2019-06-04, 22:37
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Så kan det bli. Men för tillfället har vi ingen elbrist.
För tillfället ingen brist. Hur lång tidsperiod "för tillfället" är liknar frågan om hur långt ett snöre är, eller tom. hur kort.
Ringhals block 2 och sedan block 1 kan bli tuvan som stjälpte lasset.
Citera
2019-06-04, 22:40
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tashkent
Detta handlade om artikeln och i den diskuterades inga detaljer av den typ du frågar om. Vi talar om att ersätta anläggningar som har nått sin tekniska livslängd under 2040-talet så man kan inte projicera med dagens teknik och kostnader för att få ett grepp om totalkostnaden i förhållande till ny kärnkraft eller gas.
Följaktligen så har man ingen aaaaning om vad det kostar och inte heller om det kommer att fungera.
Citera
2019-06-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Så du menar att elen "finns", den kan bara inte genereras för att det planekonomiskt skötta elnätet inte klarar av det? Det kallar jag elbrist.

Du får naturligtvis kalla det vad du vill. Fortsätt du att prata om elbrist. I den delen ger jag upp.

Vill du lägga ner det planekonomiska bolaget Svenska Kraftnät. Vill du lägga ner de lokala nätopperatörerna ? Hur skall vi ha det med näten ? Lite oklart vad du menar.
Citera
2019-06-04, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Följaktligen så har man ingen aaaaning om vad det kostar och inte heller om det kommer att fungera.

Det har säkert räknats på det. Men förstår inte varför du ställer dessa frågor till mig, jag står inte bakom en sådan lösning.
Citera
2019-06-04, 22:54
Medlem
Citat:
För tillfället ingen brist. Hur lång tidsperiod "för tillfället" är liknar frågan om hur långt ett snöre är, eller tom. hur kort.

Elnäten hänger ju ihop i norra Europa. Så vi är rimligen beroende av hur andra agerar. Dessutom är konjunkturutvecklingen betydelsefull. Hur snabbt utfasningen av fossila går har också betydelse.De som borde ha koll på detta är väl Energimyndigheten kan man tycka.

I Pågens fall är det näten som spökar inte tillgång till el i norra Europa.
Citera
2019-06-04, 22:56
Medlem
Citat:

När Olkiluoto 3 kommer i drift lär de 1200 MW som går till Finland att minska till 0, förhoppningsvis nästa år.
Citera
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Det har säkert räknats på det. Men förstår inte varför du ställer dessa frågor till mig, jag står inte bakom en sådan lösning.
Det var inte min avsikt att fråga dig personligen, utan att lyfta fram eventuella problem med förslaget.
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Du får naturligtvis kalla det vad du vill. Fortsätt du att prata om elbrist. I den delen ger jag upp.

Vill du lägga ner det planekonomiska bolaget Svenska Kraftnät. Vill du lägga ner de lokala nätopperatörerna ? Hur skall vi ha det med näten ? Lite oklart vad du menar.
När elen inte kan levereras så kan den inte genereras. Vad skulle elbrist annars betyda???
Och det går ju så bra nu när staten sköter elnätet, eller hur, så varför inte pröva mer av samma som misslyckas liksom. För de löjligt obildade kan jag tala om att de första elkraftverken och de första elnäten uppfanns, byggdes och drevs av privata entreprenörer på en komplett oreglerad marknad. Det var först långt senare som den politiska parasitadeln konfiskerade alltihop, och sedan dess har allt först stagnerat för att sedan haverera. Staten Jesus Gud Frälsaren sviker dig, ojojoj illa tider komma med dessa omen...
Citera
2019-06-04, 22:58
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
När Olkiluoto 3 kommer i drift lär de 1200 MW som går till Finland att minska till 0, förhoppningsvis nästa år.

Ännu en intressant frågeställning kommer upp om detta har gett kassaklirr, något som kommer att upphöra.
Citera
2019-06-04, 23:04
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Elnäten hänger ju ihop i norra Europa. Så vi är rimligen beroende av hur andra agerar. Dessutom är konjunkturutvecklingen betydelsefull. Hur snabbt utfasningen av fossila går har också betydelse.De som borde ha koll på detta är väl Energimyndigheten kan man tycka.

I Pågens fall är det näten som spökar inte tillgång till el i norra Europa.

Uppenbarligen har de anställda på "myndigheten" sovit på jobbet eller varit exempellöst inkompetenta, dvs. politiskt tillsatta.
Förmodligen är båda förklaringarna lika relevanta.
Citera
2019-06-04, 23:12
Medlem
Citat:
Det var inte min avsikt att fråga dig personligen, utan att lyfta fram eventuella problem med förslaget.

Okej. Kostnad idag för en 5 kW solcellsanläggning ligger på 100 kSEK. Batterier idag 50 kWh kanske 250 kSEK. 350k x 2000000 installationer = 700 miljarder kr.

Bör finnas plats att bygga på all den takyta som finns. Snöskottning är nog inget problem, det kommer tekniska lösningar för det.

Det stora problemet är att det skulle behöva byggas 80000 sådana installationer per år de närmaste 25 åren för att ersätta kärnkraftverkens produktion. Det finns inte en chans att genomföra det oavsett hur mycket man än vill.
Citera
2019-06-04, 23:21
Medlem
Gabriel Knights avatar
När jag var i Rumänien så stängde man ner all onödig strömförsörjning från kl 22 till runt kl 4 på morgonen. Sjukhus och industrier var förstås prioriterade att få ström även under natten. Kanske kommer ett sådant förslag att läggas fram framgent för att klara strömförsörjningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in