sig kapabla att skenbart följa lagarna till sin egen förmån.

TR-domen till 16 års fängelse är nog enligt praxis, så för åklagaren är det inte att lämna walk-over att yrka att hr fastställer den delen. Själv blev jag förvånad över tr-bedömningen om hanteringen av stölderna och egendomen BJ lurat till sig. Där önskar jag att hovrätten följer åklagarens yrkande. Bland annat eftersom relationen BJ+OD varit så kort och så genuint bedräglig från BJs sida från början.

BJs oerhört snabba skapande av en ny relation med äktenskap och snabba papper med nya maken visar tydligt hur "affärsmässig" hon är i relation till män. Ingen kan ju hävda att sorgeåret var till ända innan hon ordnat med ny relation med nya "papper" som skulle öka hennes tillgångskontos omfång.

Hoppas den nya maken (PAS) lyckats driva igenom en snabb skilsmässa och ställa tillrätta med moderns lägenhet och annat.
Citera
2019-06-30, 11:52
Medlem
Den-sistaMINUTENs avatar
Kommer fastigheten nu att säljas eller gå i arv?
Är dödsbouppteckningen klar och inlämnad?
Finns den att få tag på?
Ska bli intressant att följa förhandlingen på plats i hovrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in