Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-23, 09:11
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
Nätläkarbolagen kom runt en prisregel varje landsting har där landstingen sätter pris på vårdbesök. Dem valde helt enkelt att registrera sitt företag i ett landsting som inte hade en patientavgift vid tillfället södermanland. Därav var alla besök som patient 'gratis'. Sen att dennes hemlandsting debiteras runt 700 spänn per 5 minuters videobesök eller chatt är något som betals av oss som skattebetalare. Eller snarare dras av från pengakassan som annars hade gått till den fysiska vårdapparaten.

Mer klirr för snabba besök på nätet och mindre klirr/resurser för fysiska besök av huvudsakligen äldre eller kroniskt sjuka där videomöte inte går att utföra.

Inget är gratis drar man i en ände så påverkas den andra.

Samma personer klagar sen när de på riktigt behöver röra sig inom vården och alla avdelningar går på knäna.
Citera
2019-05-27, 22:12
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
Nätläkarbolagen kom runt en prisregel varje landsting har där landstingen sätter pris på vårdbesök. Dem valde helt enkelt att registrera sitt företag i ett landsting som inte hade en patientavgift vid tillfället södermanland. Därav var alla besök som patient 'gratis'. Sen att dennes hemlandsting debiteras runt 700 spänn per 5 minuters videobesök eller chatt är något som betals av oss som skattebetalare. Eller snarare dras av från pengakassan som annars hade gått till den fysiska vårdapparaten.

Mer klirr för snabba besök på nätet och mindre klirr/resurser för fysiska besök av huvudsakligen äldre eller kroniskt sjuka där videomöte inte går att utföra.

Inget är gratis drar man i en ände så påverkas den andra.

Förstår och håller helt med dig kring kostnads problematiken, men testade KRY för första gången idag och fick (tyvärr) bättre råd och ''vård'' utav kärringen där än vad jag någonsin fått på min lokala vårdcentral där samtliga läkare brister i svenska, både tal och skrift :/
Onlinetjänsterna erbjuder en temporär (men i längden väldigt kostsam) lösning på några utav de problem som svenska vårdtagare och svensk sjukvård står inför idag, vilket inte bidrar till den offentliga sektorns förbättrande i det långa loppet.
__________________
Senast redigerad av HobbyZvenne 2019-05-27 kl. 22:15.
Citera
2019-06-10, 02:00
  #51
Medlem
polskzclager245s avatar
Kan man få cocillana utskrivet av Kry om man inte haft recept tidigare? Har varit hos läkare i veckan och fått mollipect som ej hjälpte och ids inte boka tid igen... cocillana är ju receptbelagt tänker jag och jag har inte haft det utskrivet förut. Någon som vet?
Citera
2019-06-10, 07:21
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polskzclager245
Kan man få cocillana utskrivet av Kry om man inte haft recept tidigare? Har varit hos läkare i veckan och fått mollipect som ej hjälpte och ids inte boka tid igen... cocillana är ju receptbelagt tänker jag och jag har inte haft det utskrivet förut. Någon som vet?

Det är väl bara att ringa till don VC igen och säga att du inte blir bättre. Om cocillana är något dem tror hjälper dig och du har stora problem med rethosta ffa nattetid så behöver du troligtvis inte komma på ett nytt besök ens.
Citera
2019-07-04, 04:48
  #53
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
Nätläkarbolagen kom runt en prisregel varje landsting har där landstingen sätter pris på vårdbesök. Dem valde helt enkelt att registrera sitt företag i ett landsting som inte hade en patientavgift vid tillfället södermanland. Därav var alla besök som patient 'gratis'. Sen att dennes hemlandsting debiteras runt 700 spänn per 5 minuters videobesök eller chatt är något som betals av oss som skattebetalare. Eller snarare dras av från pengakassan som annars hade gått till den fysiska vårdapparaten.

Mer klirr för snabba besök på nätet och mindre klirr/resurser för fysiska besök av huvudsakligen äldre eller kroniskt sjuka där videomöte inte går att utföra.

Inget är gratis drar man i en ände så påverkas den andra.
Är just det som är så skrämmande. 20-åringar som har hosta och beter sig som dödssjuka drar massvis med resurser från den riktiga vården.
Citera
2019-07-05, 01:01
  #54
Medlem
Har någon erfarenhet från någon av apparna av att få ett recept utskrivet inom läkemedelsförmånen? På vilken av apparna är läkarna ”generösa”?

Anledningen att jag frågar är att jag har testat två olika appar (Doktor.se och Min Doktor) för pollenallergi och hosta, men båda gångerna skrev läkarna ut recepten utan förmån. Jag har frikort på läkemedel så jag vill ju slippa betala...
Citera
2019-07-05, 01:19
  #55
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callum.petrie
Har någon erfarenhet från någon av apparna av att få ett recept utskrivet inom läkemedelsförmånen? På vilken av apparna är läkarna ”generösa”?

Anledningen att jag frågar är att jag har testat två olika appar (Doktor.se och Min Doktor) för pollenallergi och hosta, men båda gångerna skrev läkarna ut recepten utan förmån. Jag har frikort på läkemedel så jag vill ju slippa betala...
Det är relevant exakt vilka läkemedel det gäller, t.ex. hostmedicin finns inte med i förmånen och då kan inte läkaren skriva ut det med förmån heller.
Citera
2019-10-05, 23:45
  #56
Medlem
Om man vill prata med en psykolog vad kostar det isåfall? Är det som att gå till vårdcentralen typ eller prismässigt?
Citera
2019-10-27, 06:24
  #57
Medlem
Har adhd diagnos och tidigare fått medicin för detta, kan t.ex doktor.se skriva ut medicin som Ritalin etc?
Citera
2019-10-27, 14:18
  #58
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterpan22
Har adhd diagnos och tidigare fått medicin för detta, kan t.ex doktor.se skriva ut medicin som Ritalin etc?
Låter inte så om man läser på deras hemsida:
Citat:
Skriver ni ut alla typer av läkemedel?

Nej. Vi skriver inte ut läkemedel som kan vara beroendeframkallande. Vi skriver enbart i mycket begränsad omfattning ut läkemedel vid psykisk åkomma.
Citera
2019-10-29, 21:37
  #59
Medlem
Apotek Hjärtat ägs uppenbarligen till 40% av appen Min Doktor. Läkemedelsverket ville sätta stopp för vårdgivare att äga apotek. Att det ska krävas ett majoritetsägande för att det ska vara olagligt.

Jag har svårt att se en kritisk skillnad mellan till exempel 51% ägande och 40%, att de ska vara oberoende.
Citera
2019-11-04, 23:03
  #60
Avstängd
Mayahems avatar
Är det inte möjligt att få recept på något som är narkotikaklassat även om man har fått det utskrivet hundra gånger tidigare?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback