2019-06-11, 22:56
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Disconerna jobbar från 35mhz till c:a 1400mhz bredbandigt, tar alltså in mycket mer än bara VHF-bandet. Att sen en motoryagi på videon direkt efter smällen är riktad åt bron där det small 2 dagar tidigare gör det lite intressant och att gubben rör sig i kretsar där man bl.a har tillgång till fjärrstyrnings-elektronik för "div saker" och där det finns tillgång till sprängmedel i organisationen. Det är ganska många frivilliga som har saker hemma som ibland inte ska finnas hemma....

Det är för många tillfälligheter för att bara släppa, eller känner du honom på något sätt ?

Känner inte honom, känner ingen alls i Linköping, vad jag vet.

Det är väl 2 VHF-dipoler med 3 jordplan samt 2 disconer, utöver de bredbandiga yagisarna? ( Svår att se när man zoomar in )

Ps. 35MHz har en våglängd på 8,5m. Disconerna är nog från 100MHz uppåt... Ds.

//BB
Senast redigerad av BosseBetong 2019-06-11 kl. 23:00.
Citera
2019-06-11, 22:56
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrocha
Hörde jag med. Centralt placerad.
Tycker det känns som om det är nått på G ikväll

Tycker det känns som, eller önskar att det är något på G ikväll?

Sömnig småstad.
Citera
2019-06-11, 22:58
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvett
Hörde precis tre kraftiga smällar mitt i Linköping city. Någon mer som hörde?

Va? Hörde ingenting och bor i innerstan.
Citera
2019-06-11, 22:58
Moderator
OYs avatar
Polisen vill ha tips om en lådcykel.

Vem har stulit sossarnas lådcykel, och kom den till rätta?

Citat;

Själva lådan var stripad med partiets namn och logotype, men Sofia Bjelke är medveten om att tjuven relativt enkelt kan avlägsna dekalerna.

– Det är stora pengar för oss, men om ska se det från en liten humoristisk sida får vi hoppas på att den som stal cykeln trampar runt och tokkampanjar för oss.

https://mobil.corren.se/nyheter/linkoping/sossarnas-ladcykel-stulen-om5496534.aspx
Senast redigerad av OY 2019-06-11 kl. 23:01.
Citera
2019-06-11, 22:59
Medlem
Polisen har stoppat tåget mellan Norrköping och Linköping. Orsak: Oklart, men kan ha med den här händelsen att göra.

Glöm inte vart ni hörde det först!
Citera
2019-06-11, 23:18
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babblaze
Polisen har stoppat tåget mellan Norrköping och Linköping. Orsak: Oklart, men kan ha med den här händelsen att göra.

Glöm inte vart ni hörde det först!

Pga spårspring
Citera
2019-06-11, 23:22
Medlem
Boosheids avatar
Citat:

Ge info nu. En annan bor ju i förorten Skäggetorp och inget hört!

Jag vill inte bo här längre! Ska supa ner mig så jag blir placerad i något behandlingshem i Norrland långt bort från Lkpg.
Citera
2019-06-11, 23:31
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvett
Hörde precis tre kraftiga smällar mitt i Linköping city. Någon mer som hörde?

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid

Jag vill inte bo här längre! Ska supa ner mig så jag blir placerad i något behandlingshem i Norrland långt bort från Lkpg.

Ändock inte ett enda sirénljud på hela kvällen. Grannens TV?
Citera
2019-06-11, 23:36
Medlem
Citat:

Låter som en bra och genomtänkt plan.

Seriöst skaffa jobb på annan ort.
Citera
2019-06-11, 23:41
Medlem
Citat:
Sen så blir det väl en masta rester också när något förbränns? Ingenting försvinner ju. Vid en kemisk reaktion bildas nya ämnen som blir kvar som slaggprodukter så att man utifrån dessa ämnen kan räkna ut vad det var?

Det är nog betydligt svårare att räkna ut den vägen, det blir nämligen kvar ca 10-15% oantänt vid detonation vid försluten sprängning, vid en såhär öppen så bör det bli mer.

Jag tror att det var vanlig kommersiell dynamit, finns ju liten chans att det även kan varit primers, det innehåller trinitrotoluen som oftast.
Citera
2019-06-11, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Kolla in: https://goo.gl/maps/rsxmvhpivX846VQx8

Ådalvägen 1 har duktigt med militär sändarutrustning på taket,3 disconer, 1 gp och 2 korslagda yagi som är alldeles för mycket antenner för en försvarsradio-gubbe på typ 75 bast som har det som "hobby". Dessa antenner är då c:a 15-20m från detonationsplatsen i höjdled, så har det varit en vanlig tändhatt i "bomben" kan den korslagda yagin ev ha varit boven om man ser till hur mycket kan kan ha strålat ut på sin "backlob", beroende på vilka effekter som den sänt med...

Så vem mer i kåken håller ev på med att sända radio...?...eller är huset en "slavstation" via koppar/koax/fiber...

Hoho. Herre min skapare vad du svamlar.

Du och några andra här i tråden är varje respektabel trollfabriks våta dröm. Ni har talang för det här med att bita tag i infallsvinklar och producera konspiratoriskt lagda texter som ger sken av vara rimliga.

Ärligt, hatten av för detta. Ni skulle absolut kunna skaffa er en publik i mer traditonella sociala medier. Världen är full av nyttiga åsiktsambassadörer.

OnT: Nu har jag inte gjort någon närmare research på varifrån uppgifterna kring att det dådet skulle ha med MC-gäng att föra men jag tänkte passa på att bjuda på en perspektiv förankrat i verkligheten.

Om MSM i nyhetsform kort efteråt påstår att det finns kopplingar till MC-gäng så kan man på goda grunder anta att det sannolikt är så.

Generellt så gäller att tradmedia inte påstår något sånt utan att ha kött på benen. Rent praktiskt så är det en eller flera trovärdiga kontakter med insyn som lämnat den uppgiften. Det kan tex handla om en anställd (inte nödvändigtvis polis) på polisen som en journalist har en väl upparbetad kontakt med likväl som någon från den kriminella sfären. Ingenting de plockat upp ifrån ett FB-inlägg eller i kommentarsfältet på nån blogg alltså.

I ordet ”trovärdig” ska också förstås att källan inte ”kommer undan” med att ljuga eller ha fel om saker.

Etablerade medier (aka PK-medier) kommer alltid hänvisa till källan. Om Expressen påstår X och Aftonbladet påstår samma sak, så kommer E hänvisa till egen källa och AB hänvisa till antingen E (om de litar på deras uppgift) eller sina egna källor. Det är alltså inte fritt fram för nästa medie (kanske SVT) att påstå X bara för att Expressen och/eller DN tidigare påstått det.

Nästa sak som förtjänar att bemötas är begreppet MC-gäng. Tack vara HA och Bandidos effektiva reklamkampanj på 90-talet så förstår allmänheten på ett ungefär vad ett MC-gäng är.

När tradmedia ska kommunicera till allmänheten att något har hänt i och kring den sfären så är ”MC-gäng” en tacksam term att använda. Liksom ”Bandidos” eller ”Hells Angels”.

Så även om insatta, poliser och journalister vet att något rör specifikt OMC, NS, RD, välkänt MC-gäng som suger kuk i förorten eller förortsunge som suger välkänt MC-gängs kuk nån annanstans så kommer det kommuniceras som närmsta generiska term för att det är effektivare kommunikation än att ge sig på att försöka förklara de exakta omständigheterna (som troligen ändå är högst oklara).

Så påstår media att det har med Bandidos att göra så skulle det, helt hypotetiskt, kunna betyda att Bandidos och HA inte gillar konkurrerande etableringar och har försökt göra sig av med No Surrender via bulvaner. No Surrender har kanske interna problem med en medlem och vill inte längre kännas vid denne. Medlemmen vid något tillfälle blivit ovän med fel personer och blivit en problemmagnet. (Jag har ingen aning om vad som hänt utan försöker bara illustrera). Exakta omständigheter är oklara men eftersom 1%-sfären möjligen varit med på en hörna i soppan så kommuniceras det som.. ”MC-gäng”.

Vad hände förresten med Jas-teorin? En ljudbang lät logiskt och borde undersökas närmare.

/RF-engineer
Citera
2019-06-11, 23:52
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samiray.vasskniv87
Hoho. Herre min skapare vad du svamlar.

Du och några andra här i tråden är varje respektabel trollfabriks våta dröm. Ni har talang för det här med att bita tag i infallsvinklar och producera konspiratoriskt lagda texter som ger sken av vara rimliga.

Ärligt, hatten av för detta. Ni skulle absolut kunna skaffa er en publik i mer traditonella sociala medier. Världen är full av nyttiga åsiktsambassadörer.

OnT: Nu har jag inte gjort någon närmare research på varifrån uppgifterna kring att det dådet skulle ha med MC-gäng att föra men jag tänkte passa på att bjuda på en perspektiv förankrat i verkligheten.

Om MSM i nyhetsform kort efteråt påstår att det finns kopplingar till MC-gäng så kan man på goda grunder anta att det sannolikt är så.

Generellt så gäller att tradmedia inte påstår något sånt utan att ha kött på benen. Rent praktiskt så är det en eller flera trovärdiga kontakter med insyn som lämnat den uppgiften. Det kan tex handla om en anställd (inte nödvändigtvis polis) på polisen som en journalist har en väl upparbetad kontakt med likväl som någon från den kriminella sfären. Ingenting de plockat upp ifrån ett FB-inlägg eller i kommentarsfältet på nån blogg alltså.

I ordet ”trovärdig” ska också förstås att källan inte ”kommer undan” med att ljuga eller ha fel om saker.

Etablerade medier (aka PK-medier) kommer alltid hänvisa till källan. Om Expressen påstår X och Aftonbladet påstår samma sak, så kommer E hänvisa till egen källa och AB hänvisa till antingen E (om de litar på deras uppgift) eller sina egna källor. Det är alltså inte fritt fram för nästa medie (kanske SVT) att påstå X bara för att Expressen och/eller DN tidigare påstått det.

Nästa sak som förtjänar att bemötas är begreppet MC-gäng. Tack vara HA och Bandidos effektiva reklamkampanj på 90-talet så förstår allmänheten på ett ungefär vad ett MC-gäng är.

När tradmedia ska kommunicera till allmänheten att något har hänt i och kring den sfären så är ”MC-gäng” en tacksam term att använda. Liksom ”Bandidos” eller ”Hells Angels”.

Så även om insatta, poliser och journalister vet att något rör specifikt OMC, NS, RD, välkänt MC-gäng som suger kuk i förorten eller förortsunge som suger välkänt MC-gängs kuk nån annanstans så kommer det kommuniceras som närmsta generiska term för att det är effektivare kommunikation än att ge sig på att försöka förklara de exakta omständigheterna (som troligen ändå är högst oklara).

Så påstår media att det har med Bandidos att göra så skulle det, helt hypotetiskt, kunna betyda att Bandidos och HA inte gillar konkurrerande etableringar och har försökt göra sig av med No Surrender via bulvaner. No Surrender har kanske interna problem med en medlem och vill inte längre kännas vid denne. Medlemmen vid något tillfälle blivit ovän med fel personer och blivit en problemmagnet. (Jag har ingen aning om vad som hänt utan försöker bara illustrera). Exakta omständigheter är oklara men eftersom 1%-sfären möjligen varit med på en hörna i soppan så kommuniceras det som.. ”MC-gäng”.

Vad hände förresten med Jas-teorin? En ljudbang lät logiskt och borde undersökas närmare.

/RF-engineer

Läsvärdigt inlägg med undantag för sista meningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in