Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-21, 12:58
  #1453
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Enligt analytiker så är S inte så bra optimerad för produktion.
Tveksamt vad Tesla kan göra åt det utan kraftiga ingrepp i konstruktionen.
Sen att man snyggar upp bilen ut och invändigt är en annan sak. Men jag tror inte att det gör bilen så mycket effektivare att bygga.
Då krävs det en ny plattform och det kostar många miljarder att utveckla.


modell S var väl trots allt den model som var lönsam då priset var så högt. När nu försäljningen mer än har halverats för den, så klart folk köper model 3 som är billigare och den går med förlust vilket dränerar Tesla. Utbyggnaden av laddstationer kostar stora belopp som i slutänden bara Tesla kommer att använda. INGEN annan är intresserad av att tillämpa den standarden. D tär investeringar som dom aldrig kan få tillbaka.
Deras batterifabrik har sedan länge nått effektiitetsmaximum. Dom kan alltså inte längre sänka priset för batterier genom uppskalning. Köpet av Maxwell känns desperation för att hålla upp förhoppningen om att ny teknik kommer om något år. En dröm.

Audi BMW eller dom andra kan förmodligen bygga elbillar något billigare än tesla men det är nog inga dramatiska siffror. Marginalerna för elbilar är generellt dåliga, Den dan man kan köpa en hyfsad elbil för 200000kr då är vi hemma.

VDns stjärnstatus falnar även internt https://observer.com/2019/06/elon-mu...9-ceo-ranking/

Året framöver ska verkligen bli spännande och dramatiskt popcornbägare är fylld.
__________________
Senast redigerad av raskens 2019-06-21 kl. 13:03.
Citera
2019-06-21, 14:12
  #1454
Medlem
Försäljningsstatistiken visar ett företag som ständigt drabbas av panik för att rädda nästa kvartalsrapport.

I statistiken för modell S, som funnits några år, så dominerar leveranserna sista månaden i varje kvartal, för att sedan sjunka kraftigt månaden efter. Överlägset flest bilar levereras i december då även årsrapporten skall räddas, för att sedan kollapsa till försumbara siffror i januari följande år. Förmodligen ligger både bokföringsmässig kreativitet och övertidsarbete bakom svängningarna:
http://carsalesbase.com/us-car-sales...tesla-model-s/

Den nyare modell 3 har inte varit i produktion lika länge. I Q3 2018 börjar man skruva upp produktionen på högvarv efter att ha kommit till rätta med tekniska barnsjukdomar. Q4 maximerar produktionen och går med vinst för första gången i historien, för att sedan inte återhämta sig fullt efter den följande januarikollapsen 2019. Enligt Musk har man som mål att leverera lika många bilar i juni som april och maj tillsammans, men inte ens "best case" kommer upp i samma nivå som Q3 2018, än mindre Q4 då man faktiskt gick med vinst. Därtill kommer att bilarna antas säljas till lägre priser i år än förra året.
http://carsalesbase.com/us-car-sales...tesla-model-3/

Oklart hur försäljningen utanför USA påverkar. Siffrorna för Europa går bara från januari fram till april. (Man sålde inga bilar alls 2018.) Mars visar en stor försäljning som dock anses vara av engångskarraktär, då man passade på att leverera förbeställda bilar när nyförsäljningen svek i USA.
http://carsalesbase.com/european-car...tesla-model-3/
__________________
Senast redigerad av WbZV 2019-06-21 kl. 14:15.
Citera
2019-06-21, 22:17
  #1455
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
modell S var väl trots allt den model som var lönsam då priset var så högt..
Nej. -15%
Citera
2019-06-21, 22:35
  #1456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Om man faktiskt tar in vad olika finansanalytiker säger så är det inte riktigt där kritiken ligger. Ett företag kan få gå med förlust och det kan till och med vara bra under vissa omständigheter. Kritiken mot Tesla handlar främst om oförmågan att kontrollera den egna ekonomin. För ett år sedan (2018) lovade företaget att vart enda kvartal skulle gå med vinst i år (2019). När de sedan ändå går med förlust så kan det inte vara frågan om att en planerad expansion kostar, utan resultatet talar snarare för att ledningen inte riktigt vet vad som pågår.

Vad var det som gick fel? Vilka delar går med vinst och vilka delar går med förlust? Hur försäkrar man sig om att inte gissa så katastrofalt fel igen?

Diskussionen om man gillar deras bilar eller inte hör inte hemma i det här forumet.

Elon var tydlig med vad som gick fel, det handlade om logistiken, det svåraste problem han mött...

Talar han sanning? Jag vet inte, jag är ingen fanboy av Tesla... Jag bara argumenterar mot inlägg jag finner felaktiga.......
Citera
2019-06-21, 22:43
  #1457
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Model s bedöms gå med ca 15% förlust.

Hmm är du lite bakom flötet? Du måste väl ändå förstå att denna "bedömda" 15% förlust inte är skriven i sten?
Citera
2019-06-22, 00:20
  #1458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Elon var tydlig med vad som gick fel, det handlade om logistiken, det svåraste problem han mött...

Talar han sanning? Jag vet inte, jag är ingen fanboy av Tesla... Jag bara argumenterar mot inlägg jag finner felaktiga.......
Problemet med förklaringen är ju att de skruvade upp produktionen andra halvan av 2018 och gick med vinst när den maxade i Q4. Det är kollapsen 2019 som skall förklaras. Är logistiken svårare nu än för ett halvår sedan?
Citera
2019-06-22, 02:01
  #1459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Hmm är du lite bakom flötet? Du måste väl ändå förstå att denna "bedömda" 15% förlust inte är skriven i sten?

Nej, är inte bakom flötet. Kostnadssiruatuinen jan förbättras. Men model s går inte med vinst. Varje såld bil spenderar investerarnas pengar. Det är framtiden man hoppas på.
Citera
2019-06-22, 05:30
  #1460
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Problemet med förklaringen är ju att de skruvade upp produktionen andra halvan av 2018 och gick med vinst när den maxade i Q4. Det är kollapsen 2019 som skall förklaras. Är logistiken svårare nu än för ett halvår sedan?

Ja det var mycket mer problem med det nu.

50% av bilarna levererades 10 sista dagarna under kvartalet.
Citera
2019-06-22, 13:16
  #1461
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pex666
Ja det var mycket mer problem med det nu.

50% av bilarna levererades 10 sista dagarna under kvartalet.
Kreativ bokföring. Genom att tömma alla lager och leverera så många bilar som möjligt före kvartalsskiftet så snyggar man till den kommande rapporten. Så har man hållit på i åratal.

Förstår inte hur det förklarar hur produktionen kan kollapsa räknat över hela kvartal? Hade man haft "logistikproblem" i Q1 så hade ju de bilarna kunnat levereras under Q2 istället.
Citera
2019-06-22, 15:07
  #1462
Medlem
BirkaBagarens avatar
Anledning till de fina resultaten i Q3 och Q4 vad jag förstod var att de hade byggt upp en stor backlog med Model 3 beställningar och då börjar de såklart sälja de som har alla tillval och bäst marginal. Nu sitter de med en backlog med nästan bara Model 3 SR+ som de tjänar några procent på och då är det svårt att tjäna pengar. Skulle dock hävda att marginalerna på S och X är bättre än Model 3. Model 3 kanibaliserar dock mycket på framförallt S så de sköt sig själva lite i foten. Om någon sitter på siffror om marginalerna vore det intressant, jag har bara läst på forum.

Teslas enda chans tror jag är att få upp marginalerna, vilket är svårt. Kanske att bilarna från fabriken i Shanghai har bättre marginaler men finns rätt bra med konkurrens i Kina. Sen kan jag tycka att vi borde glida in i en lågkonjunktur inom 1-2 år och Tesla känns väldigt sårbara med sina skulder.
Citera
2019-06-22, 17:08
  #1463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BirkaBagaren
Om någon sitter på siffror om marginalerna vore det intressant, jag har bara läst på forum.

Volvos analys är -15%. Inga offentliga uppgifter men välkänt i branschen. Tesla model s är den mest isärskruvade bilen på marknaden på senare år. Kostnadsberäkning är inte speciellt avancerat.
Citera
2019-06-24, 17:02
  #1464
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Volvos analys är -15%. Inga offentliga uppgifter men välkänt i branschen. Tesla model s är den mest isärskruvade bilen på marknaden på senare år. Kostnadsberäkning är inte speciellt avancerat.


-15% faller på sin egen orimlighet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback