Citat:
Ursprungligen postat av
Gwaha
Nej, de sämsta ryska regionerna är mycket fattigare.
Verkligen?
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...GDP_per_capita
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...GDP_per_capita
Den ukrainska listan är visserligen från 2013, men dagsläget är nog ungefär samma. Som du ser ligger Kiev stad långt över alla andra regioneri i Ukraina. Som nummer 2 kommer Dnipropetrovsk län med 5.797 USD. Såvitt jag kan se är Dnipropetrovsk därmed fattigare än den fattigaste ryska regionen, Tjetjenien, som ligger på 6.245 USD.
Inte ens Kiev stad klarar sig särskilt bra i jämförelse med de ryska federala subjekten. De skulle kvala in på plats 52, efter Tambov län och före den judiska autonoma republiken, vilket är en av de fattigare delarna av ryska Fjärran östern. Som du ser skulle Sverige hamna på 12:e plats, efter Krasnojarsk kraj (centrala Sibirien).
Ja, med reservation, såklart, för att jag givetvis inte haft tid att lusläsa all dokumentation som ligger bakom dessa siffror osv. Som vanligt är jag självklart öppen för att ändra mig om något skulle vara fel. Faktabaserade och relevanta påpekanden om metodik och statistik är alltid välkomna.
Det jag personligen kan göra är att jämföra mina personliga intryck och upplevelser av olika ryska regioner med de länder de enligt listan ligger i nivå med. En region ligger mellan Israel och Grekland. Ja, jag har ju varit i både Israel och Grekland och kan bekräfta att det allmänna intrycket är att det stämmer alldeles utmärkt.
Moskva stad känner jag ju till rätt bra. Enligt listan något rikare än USA. Jag har ju varit rätt mycket i USA också, och ja, det verkar rimligt.
St Petersburg ungefär som medelvärdet för Holland eller Sverige. Japp, verkar vettigt.
Astrakhan har jag varit i. Det var rätt ruffigt och fattigt. Enligt listan fattigare än Serbien men rikare än Indonesien. Jag har varit i både Serbien och Indonesien, och ja, det stämmer med mina intryck.
Krasnodar strax under Grekland. Nja, jag trodde de skulle ligga lite högre, men okej.
Kirov har jag upplevt som riktigt fattigt och förfallet. Och ja, enligt listan en av de sämsta regionerna, i nivå med Jordanien. Överraskar inte.
Som du ser har de lagt in Ukraina där på plats 73 av totalt 83 regioner. Grattis?