2019-06-04, 23:23
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Just när det gäller Pågen har jag aldrig fattat vitsen med att baka på ett perifert ställe av landet och sedan skicka med lastbil till resten av Sverige och sälja gårdagens bröd i varenda livsmedelsaffär. Varför inte ha bagerier lokalt och sälja brödet färskt?

Skulle bli betydligt färre transporter också.
Citera
2019-06-04, 23:32
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Ett vattenkraftverk är primitivt jämfört med ett kärnkraftverk. Går inte att jämföra. Skadorna från ett vindkraftverk är begränsade.

Dödsfallen har kan nog vara likvärdiga till antal och det såg man på youtubevideon.

Man ska inte allt se på det värsta utan utgå ifrån verkligheten först. Jag vet inte vad nytta ni kärnkraftshatare har av att måla upp bilder över katastrofer som inte har hänt och som med stor sannolikhet inte kommer hända.
Citera
2019-06-05, 00:42
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Just när det gäller Pågen har jag aldrig fattat vitsen med att baka på ett perifert ställe av landet och sedan skicka med lastbil till resten av Sverige och sälja gårdagens bröd i varenda livsmedelsaffär. Varför inte ha bagerier lokalt och sälja brödet färskt?

Världens allra högsta straffskatter mot arbete gör att man centraliserar och automatiserar så mycket som möjligt. staten har lyckats med sitt uppsåt att böta bort lokala småskaliga tjänster. Du går väl inte till barberaren för att bli rakad varje morgon och dela skvaller, som man kunde göra innan Tage Erlander tog makten.
Citera
2019-06-05, 00:45
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
När jag var i Rumänien så stängde man ner all onödig strömförsörjning från kl 22 till runt kl 4 på morgonen. Sjukhus och industrier var förstås prioriterade att få ström även under natten. Kanske kommer ett sådant förslag att läggas fram framgent för att klara strömförsörjningen?
När jag bodde i Afrika hade ena halvan av huvudstaden el mellan kl 18-24 och andra halvan mellan kl 24-06, för att driva luftkonditioneringar. (Men där jag bodde, på gränsen mellan de två zonerna, hade man egenhändigt kopplat in sig till båda!) Dagtid fanns ingen ström. Och när en oljeleverans uteblev till det enda oljekraftverket, så fanns ingen ström alls under ett par nätter. Man lär sig uppskatta hur värdefull den egna dieselgeneratorn är.
Citera
2019-06-05, 00:52
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Löser sig hur? Med vindkraftverk längs Lantmannagatan?

Kruxet är ju att man lade ner Barsebäck och sedan inte har byggt upp något fungerande lokalt här i Skåne. Allt bygger på att man ska skicka ner ström från norr om Skåneland, men de där två kablarna man har grävt ner har man ju inte fått till att funka på flera år. Senaste testet av den ena kabeln gick åt helvete.

http://www.ostrasmaland.se/nyheter/m...nu-kraftlos-2/

"Sydvästlänken – en investering på åtta miljarder kronor – är tänkt att utjämna prisskillnaden på el mellan norra och södra Sverige. Men trots att länken är färdigbyggd har den legat strömlös sedan 2014, skriver Sydsvenskan."

Vad fan ska man säga?
Citera
2019-06-05, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Några anledningar:
- färre platschefer/ledare
- mycket billigare investeringar i maskiner
- infrastrukturen finns, är billig och passar i bageriernas affärsmodell
- det mesta av brödet är dagsfärsk ändå redan
Citera
2019-06-05, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Exakt, problemet är värre och svårare att lösa än att det produceras för lite el. Det är hela jävla elnäten som ska behöva byggas ut tydligen

Ja, dessutom stimulerat för El bilar. Var kommer elen ifrån när vi knappats kan je. Jo från kolkraftverk från Tyskland, synnerhet Polen . Tåg i Europa går bara på kolkraft. Ska vi lilla Sverige o människor här drabbas? Jäkla regering men MP o S fattar inget. Nä straff beskatta oss. fy fasen vad ni har röstat på-
Citera
2019-06-05, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zampras
Ja, dessutom stimulerat för El bilar. Var kommer elen ifrån när vi knappats kan je. Jo från kolkraftverk från Tyskland, synnerhet Polen . Tåg i Europa går bara på kolkraft. Ska vi lilla Sverige o människor här drabbas? Jäkla regering men MP o S fattar inget. Nä straff beskatta oss. fy fasen vad ni har röstat på-

Tror inte på detta hysteriska hot. Ta det lugnt och låt industrin få tid på sig. När jag växte upp på 60b70 hade vy cyper värme het som faan. Tagga ner och rösta ej på MP, som försöker döde lägga lands bygden. De bor fint i centrala sto . med tunnelbanor buss gångavstånd.

Fattar inte Svensson att rösta på politiker som vet? De ska nu ta livet av oss utanför städer.....
Citera
2019-06-05, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Att kalla det för elbrist kan jag tycka låter lite missvisande. Man ska inte tro att anledningen till problemen är för att det produceras för lite el. Anledningen till situationen är för att elnätet inte har tillräckligt bra kapacitet för att förse alla i området med den el de är i behov av. Ungefär som om det är för liten dimension i vattenrör till vissa lägenheter så kommer inte alla boende få tillräckligt med vatten trots att det inte är brist på vattnet i sig.

Mig veterligen så är det här en fråga som det pratas om alldeles för lite från politiker (eller snarare inte alls). I nuläget så pratar politiker i TVn bara om vilken typ av produktionskälla vi ska använda oss av. Men debatten om el är egentligen VÄLDIGT mycket större än bara produktionskälla. Alla av de mål vi sätter för framtiden med nya energikällor, ökad användning av elbilar, ökade krav från industrin etc, bygger på att vi har ett välfungerande elnät men tyvärr så är det något som glöms bort när frågor om el debatteras.

Det finns två problem. Dels problem med själva nätet, dels effektbrist.
Citera
2019-06-05, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Uppenbarligen har de anställda på "myndigheten" sovit på jobbet eller varit exempellöst inkompetenta, dvs. politiskt tillsatta.
Förmodligen är båda förklaringarna lika relevanta.

Att tjänstemännen på myndigheten skulle vara politiskt tillsatta är så dumt så man häpnar. Att de inte är tillräckligt kompetenta eller att de sovit på jobbet är möjligt och i det första fallet någorlunda troligt.
Kompetensbrist är vanligt i de flesta organisationer.
Citera
2019-06-05, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
När elen inte kan levereras så kan den inte genereras. Vad skulle elbrist annars betyda???
Och det går ju så bra nu när staten sköter elnätet, eller hur, så varför inte pröva mer av samma som misslyckas liksom. För de löjligt obildade kan jag tala om att de första elkraftverken och de första elnäten uppfanns, byggdes och drevs av privata entreprenörer på en komplett oreglerad marknad. Det var först långt senare som den politiska parasitadeln konfiskerade alltihop, och sedan dess har allt först stagnerat för att sedan haverera. Staten Jesus Gud Frälsaren sviker dig, ojojoj illa tider komma med dessa omen...

Visst , till en början hade vi ofta privata järnvägar också. Det gick ju bra. Spårvidden kom att variera en aning. Gud, Jesus och Frälsaren behöver inte jag. Du kan lägga beslag på min bit !
Citera
2019-06-05, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Världens allra högsta straffskatter mot arbete gör att man centraliserar och automatiserar så mycket som möjligt. staten har lyckats med sitt uppsåt att böta bort lokala småskaliga tjänster. Du går väl inte till barberaren för att bli rakad varje morgon och dela skvaller, som man kunde göra innan Tage Erlander tog makten.

Om vi höjer bränsleskatten kraftigt gynnas lokal produktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in