Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-10, 17:48
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwaha

Ukraina har under rätt förutsättningar potential att klättra upp till topp 10 inom de kommande decennierna.

Principiellt fel!

Ukraina hade förutsättningarna 1991 men de "demokratiska ledarna" pissade bort varje möjlighet till ett fortsatt välstånd och en framtid som industrination.
Några betydande nyinvesteringar har ej gjorts inom industrin utan de "nya kapitalisterna - demokraterna" har stoppat alla pengarna i offshores.
Underhåll och reparationer inom industrin har hållits på ett absolut minimum, precis på gränsen till totalt haveri.
De "nya herrarna" har kört ned det gamla maskineriet och utrustningen till den absoluta botten för att kunna vrida ut den sista gnuttan av vinst innan de lämnar landet och flyttar till London Cypern Israel eller Miami. Goda exempel är Jatsenjuk och Kolomoiski.
Det är onödigt att räkna upp alla dessa skurkar då de tillhör den grupp Ukrainska politiker och industrifolk som helgonförklaras i Väst och alla vet vilka de är.

Någon Marshall-plan lär det inte bli för Ukroruinas del, och det sätt som Östtyskland räddades ekonomiskt av Västtyskland är också det helt otänkbart.
Det enda som återstår är att landet sakta ruttnar och försjunker ännu djupare i elände och misär, vilket var exakt vad Väst/USA hade för avsikt och att samtidigt ställa Ukraina mot Ryssland politiskt och militärt.

Att Ukraina går under och att folket får lida för EU/NATO/USAs geopolitiska ambitioner är helt oväsentligt för Väst då det Ukrainska folket ej räknas som människor utan endast som pjäser på det geopolitiska schackbrädet.

Om vi ska ta resonemanget ännu längre så är det ett folkmord eller tom. etnisk rensning på Ukrainas befolkning som pågår och det är Väst som betalar för detta.
Senast redigerad av RobbanUC 2019-06-10 kl. 17:53.
2019-06-10, 17:48
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Ja, de sämsta ryska regionerna ligger i nivå med u-länder som Ukraina (bnp PPP per capita 2017 enligt Tradingeconomics 7894 USD). F.ö. samma sak där att Kiev ligger skyhögt över landsbygden.
Nej, de sämsta ryska regionerna är mycket fattigare.

List of Ukrainian oblasts and territories by salary
Max: 11,412 UAH
Min: 5,678 UAH
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ries_by_salary
Senast redigerad av Gwaha 2019-06-10 kl. 18:38.
2019-06-10, 18:02
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Någon Marshall-plan lär det inte bli för Ukroruinas del, och det sätt som Östtyskland räddades ekonomiskt av Västtyskland är också det helt otänkbart.
Polens stora infrastruktursatsningar finansieras med EU-medel.

Add to that the £60bn earmarked for Warsaw in the EU's 2014-20 budget and the country will have enjoyed a windfall equivalent to roughly double the value of the Marshall Plan, calculated in today's dollar figures.
https://www.theguardian.com/commenti...years-economic

Citat:
Om vi ska ta resonemanget ännu längre så är det ett folkmord eller tom. etnisk rensning på Ukrainas befolkning som pågår och det är Väst som betalar för detta.
Hur kom du till den slutsatsen?
2019-06-10, 19:46
Medlem
Citat:
Ukraine Government Budget deficit equal to the country's Gross Domestic Product
https://tradingeconomics.com/ukraine/government-budget

Janukovytj
2011: -1,8
2012: -3,6
2013: -4,4
2014: -4,6
Medelvärde: -3,6

USA samma år:
2011: -8,5
2012: -6,8
2013: -4,1
2014: -2,8
Medelvärde: -5,6

Frankrike:
-5,2
-5,0
-4,1
-3,9
Medel: -4,6

Spanien:
-9,6
-10,5
-7,0
-6,0
Medel: -8,3

Ryssland:
+0,8
-0,1
-0,5
-0,5
Medel: +-0

USA, Frankrike och Spanien skötte sina ekonomier sämre än Janukovytj, men ändå är det Janukovytj vi skall gnälla på?

År 2018 hade Ukraina ett budgetunderskott på -1,9% medan Ryssland hade ett budgetöverskott på +2,7% men ändå är det Ukraina som minsann går framåt och har en strålande framtid framför sig med guld och gröna skogar och om ett par decennier är bland topp 10 i världen, medan Ryssland minsann "kollapsar"?

I amerikansk politisk debatt brukar man prata om "Trump derangement syndrome" hos de som fanatiskt hatar Trump så mycket att de har en förvriden världsbild och inte kan se klart eller ta in fakta. Jag tycker det börjar bli dags att lansera begreppet "Russia derangement syndrome" för de pro-ukrainska fanatiker som drivs av ett enda bränsle, nämligen att hata Ryssland, och därför varken kan se klart eller ta till sig faktauppgifter.
2019-06-10, 20:02
Medlem
Citat:
Nej, de sämsta ryska regionerna är mycket fattigare.
Verkligen?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...GDP_per_capita

Den ukrainska listan är visserligen från 2013, men dagsläget är nog ungefär samma. Som du ser ligger Kiev stad långt över alla andra regioneri i Ukraina. Som nummer 2 kommer Dnipropetrovsk län med 5.797 USD. Såvitt jag kan se är Dnipropetrovsk därmed fattigare än den fattigaste ryska regionen, Tjetjenien, som ligger på 6.245 USD.

Inte ens Kiev stad klarar sig särskilt bra i jämförelse med de ryska federala subjekten. De skulle kvala in på plats 52, efter Tambov län och före den judiska autonoma republiken, vilket är en av de fattigare delarna av ryska Fjärran östern. Som du ser skulle Sverige hamna på 12:e plats, efter Krasnojarsk kraj (centrala Sibirien).

Ja, med reservation, såklart, för att jag givetvis inte haft tid att lusläsa all dokumentation som ligger bakom dessa siffror osv. Som vanligt är jag självklart öppen för att ändra mig om något skulle vara fel. Faktabaserade och relevanta påpekanden om metodik och statistik är alltid välkomna.

Det jag personligen kan göra är att jämföra mina personliga intryck och upplevelser av olika ryska regioner med de länder de enligt listan ligger i nivå med. En region ligger mellan Israel och Grekland. Ja, jag har ju varit i både Israel och Grekland och kan bekräfta att det allmänna intrycket är att det stämmer alldeles utmärkt.

Moskva stad känner jag ju till rätt bra. Enligt listan något rikare än USA. Jag har ju varit rätt mycket i USA också, och ja, det verkar rimligt.

St Petersburg ungefär som medelvärdet för Holland eller Sverige. Japp, verkar vettigt.

Astrakhan har jag varit i. Det var rätt ruffigt och fattigt. Enligt listan fattigare än Serbien men rikare än Indonesien. Jag har varit i både Serbien och Indonesien, och ja, det stämmer med mina intryck.

Krasnodar strax under Grekland. Nja, jag trodde de skulle ligga lite högre, men okej.

Kirov har jag upplevt som riktigt fattigt och förfallet. Och ja, enligt listan en av de sämsta regionerna, i nivå med Jordanien. Överraskar inte.

Som du ser har de lagt in Ukraina där på plats 73 av totalt 83 regioner. Grattis?
Senast redigerad av VarmaDrycker 2019-06-10 kl. 20:13.
2019-06-10, 21:31
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Rysslands budget är bättre än Ukrainas och flera västländers.. "Trump derangement syndrome"
Har jag någonsin hävdat det motsatta? Om du kommer ihåg... så har jag t.o.m gett Putin beröm för att han redde ut statsfinanserna han ärvde från Jeltsins styre. Jag har också gett Ryssland bra feedback på ett par andra punkter..

Naturligtvis så ser många västländers statsfinanser för tillfället inte bra ut. Men det kan lätt bli så när man lovar lite för mycket. Det är bra att du tar upp det för det är ett problem man generellt tar lite för lätt på.

Om du själv inte har ett derangement syndrome så kan du väl lista ett par saker som var bättre under Porosjenkos tid jämfört med Janukovytj.

Citat:
Verkligen?

Den ukrainska listan är visserligen från 2013, men dagsläget är nog ungefär samma. Som du ser ligger Kiev stad långt över alla andra regioneri i Ukraina. Som nummer 2 kommer Dnipropetrovsk län med 5.797 USD. Såvitt jag kan se är Dnipropetrovsk därmed fattigare än den fattigaste ryska regionen, Tjetjenien, som ligger på 6.245 USD.

Inte ens Kiev stad klarar sig särskilt bra i jämförelse med de ryska federala subjekten. De skulle kvala in på plats 52, efter Tambov län och före den judiska autonoma republiken, vilket är en av de fattigare delarna av ryska Fjärran östern. Som du ser skulle Sverige hamna på 12:e plats, efter Krasnojarsk kraj (centrala Sibirien).

Ja, med reservation, såklart, för att jag givetvis inte haft tid att lusläsa all dokumentation som ligger bakom dessa siffror osv. Som vanligt är jag självklart öppen för att ändra mig om något skulle vara fel. Faktabaserade och relevanta påpekanden om metodik och statistik är alltid välkomna.

Det jag personligen kan göra är att jämföra mina personliga intryck och upplevelser av olika ryska regioner med de länder de enligt listan ligger i nivå med. En region ligger mellan Israel och Grekland. Ja, jag har ju varit i både Israel och Grekland och kan bekräfta att det allmänna intrycket är att det stämmer alldeles utmärkt.

Moskva stad känner jag ju till rätt bra. Enligt listan något rikare än USA. Jag har ju varit rätt mycket i USA också, och ja, det verkar rimligt.

St Petersburg ungefär som medelvärdet för Holland eller Sverige. Japp, verkar vettigt.

Astrakhan har jag varit i. Det var rätt ruffigt och fattigt. Enligt listan fattigare än Serbien men rikare än Indonesien. Jag har varit i både Serbien och Indonesien, och ja, det stämmer med mina intryck.

Krasnodar strax under Grekland. Nja, jag trodde de skulle ligga lite högre, men okej.

Kirov har jag upplevt som riktigt fattigt och förfallet. Och ja, enligt listan en av de sämsta regionerna, i nivå med Jordanien. Överraskar inte.
Inaktuell statistik gällande Ukraina, men låt mig återgå till min poäng. De exempel jag drog fram var inte de mest extrema, men låt mig ta de mest extrema.

Skillnad i BNP/kapita(Ryssland)
Max: 293,731
Min: 6,245

Det rikaste länet är 47ggr rikare än det fattigaste. Svårt att tänka sig att ett sådant land kan hålla ihop utan och en väloljad propagandaapparat och den nya rosgvardian på 340000 man för att försvara staten inifrån.

Citat:
Som du ser har de lagt in Ukraina där på plats 73 av totalt 83 regioner. Grattis?
Stirra dig inte blind på nuet, tänk framåt!
Senast redigerad av Gwaha 2019-06-10 kl. 21:33.
2019-06-10, 22:04
Medlem
Citat:
Om du själv inte har ett derangement syndrome så kan du väl lista ett par saker som var bättre under Porosjenkos tid jämfört med Janukovytj.
Vet inte om jag påstått att det var bättre under Janukovytj. Jag tycker de var dåliga båda två.

Citat:
Inaktuell statistik gällande Ukraina, men låt mig återgå till min poäng. De exempel jag drog fram var inte de mest extrema, men låt mig ta de mest extrema.

Skillnad i BNP/kapita(Ryssland)
Max: 293,731
Min: 6,245

Det rikaste länet är 47ggr rikare än det fattigaste. Svårt att tänka sig att ett sådant land kan hålla ihop utan och en väloljad propagandaapparat och den nya rosgvardian på 340000 man för att försvara staten inifrån.
Verkar som om du till varje pris, i en tråd om Ukraina, vill hitta någon anledning till varför det minsann går dåligt, alternativt kommer att gå dåligt, för Ryssland. Varför?

Ryssland har hållit ihop i hundratals år. Det spricker inte i brådrasket. Men är du orolig för det så kan det i så fall diskuteras i en tråd om Ryska federationen. Här är ämnet Ukraina.

Citat:
Stirra dig inte blind på nuet, tänk framåt!
Absolut. Och jag tycker jag har tänkt framåt mer än de flesta här. När någon, för några månader sedan, påstod att Ukraina kommer att vara ifatt Sverige inom ett par decennier så satte jag mig och räknade på det. Det visade sig att det snarare kommer att ta, om jag minns rätt, ungefär 230 år med de siffror för BNP-tillväxt som vara aktuella just då. Så då gäller det att tänka framåt något halvdussin generationer, då.

"Tänk framåt" själv, på allvar, och sätta dig och räkna. Återkom med dina slutsatser. Att "tänka" är för mig inte bara att ha grandiosa visioner och förhoppningar, utan att på ett seriöst sätt göra en realistisk prognos. Redovisa faktaunderlag, antaganden, beräkningsmetoder och resultat.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2019-06-10 kl. 22:09.
2019-06-10, 22:48
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Principiellt fel!

Ukraina hade förutsättningarna 1991 men de "demokratiska ledarna" pissade bort varje möjlighet till ett fortsatt välstånd och en framtid som industrination.
Några betydande nyinvesteringar har ej gjorts inom industrin utan de "nya kapitalisterna - demokraterna" har stoppat alla pengarna i offshores.
Underhåll och reparationer inom industrin har hållits på ett absolut minimum, precis på gränsen till totalt haveri.
De "nya herrarna" har kört ned det gamla maskineriet och utrustningen till den absoluta botten för att kunna vrida ut den sista gnuttan av vinst innan de lämnar landet och flyttar till London Cypern Israel eller Miami. Goda exempel är Jatsenjuk och Kolomoiski.
Det är onödigt att räkna upp alla dessa skurkar då de tillhör den grupp Ukrainska politiker och industrifolk som helgonförklaras i Väst och alla vet vilka de är.

Det enda som återstår är att landet sakta ruttnar och försjunker ännu djupare i elände och misär, vilket var exakt vad Väst/USA hade för avsikt och att samtidigt ställa Ukraina mot Ryssland politiskt och militärt.

Att Ukraina går under och att folket får lida för EU/NATO/USAs geopolitiska ambitioner är helt oväsentligt för Väst då det Ukrainska folket ej räknas som människor utan endast som pjäser på det geopolitiska schackbrädet.

Jag håller med dig till 100% väldigt bra beskrivet hur som det ligger till.
2019-06-10, 22:53
Medlem
Gwahas avatar
Citat:
Verkar som om du till varje pris, i en tråd om Ukraina, vill hitta någon anledning till varför det minsann går dåligt, alternativt kommer att gå dåligt, för Ryssland. Varför?
Roten till Rysslandsdiskussionen i detta fall är ditt eget inlägg(det är bara att klicka på tillbakapilen i citatboxarna för att snabbt gräva i diskussioner).
Hade det varit Ryssland hade det nog låtit annorlunda.

Citat:
Vet inte om jag påstått att det var bättre under Janukovytj. Jag tycker de var dåliga båda två.
Budgetunderskottet, som vi diskuterade var ändå bättre än under Janukovytj.

Citat:
Absolut. Och jag tycker jag har tänkt framåt mer än de flesta här. När någon, för några månader sedan, påstod att Ukraina kommer att vara ifatt Sverige inom ett par decennier så satte jag mig och räknade på det. Det visade sig att det snarare kommer att ta, om jag minns rätt, ungefär 230 år med de siffror för BNP-tillväxt som vara aktuella just då. Så då gäller det att tänka framåt något halvdussin generationer, då.

"Tänk framåt" själv, på allvar, och sätta dig och räkna. Återkom med dina slutsatser. Att "tänka" är för mig inte bara att ha grandiosa visioner och förhoppningar, utan att på ett seriöst sätt göra en realistisk prognos. Redovisa faktaunderlag, antaganden, beräkningsmetoder och resultat.
Ja, om vi fortsätter med exakt samma tillväxt som i år i de kommande 230 åren. Rumänien hade 6,9% i tillväxt 2017 förresten. Jag tänker mig att det finns potential att öka tillväxten markant över den nuvarande. Frågan är vad som händer härnäst. Vad gör Zelenskyj? vad gör parlamentet efter valet? och hur kommer arbetet mot korruptionen att fungera framöver? Vad kommer den nya antikorruptionsdomstolen göra för något?
2019-06-10, 23:00
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Polens stora infrastruktursatsningar finansieras med EU-medel.

Topic är Ukraina.
Om du vill diskutera Polen så görs det under en annan rubrik.
2019-06-10, 23:49
Medlem
Citat:
Ja, om vi fortsätter med exakt samma tillväxt som i år i de kommande 230 åren. Rumänien hade 6,9% i tillväxt 2017 förresten. Jag tänker mig att det finns potential att öka tillväxten markant över den nuvarande. Frågan är vad som händer härnäst. Vad gör Zelenskyj? vad gör parlamentet efter valet? och hur kommer arbetet mot korruptionen att fungera framöver? Vad kommer den nya antikorruptionsdomstolen göra för något?
Okej, en massa flummigt substanslöst allmänt babbel som lika gärna kan sägas om Zimbabwe.
2019-06-11, 00:23
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
De är ju främmande nykomlingar. Ett mer relevant exempel är Finland, där svenska har status som officiellt språk likvärdigt med finska. Det har gynnat finnarna att vara så kloka och pragmatiska.

Javisst Finland är ett skolexempel på att det går visst att leva i harmoni. Dom hade ett blodigt inbördeskrig anstiftat utifrån av den samma agendan som har bjudits in i Kiev eller att dom är ett och samma och har åter kopplat samman men att Finland kom ur och helade sig väldigt snabbt igenom att aldrig tappa huvudet aldrig sälja sig utan bara så ge var och en efter förtjänst och framförallt se på verkligheten.

Det är fan beklämmande att läsa hur Kiev "Sucking Up" på Finland och försöker skapa en historisk koppling en falsifiering.
Det är detta som jag ser som faran att skit smetar, till slut så har kanakerna lurat i hela Europa att det var dom som var Nr1 och är Nr1 jag kan riktigt se en del med lite så större extremiteter stå och gnugga sina händer hur dom har snurrat vår ungdom ytterligare ett varv, nu har dom alla i sin hand och ingen tänker klart, ett alla mot alla och Europa sjunker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in