2019-06-08, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Tvivelaktigt att det var i cykelskjulet som det small.

Tittar man på alla bilder skvallrar de 2 fastbultade sofforna utanför 3:an om att laddningen briserat bland buskarna under balkonghörnet på 3:an vid ett källarfönster som går till någon lokal i huset.
Bild med pil på ground zero: https://imgur.com/loIYHyr

Helbild via google: https://www.google.se/maps/place/Ådalagatan+3,+582+26+Linköping/@58.4085252,15.6320242,3a,90y,357.42h,97.69t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5ZO0vNTARrqn2ZkxWwuYYw!2e0!7i1 3312!8i6656!4m5!3m4!1s0x46596f2723c7ee47:0xd45d92d dd55b7b86!8m2!3d58.4087357!4d15.6321541

Foto på de 2 parkbänkar intill detonationsplatsen: https://imgur.com/l0m9B8Y

Hade det varit i cykelskjulet hade inte taket varit så intakt och gatuskyltarna hade då vridigt sig mer av tryckvågen. Även splitter/blomjord/buskar pekar mer på att det small bland buskarna.

polisens 1:a åtgärd bör vara att göra masttömning på cellerna runt om och klargöra om bomben styrdes via gsm-nätet, eller om någon levererat en bomb för annan verksamhet och lagt den i busken utanför huset för att bli upplockad av en boende i huset där den då kan ha gått av oavsiktligt,.

Solen börjar lysa på detta område runt 09 så det finns viss chans att något hemkokat som låg i buskarna antände på värmehöjningen, och då tryckvågen gått ganska riktad verkar den alltså ha legat mot jord.

Tittar man på hur balkongräckena har vridit sig, samt att cyklar har kastats mot den vänstra balkongen, så tror jag snarare att det small strax till höger om cykelstallet nära trottoaren. Rätt långt från huset alltså. Skylten med väjningsplikt är också bortblåst (numera liggandes pekande mot hamngatan) vilket tyder på att det small rätt nära till höger om den.

GM har alltså knappt behövt gå ur bilen (eller avvika från gångbanan om man kom till fots/cykel) för att placera bomben, bara tagit en snabb sväng upp på trottoaren, öppnat bildörren och lämpat av den.

Högupplöst bild här:

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/kraftig-explosion-hos-stangastaden/
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-06-08 kl. 12:44.
Citera
2019-06-08, 12:40
Medlem
BlackIncs avatar
Nu har jag inte läst allt som skrivits.
Men Bandidos har täta band med kaosbarnen i Skäggetorp. Kan Bandidos ha bett babbarna om hjälp med att markera/hota vid denna adress. Sedan har dessa genier använt för mycket sprängämnen.
En tanke bara.
Citera
2019-06-08, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Nej, jag har fått lära mig i den här tråden, av SvartChili, att bombdåd i Sverige är så ovanliga, att vi inte skall oroa oss för dem. De händer aldrig. Kanske någon gång i Malmö, men inte på andra ställen.

Ja, och eftersom det som var så osannolikt att det nästan inte kunde hända nu faktiskt ändå har hänt, så är det ju ännu mera osannolikt att det ska hända igen. För att citera en känd Linköpingsbo.
Citera
2019-06-08, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Att de aldrig "går ut med några hypoteser" är just det som visar att de mörklägger fallen numera.

Polisen sysslar med mörkläggning och vägrar informera allmänheten ordentligt inte för att de inte går ut med vilda hypoteser eller delger all info de sitter på, utan därför att de inte går med den info om fallet de skulle kunna gå ut med och borde gå ut med åt sin uppdragsgivare allmänheten. De har slutat vara lojala med medborgarna i Sverige och är istället lojala med skilda makthavare och mediasektorn.

De går inte inte med någon basal information i tidiga skeden och de döljer så mycket som möjligt når utredningarna är klara. Deras presskonferenser är en form av desinformation som skall ge ett sken av öppenhet och kommunikation med medborgarna som inte finns.

I det här fallet borde de och kunde de tala om vad som förmodligen inträffat vad gäller bombdådet utan att ge sig in på detaljer eller för vidlyftiga hypoteser.

Vad skulle syftet med en sådan mörkläggning? Varför skulle polisen berätta allt dom vet bara timmar efter bomben? Vore inte det idiotiskt för utredningen?

Sedan tippar jag på att många ordinarie myndighetspersoner var lediga igår. Där av att allt inte riktigt flöt på gällande information direkt efter bomben.
Citera
2019-06-08, 12:43
Medlem
Citat:
Du är för rolig. Dådet mot Norrskensflamman 1940, kom kanske från höger, men annars vet jag inga sådana terrordåd.

Men du har rätt, detta verkar faktiskt vara ett kriminellt dåd, av dårar mot en dåre, där det råkar finnas hundratals oskyldiga i närheten. Faktiskt minst lika illa, i mina ögon. Egentligen har det ingen betydelse om man får tag i dårarna, för det finns ju inga straff i Sverige.

Jag antar att det inte finns några kameror? Om området inte brukar vara kriminellt, så kanske det trots allt finns?

Göteborg är väl senaste där högern låg bakom ett par bombdåd. 2016 typ?

Inte helt olikt denna situation med tanke på cykel och skum placering.
Senast redigerad av Ridan 2019-06-08 kl. 12:45.
Citera
2019-06-08, 12:44
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Du är för rolig. Dådet mot Norrskensflamman 1940, kom kanske från höger, men annars vet jag inga sådana terrordåd.

Men du har rätt, detta verkar faktiskt vara ett kriminellt dåd, av dårar mot en dåre, där det råkar finnas hundratals oskyldiga i närheten. Faktiskt minst lika illa, i mina ögon. Egentligen har det ingen betydelse om man får tag i dårarna, för det finns ju inga straff i Sverige.

Jag antar att det inte finns några kameror? Om området inte brukar vara kriminellt, så kanske det trots allt finns?
Um, alla bomber och bränder mot flyktingförläggningar och polisstationer, Lasermannen, Mangs, han skolmördaren, politiskt motiverade mord på fackföreträdare osv?

Skulle nära nog klassa nasseattacker på fredliga demonstrationer i samma klass, men fattar, det ska vara större än så.

Mot det har vi två (2) islamistdåd, ett megafail och ett som tyvärr lyckades, lika vidriga dom - men ska man gissa så är det nästan 100% att det är puckohögern eller tungt kriminella - ofta samma folk - som ligger bakom. Är väl en eller ett par SD-politiker på hög position som kommer från Bandidos, kanske ska fråga dom vad dom vet.
Citera
2019-06-08, 12:46
Medlem
Jon.Holmss avatar
Någon som har hört om polisen kommer hålla presskonferens även idag?
Citera
2019-06-08, 12:46
Medlem
Solenssons avatar
Kan det vara en s.k. smutsig bomb?

Dvs en sprängladdning med uran som inte sprängs som en atombomb men sprider radioaktivt stoft över stora ytor.

Är det någon som mätt becquerel-halten i Linköping?
Citera
2019-06-08, 12:49
Medlem
derAltmeisters avatar
Polisen vet ännu inte om det finns övervakningskameror på de värst drabbade fastigheterna.

Citat:
– Vi har inte tittat närmare på om det finns kameror i direkt anslutning till detonationsplatsen. Men vi har börjat titta i en yttre ring, och de kamerorna är minst lika intressanta
https://www.dn.se/nyheter/sverige/nationell-polis-kopplas-in-efter-sprangdadet-i-linkoping/
Citera
2019-06-08, 12:49
Avslutad
Hur kan en man i ett MC-gäng varit målet? Är det i så fall inte mer effektivt att bara knäppa honom än att bara spränga stor sprängladdning utanför den bostad han bor på?

Verkar ju helt miffo.
Citera
2019-06-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solensson
Kan det vara en s.k. smutsig bomb?

Dvs en sprängladdning med uran som inte sprängs som en atombomb men sprider radioaktivt stoft över stora ytor.

Är det någon som mätt becquerel-halten i Linköping?
Det är nog lika troligt som att det är en cykelslang som exploderat.
Citera
2019-06-08, 12:50
Medlem
Thraxxs avatar
Vårt är kratern efter destinationen egentligen det undrar jag? Om explosionen var så kraftfull så närmare 200 lägenheter är skadade och fönster flera kvarter bort gick sönder så borde det väl finnas en tydlig plats där bomben exploderade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in