Jag vet inte, men om jag nu skulle ändå slänga fram några gissningar:
1. Humor handlar mycket om överraskningsmoment. Att driva med något som redan hela etablissemanget och eliten försöker driva med och hetsa mot oavbrutet varje dag har problem med överraskningsmomentet. Samma problem som med skämt som intar ett PK-perspektiv, då vi alla har fått PK nedkört i halsen dagligen.
2. Andra problemet är att många av de som skämtar om Trump just vill hetsa och hata mot honom. Av någon anledning har många av de roligaste skämt jag har tagit del av varit skämt om personer och företeelser som skämtaren i grund och botten uppskattar och tycker om. Riktigt roliga skämt om musikartister har inte sällan framförts av deras fans. Riktigt roliga skämt om alkohol och droger har ofta framförts av de som ägnar rätt mycket tid åt dem. Nu uppskattar jag sådant då jag egentligen i själ och hjärta är en nörd, men jag skulle vilja påstå att även nischad humor om vetenskap, biologi m.m. kan vara roligt när folk intresserade av dessa ämnen skämtar om dem.
Jag gissar att det dels beror på att det finns något extra roligt (överraskande) över skämt som lyckas vara riktigt elaka, men ändå är framförda med en viss värme och kärlek. Men inte minst tror jag det handlar om att de som skämtar om något de har känslor och intresse för helt enkelt lyckas oftare vara mer pricksäkra i sina skämt, samt lyckas skämta om saker på helt andra nivåer än de mest ytliga, medan de som vill driva med något de avskyr snarare framställer saker som de önskar att andra skulle se det, istället för hur kanske de verkligen är, samt av ointresse endast kan skämta om det mest ytliga och för alla uppenbara (och ibland snarare den bild som folk har av något, istället för utgående från detta något i sig, vilket återigen gör det hela mindre pricksäkert).
3. Många av de som hett önskar driva med Trump är PK. PK-människor är i stort sett aldrig roliga, på samma sätt som religiösa fundamentalister och ideologiska fanatiker sällan tillhör de allra roligaste människorna.
Jag kan tänka mig att ovanstående tre punkter har åtminstone något med det hela att göra. Det är av samma skäl varför vi i Sverige har hört tiotusentals aptrista skämt om SD, men knappast värst många roliga. Det första roliga skämtandet om SD (eller Jimmie Åkesson) jag tog del av var rätt sent, när Jens Ganman publicerade på sin Fejansida en av dessa dagboksanteckningar, där han brukade framställa en känd politikers dag i dagboksform. Jag tyckte den var rätt lyckad. Utöver det finns det kanske en ytterligare punkt för Trump:
4. Trump är lite over the top med alla sina utspel och kommentarer, samt sin framtoning. Det är nog svårare att på ett roligt sätt framställa någon som är lite skruvad som ännu mer skruvad. Ofta är det allra lättast att skruva till något som vid första anblick är lite tråkigt grått och vardagligt. Det är väl därför många (åtminstone tidigare, när gammelmedia hade högre status) gillade speciellt nyhetsrapporteringsbloopers, då just nyhetsprogram och nyhetsläsare har kanske en lite extra allvarlig, tråkig och prestigefylld framtoning, så det blir komiskt när den brister. Komikerbloopers är helt enkelt inte riktigt lika roliga, då det inte blir samma kontrast mellan det de gör och när det går fel. En annan teori jag har är att folk skrattar lite extra åt katter som klantar sig, jämfört med när många andra djur snubblar och ramlar, eftersom vi ofta ser katter som graciösa och akrobatiska, så kontrasten blir större mellan normaltillståndet och när det går fel (återigen det där med ökat överraskningsmoment). Det är helt enkelt roligare att skämta om gråa, allvarliga typer som stilla ägnar sig åt sitt värv, än orangefärgade som just går in för att väcka reaktioner och uppmärksamhet.
Men återigen, många som skämtar om Trump vill ju inte heller skruva till något eller berätta något bara för att det verkligen är roligt. De vill skämta om Trump för att de avskyr honom och vill att andra ska avsky honom. Resultatet blir därefter. Jag gissar att nivån var ungefär likadan när forna tiders furstars narrar skulle förödmjuka och driva med furstens motståndare. Jag gissar att inte heller det resulterade i humor på högsta nivå.
Senast redigerad av Europe 2019-06-16 kl. 16:34.