Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2019-06-08, 12:43
Medlem
Hennes dödshjälp bestod väl i att de underlättade hennes svältning till döds genom att kanske ge nåt slags ångestdämpande eller smärtstillande.
Det var passiv dödshjälp men samtidigt är det otroligt svårt att säga om hon inte hade ätit något om hon inte fått deras hjälp...
Citera
2019-06-09, 15:38
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somerandom
Hennes dödshjälp bestod väl i att de underlättade hennes svältning till döds genom att kanske ge nåt slags ångestdämpande eller smärtstillande.
Det var passiv dödshjälp men samtidigt är det otroligt svårt att säga om hon inte hade ätit något om hon inte fått deras hjälp...

Omyndig var hon redan. Otillräknelig borde hon också ansetts vara. En djupt deprimerad person kan inte se verkligheten som den är. Personer har en störd verklighetsuppfattning, svartsyn, som psykiskt sjuk fattar man inte väl övervägda förnuftiga beslut - tvärtom. Det är liksom därför man kallas sjuk.

Hon såg inte verkligheten på rätt sätt, hon var psykiskt sjuk. Hon kunde därför inte fatta ett förnuftigt beslut. Hennes beslut baserades på hennes oförmåga, på hennes sjukdom.
Hon såg ut som vanligt utanpå, men inuti var hon inte vid sina sinnens fulla bruk, hon var psykiskt sjuk. Hon var inte sig själv sedan längre tid, tänkte inte rationellt - det gör inga psykiskt sjuka.

En sådan person - allra helst minderårig - ska naturligtvis tas in på vårdintyg och behandlas.
Inte låta sig svälta sig till döds medan omgivningen ser på. För att hennes sjukdom gör att hon helt irrationellt osunt säger att hon vill det.

Det borde omgivningen framför allt sjukvårdsexpertisen begripit och berättat för hennes anhöriga.
Hon hade behövt få mer hjälp att bli bättre. Om hon var för ung för någon behandling får man väl vänta tills hon blir arton - man kan ju inte låta henne svälta ihjäl sig nu istället.
Urdåligt och grymt gjort av ansvariga i Holland.
Citera
2019-06-09, 18:46
Medlem
dufrianords avatar
‪här är ett liknande fall som fick aktiv dödshjälp på rikfigt. Utsatt för sexuella övergrepp, led av depression och anorexia. 2016 sa hennes läkare att de inte fanns hopp för henne och gav henne en dödlig injektion
Sex abuse victim in her 20s allowed to choose euthanasia https://www.dailymail.co.uk/news/art...le.html‬

Detta var vanligare än jag trodde även om de vänlig oskrivna fallet i Arnhem inte var aktiv dödshjälp.
Nederländerna, Belgium och Schweiz förekommer det sedan början av 2000-talet och UN vill tillochmed få det till en ”mänsklig rättighet”
Samhälle där man har rätt att döda sina ofödda barn så är de väl naturligt men som en skräckfilm när man kollar hur det ser ut.. Sjukvård ska inte betyda död!
Citera
2019-06-11, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Intressant fake news.
I sverige är det vanligt med denna typ av dödshjälp men då påtvingad. Äldre som hamnar i ett tillfälligt sjukdomstillstånd kan riskera att svältas ihjäl. Sjukvården passar på när en äldre utan, anhöriga som bevakar deras intressen, hamnar i ett tillfälligt tillstånd av hjälplöshet pga sjukdom och förvägrar dem mat och vatten. Planen är att den gamla ska dö inom 2 veckor. Det har förekommit flera fall där anhöriga upptäckt detta och räddat de gamla genom att ge dem vatten.

Planen, PLANEN.

Menar du att detta är vanligt? med riktlinjer från ledningen ÖL, UL, SSK, USK.
Jobbar du inom sjukvården?

Har gjort det i 20 år (usk) och vi håller på i det längsta (även när jag själv+medarbetare känner att det är meningslöst och bara förlänger lidande, dock ej alltid ibland har vi en patient på LCP som återhämtar sig).

Vi kämpar på, på min avd då även när utsikterna inte ser bra ut, en del vill dö vi håller dom i livet trots det (på gott och ont, dropp/olimel), ibland kan livet kännas skit MEN det kan förändras (vilket är min utgångspunkt).
Citera
2019-06-12, 00:00
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCoyle
Planen, PLANEN.

Menar du att detta är vanligt? med riktlinjer från ledningen ÖL, UL, SSK, USK.
Jobbar du inom sjukvården?

Har gjort det i 20 år (usk) och vi håller på i det längsta (även när jag själv+medarbetare känner att det är meningslöst och bara förlänger lidande, dock ej alltid ibland har vi en patient på LCP som återhämtar sig).

Vi kämpar på, på min avd då även när utsikterna inte ser bra ut, en del vill dö vi håller dom i livet trots det (på gott och ont, dropp/olimel), ibland kan livet kännas skit MEN det kan förändras (vilket är min utgångspunkt).

Instämmer. Det måste vara utgångspunkten - det kan bli bättre. Man ger inte upp.
I vart fall inte med någon som bara är 17 år och fysiskt frisk.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback