2019-06-11, 22:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Nja, det händer väl. Men jag börjar bli nojjig nu av att bo i Linköping. Börjar undra om det ska bli en massa gängkrig och skit.

Tycker det händer mycket nu på en gång.
Jag tänker att detta är en one-time grej. Betydligt softare att bo i Linköping än t.ex. i Malmö.
Citera
2019-06-11, 22:20
Medlem
svepets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Det ser ut som hemma hos vilken radioamatör som helst.

Källa på att det är FROs antenner?

//BB

Då en av de boende i huset är aktiv inom FRO och FRO Linköping har sin postadress hos honom är chansen nog ganska stor att antennerna är hans/FRO:s och att de med största sannolikhet har satts upp med bostadsbolagets tillåtelse.

https://fro.se/hitta-fro-nara-dig?orgid=412
Citera
2019-06-11, 22:22
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svepet
Då en av de boende i huset är aktiv inom FRO och FRO Linköping har sin postadress hos honom är chansen nog ganska stor att antennerna är hans/FRO:s och att de med största sannolikhet har satts upp med bostadsbolagets tillåtelse.

https://fro.se/hitta-fro-nara-dig?orgid=412

Tack, kollade inte på deras kontaktuppgifter

//BB
Citera
2019-06-11, 22:22
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ta reda på lite fakta. Det är inte speciellt svårt för radioamatörer, eller vem som helst, att ansöka om tillstånd för att sätta upp antenner på hyresfastigheter, eller andra större fastigheter. Dock brukar det vara knivigt att få det godkänt. Ofta krävs det extra försäkringar och att en auktoriserad installatör utför arbetet.

OT:
Här är en bild på ett bostadshus med en radioamatör som lyckats övertyga sin BRF. http://forumbilder.se/I5MC2/antenner

//BB

Bild på kortvågs-antenner är helt off-topic frekvensmässigt mot de discone-antenner som vi ser på aktuell fastighet. Gubben är med i FRO, har nämnts tidigare och finns ingen anledning att hänga ut gubben med s.k källa för att du och dina polare inte orkar gräva själva. Jag har sett gubbens nuna på nätet i en av FRO:s tidskrifter efter smällen när jag kollade de boende i huset.Omständigheterna med gubben i detta fall gör att det nog bör grävas lite mer.
Citera
2019-06-11, 22:28
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tänker att detta är en one-time grej. Betydligt softare att bo i Linköping än t.ex. i Malmö.

Ja det är sant. Jag har sett våran förläggning för "ensamkommande barn" i Skäggetorp. Där är det ju faktist barn som bor och inte skäggmän i 30-50-årsåldern, så lite cred kan man ju ge linköpings kommun som kan se skillnad på en 5-åring unge och en 50-åring man.

Men jag är fan orolig för allt som har hänt i Linköping. Får känslan att det kommer att ske en massa skit i skäggetorrp som följd.

Jag vill bort från Skäggetorp! För 30 år sedan var det fint här när jag bodde här som barn. Vi hade en fin Campingplats i Glyttinge som nu har blivit ett missbrukskvarter för pundiga svennar/blattar.
Citera
2019-06-11, 22:33
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Bild på kortvågs-antenner är helt off-topic frekvensmässigt mot de discone-antenner som vi ser på aktuell fastighet. Gubben är med i FRO, har nämnts tidigare och finns ingen anledning att hänga ut gubben med s.k källa för att du och dina polare inte orkar gräva själva. Jag har sett gubbens nuna på nätet i en av FRO:s tidskrifter efter smällen när jag kollade de boende i huset.Omständigheterna med gubben i detta fall gör att det nog bör grävas lite mer.

Om du hade läst ordentligt, så var jag inte intresserad av någon person. FRO har även antenner på hus som inte huserar aktiva medlemmar.

Du som anser dig veta en massa, vad tror du den vertikala och den horisontella yagin avsedda för? Radiolänk?

Disconerna ser ut att ligga på VHF-bandet.

Tror vi kan släppa gubben i det här sammanhanget...

//BB
Citera
2019-06-11, 22:37
Medlem
Har inte bombningen skett mitt i innerstan i citykärnan vid Drottningbron?

Varför skulle olika andra delar av Linköping vara mer osäkra än city efter det som hänt där. Den där sprängningen i city i Linköping ser ju värre ut än något annat jag sett i Sverige. Terrordådet med han uzbeken i Stockholm var hemskt eftersom det var dödsfall men materiellt verkar det här i Linköping mycket värre än Terrordådet med uzbeken.
Citera
2019-06-11, 22:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chimneyz
Har inte bombningen skett mitt i innerstan i citykärnan vid Drottningbron?

Varför skulle olika andra delar av Linköping vara mer osäkra än city efter det som hänt där. Den där sprängningen i city i Linköping ser ju värre ut än något annat jag sett i Sverige. Terrordådet med han uzbeken i Stockholm var hemskt eftersom det var dödsfall men materiellt verkar det här i Linköping mycket värre än Terrordådet med uzbeken.
I alla fall betydligt mer tekniskt kunnig.
Citera
2019-06-11, 22:44
Medlem
En av Sveriges vackraste städer.
Citera
2019-06-11, 22:46
Medlem
duqus avatar
Citat:
Om du hade läst ordentligt, så var jag inte intresserad av någon person. FRO har även antenner på hus som inte huserar aktiva medlemmar.

Du som anser dig veta en massa, vad tror du den vertikala och den horisontella yagin avsedda för? Radiolänk?

Disconerna ser ut att ligga på VHF-bandet.

Tror vi kan släppa gubben i det här sammanhanget...

//BB
Disconerna jobbar från 35mhz till c:a 1400mhz bredbandigt, tar alltså in mycket mer än bara VHF-bandet. Att sen en motoryagi på videon direkt efter smällen är riktad åt bron där det small 2 dagar tidigare gör det lite intressant och att gubben rör sig i kretsar där man bl.a har tillgång till fjärrstyrnings-elektronik för "div saker" och där det finns tillgång till sprängmedel i organisationen. Det är ganska många frivilliga som har saker hemma som ibland inte ska finnas hemma....

Det är för många tillfälligheter för att bara släppa, eller känner du honom på något sätt ?
Citera
2019-06-11, 22:48
Medlem
Hörde precis tre kraftiga smällar mitt i Linköping city. Någon mer som hörde?
Citera
2019-06-11, 22:53
Medlem
fredrochas avatar
Hörde jag med. Centralt placerad.
Tycker det känns som om det är nått på G ikväll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem