• 1
  • 2
2019-06-08, 15:14
Medlem
Hur stor mängd hydraulolja kan en standard 2 ton garagedomkraft rymma ?
Citera
2019-06-08, 15:16
Medlem
zepofans avatar
Knappt en och en halv skvätt.
Citera
2019-06-08, 17:17
Medlem
Kennethkvartings avatar
Innan du slår i hydraulolja, kolla så att det inte ska vara motorolja, det brukar nämligen vara det i garagedomkrafter.
Citera
2019-06-08, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Innan du slår i hydraulolja, kolla så att det inte ska vara motorolja, det brukar nämligen vara det i garagedomkrafter.

Ok, tack
Citera
2019-06-08, 17:25
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojje777
Hur stor mängd hydraulolja kan en standard 2 ton garagedomkraft rymma ?
Är den helt tom kan det vara en halvliter beroende på. Men har den bara slutat fungera brukar en deciliter gå i. Häll inte i någon annan olja än just hydraul och var noga så du inte får med bös och grums när du häller i oljan
Citera
2019-06-08, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Är den helt tom kan det vara en halvliter beroende på. Men har den bara slutat fungera brukar en deciliter gå i. Häll inte i någon annan olja än just hydraul och var noga så du inte får med bös och grums när du häller i oljan

nej,den är inte tom och fungerar bra,tänkte byta i förebyggande syfte efter 15 år.

Har nu fått tips om att det kanske är motorolja i den ?
Citera
2019-06-08, 17:47
Medlem
hippilis avatar
Citat:
nej,den är inte tom och fungerar bra,tänkte byta i förebyggande syfte efter 15 år.

Har nu fått tips om att det kanske är motorolja i den ?
Efter 15 år är det bra att byta då oljan drar åt sej fukt. Motorolja i domkrafter, vad jag vet under dom 37 åren jag har grejat med bilar så har jag aldrig sett att det ska vara motorolja i en domkraft. Men däremot vet jag att häller man på motorolja så slutar domkraften fungera efter ett tag för packingarna löser upp sej och slutar packningen i pumpen funka kan man inte hissa den och värre är det om packningen i kolven går, ja då gör den det när du har hissat upp bilen så det blir tryck och när den packningen går ramlar bilen ner med dunder och brak i golvet innan man hinner att flytta pallbockarna eller man är kvar under bilen. Detta har hänt många gånger för folk och även jag själv har avlivat domkrafter så när jag inte haft hydraulolja. Gjorde ett test med en vedklyv att byta oljan till atf dextron 2 automat olja, den går än efter 10 år men det ska man inte chansa med på en domkraft för skiter det sej kan det bli skador på bilen
Senast redigerad av hippili 2019-06-08 kl. 17:49.
Citera
2019-06-08, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Efter 15 år är det bra att byta då oljan drar åt sej fukt. Motorolja i domkrafter, vad jag vet under dom 37 åren jag har grejat med bilar så har jag aldrig sett att det ska vara motorolja i en domkraft. Men däremot vet jag att häller man på motorolja så slutar domkraften fungera efter ett tag för packingarna löser upp sej och slutar packningen i pumpen funka kan man inte hissa den och värre är det om packningen i kolven går, ja då gör den det när du har hissat upp bilen så det blir tryck och när den packningen går ramlar bilen ner med dunder och brak i golvet innan man hinner att flytta pallbockarna eller man är kvar under bilen. Detta har hänt många gånger för folk och även jag själv har avlivat domkrafter så när jag inte haft hydraulolja. Gjorde ett test med en vedklyv att byta oljan till atf dextron 2 automat olja, den går än efter 10 år men det ska man inte chansa med på en domkraft för skiter det sej kan det bli skador på bilen

tack för svaret, kör hydraulolja då. Även vedklyven har redan fått Hydraulolja.
Citera
2019-06-08, 19:02
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Var så god. Trevligt att man kan hjälpa någon
Citera
2019-06-08, 20:40
Medlem
PeterNosters avatar
Om den hade fungerat dåligt hade det kunnat bero på luft i systemet.
Det står i manualen hur man ska lufta domkraften så jag antar att det kan vara problem med det.

Vid senaste hjulbytet gick den inte upp till full höjd.
Citera
2019-06-15, 19:52
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Funkar domkraften som den ska nu?
Citera
2019-06-16, 22:01
Medlem
zoombos avatar
Köpte en enkel domkraft på OKQ8 1985 för 99,- och den användes flitigt fram till 2015 då den plötsligt säckade ihop. Ingen kvalitet för pengarna, höll bara 30 år... Men när den funkade så höll den i alla fall nivån.
Dags för en ny så jag satsade på en lite bättre modell på Jula som jag har haft sen dess men den suger eftersom den tappar höjd när man har hissat upp nåt, hissar jag upp ett framhjul så sjunker det ca 2 cm på 10 minuter. Svårt att göra nåt åt, dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in