2019-06-04, 09:53
Medlem
Andy Flags avatar
Pappans syster är präst. Ledsen om det länkats tidigare:

https://www.vimmerbytidning.se/nyhet...om5478886.aspx
Citera
2019-06-04, 09:56
Medlem
stilichos avatar
Det förvånar mig fortfarande att inte fler reagerar på det faktumet att barnen vill hem till föräldrarna. När jag nämnde det förut viftades det bort med att barn alltid vill hem till sina föräldrar oavsett missförhållanden. Men det resonemanget håller knappast i det här fallet. Det enda barnet som har rätt att uttala sig är sextonåringen som fyra månader efter omhändertagandet och trots att hon har haft kontaktförbud med sina föräldrar fortfarande inför domstolen och dess jurister propsar på att hon ska få komma hem till sina föräldrar. Den som tycker att det är en normal reaktion för en vanvårdad tonåring får gärna lägga fram något som stödjer en sådan tes. Själv tycker jag att det är mycket märkligt. Eller snarare tycker jag att det tyder på att hemförhållandena inte var så illa som socialtjänsten försöker påskina.

Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Min svarta syn är att det bara är att bita ihop och ta t ex Skåne-fallet med en axelryckning. Människor som inte pallar har fått gå under sedan mänsklighetens begynnelse. Bara de sista 100 åren har det funnits nån form av kollektivt omhändertagande. Det gäller att klara sig själv nu. Framtiden ser mörk ut.

Fast de här människorna pallade ju. Det handlar inte om en familj som har kollapsat och gått under. Det handlar om en familj som var udda och avvikande på ett sätt som samhället inte tycker att det kan acceptera. Det verkar ju till och med som om familjen har kunnat leva isolerat på grund av liberala bidragsregler. Utan generös sjukpenning hade de rimligtvis inte kunnat isolera sig som de gjorde utan hade varit tvungna att interagera mer med samhället för sin försörjnings skull. Eftersom hela familjen, inklusive barnen, faktiskt verkade trivas rätt bra med sitt upplägg så hade det antagligen inte förändrat något väsentligt. Men det hade åtminstone tvingat fram lite mer insyn i familjen vilket hade kunnat leda till ett mindre behov av drakoniska åtgärder när de väl seglade in på socialtjänst-radarn. Så i just det här fallet ser jag inte hur man kan applicera din mörka samhällsbild.
Citera
2019-06-04, 09:58
Medlem
Felciterat

Fel citat citerat men låter inlägget stå kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Sjukskriven sedan 2015 - det får inte jag till tio år. Visst kan man ha kvar sin SGI och vara sjukskriven även om anställningen upphört av någon anledning. När man förbrukat sin rätt till sjukskrivning är det tänkt att man ska lotsas över till AF, bli arbetslös, i bästa fall få arbetslöshetsersättning. Inte är alla utan anställning pensionärer!?

Man kan vara sjukskriven som arbetslös och när sjukpenningdagarna tar slut och FK fortfarande inte anser att man klarar något jobb deltar man i ett program med Arbetsförmedlingen i tre månader (spel för galleriet) och sen börjar sjukskrivningen om. Tror också det är vanligt att folk säger att de är ”sjukskrivna” även om de har sjukersättning, som är en slags ”sjukpension” fram till 65 års ålder då ålderspensionen går in. Sjukersättning är mycket svårt att få i dagens läge så många som av Fk anses väldigt sjuka har en sjukpenning rullandes år efter år, med de tre månadernas mellanspel på Af efter en viss tid.
Senast redigerad av Rullgardajna 2019-06-04 kl. 09:59. Anledning: Fel citat
Citera
2019-06-04, 09:58
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Och? Mamman är sjukskriven trots att hon är frisk tack vare/på grund av att hon uppger att hon saknar arbetsförmåga?

Suck, ingen av oss vet av vilken orsak hon
blev sjukskriven.
Man kan tycka att en cancerpatient är sjuk, men de kan trots det ha en arbetsförmåga.
En person med diverse diagnoser tex npf är ju inte sjuka, men har stadigvarande funktionsnedsättning i olika grad.Trots att de ser friska ut och inte är sjuka i medicinsk mening
Det kan ju verka förvirrande med att säga sjukskrivning, då det numera ör funktionsförmågan som ska bedömas inte sjukdomen i sig.
Läkaren beskriver hennes funktionsnedsättning i relation till arbete.
Detta bedöms efter regler som FK ska förhålla sig till.
Uppenbarligen fungerar det inte så väl i denna familj..Mamman ska tydligen inte vara sjukskriven för något psykiskt, kan ju vara vad som helst..fibromyalgi är inte ovanligt för kvinnor tex.
Citera
2019-06-04, 09:59
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ja så är det vad jag vet. Vad har du kvar för förmåga är det intressanta inte vad du har förlorat.

Korrekt !
Citera
2019-06-04, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Pappans syster är präst. Ledsen om det länkats tidigare:

https://www.vimmerbytidning.se/nyhet...om5478886.aspx

Hur vet du att det är H.B’s syster?
Citera
2019-06-04, 10:02
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Halmstrån much?

Har du något utöver ditt citat som pekar på att de skulle vara radikala i någon samhällsstörtande riktning? Finns det några tecken på kopplingar till annat land? Några övriga beröringspunkter alls mellan Skråmos barn och dessa?

Olika trosinriktningar och hur det kan vara dessa som speglats i barnens misär har diskuterats flitigt men ingen har ännu haft belägg nog för att fastslå att det är grundproblemet. Blir du först?

Håller med, det verkar främst vara föräldrarnas personligheter, funktionsförmåga som gjort att situationen blev så här.
Inte psykoser eller sekter.
Citera
2019-06-04, 10:05
Medlem
JymdKjams avatar
Det känns så härligt (eller ”häftigt” sim Mona Sahlin sa) att betala skatt i detta land - pengarna går dels till bidrag till Fritzl-föräldrar och dels till inkompetenta kommunaltjänstemän/kvinnor.

Nu väntar dessutom väntar vård, rehab och särskilda insatser till barnen under många år.

Skulle polisen återuppta brottsutredningarna mot föräldrarna igen så kan de dömas till fängelse för kanske olaga frihetsberövande, vållande till kroppsskada, bidragsbrott och osant intygande/urkundsdörfalskning. Några av brotten bör kunna ge fängelsestraff. Det kommer kosta åtskilliga miljoner med. Plus rättegång.

De här föräldrarna kommer ha kostat oss skattebetalare någonstans mellan 50 och 100 miljoner innan det är klart!
Och ironiskt nog var det just Skatteverket som avslöjade historien....
Citera
2019-06-04, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det förvånar mig fortfarande att inte fler reagerar på det faktumet att barnen vill hem till föräldrarna. När jag nämnde det förut viftades det bort med att barn alltid vill hem till sina föräldrar oavsett missförhållanden. Men det resonemanget håller knappast i det här fallet. Det enda barnet som har rätt att uttala sig är sextonåringen som fyra månader efter omhändertagandet och trots att hon har haft kontaktförbud med sina föräldrar fortfarande inför domstolen och dess jurister propsar på att hon ska få komma hem till sina föräldrar. Den som tycker att det är en normal reaktion för en vanvårdad tonåring får gärna lägga fram något som stödjer en sådan tes. Själv tycker jag att det är mycket märkligt. Eller snarare tycker jag att det tyder på att hemförhållandena inte var så illa som socialtjänsten försöker påskina.

Ja det är ju en intressant filosofisk fråga om man skall ta hänsyn till vad barnen tycker i detta fall. Det är ju långt ifrån alltid som människor dras till det som är bäst för dem. Men i det totalt liberala samhället så skall ju folk kunna välja själva hur de vill leva. En knarkare trivs bäst när denna får sitt knark, men ur samhällets synvinkel så är det alltid dåligt att knarka. Ett barn sitter kanske helst klistrad framför datorn eller tv-n hela dagen och äter godis, men ur föräldrarnas synvinkel är det oftast förkastligt.
Att barnen i det här fallet trivdes med sin situation är kanske inte så konstigt. De verkar ju i stort sett ha fått göra vad de ville, och de ville aldrig gå ut. De satt mest stilla hela dagarna. Naturligtvis har de blivit helt asociala då de aldrig har träffat utomstående, och då mår de säkert inte bra av att tvingas träffa andra människor. Så att de längtar hem är nog inte så konstigt.
Citera
2019-06-04, 10:15
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Fast de här människorna pallade ju. Det handlar inte om en familj som har kollapsat och gått under. Det handlar om en familj som var udda och avvikande på ett sätt som samhället inte tycker att det kan acceptera. Det verkar ju till och med som om familjen har kunnat leva isolerat på grund av liberala bidragsregler. Utan generös sjukpenning hade de rimligtvis inte kunnat isolera sig som de gjorde utan hade varit tvungna att interagera mer med samhället för sin försörjnings skull. Eftersom hela familjen, inklusive barnen, faktiskt verkade trivas rätt bra med sitt upplägg så hade det antagligen inte förändrat något väsentligt. Men det hade åtminstone tvingat fram lite mer insyn i familjen vilket hade kunnat leda till ett mindre behov av drakoniska åtgärder när de väl seglade in på socialtjänst-radarn. Så i just det här fallet ser jag inte hur man kan applicera din mörka samhällsbild.

Ja jag får en känsla av att familjen har eller har haft resurser i egenskap av högutbildade och haft "kontroll" på tillvaron och hyggligt med pengar men att de isolerat sig stegvis eftersom de tappat kontakter med arbetsliv och vänner och liknande. Och köpt en gård på Österlen för 850 000 år 2003 utan att känna en kotte i omgivningarna. Ett senmodernt öde. Men de har upplevt sig som att de är av bättre sort samtidigt som de anat att de i grund och botten tappat det. Och inte önskat få se kvitton på sitt fall nedåt i samhällsstegen=isolering. Isoleringen skyddar dem för konfrontationen med omgivningen och indirekt med sig själva. De kan fortsätta leva med sina falska självbilder. Hmmm....
Citera
2019-06-04, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Ja jag får en känsla av att familjen har eller har haft resurser i egenskap av högutbildade och haft "kontroll" på tillvaron och hyggligt med pengar men att de isolerat sig stegvis eftersom de tappat kontakter med arbetsliv och vänner och liknande. Och köpt en gård på Österlen för 850 000 år 2003 utan att känna en kotte i omgivningarna. Ett senmodernt öde. Men de har upplevt sig som att de är av bättre sort samtidigt som de anat att de i grund och botten tappat det. Och inte önskat få se kvitton på sitt fall nedåt i samhällsstegen=isolering. Isoleringen skyddar dem för konfrontationen med omgivningen och indirekt med sig själva. De kan fortsätta leva med sina falska självbilder. Hmmm....

Jag reagerar också på att de som har ”likeat” pappans Facebookbilder samtliga verkar prata engelska/ med något undantag är icke-svenskar.

Han har dessutom betydligt färre ”likes” än jag, och jag har definitivt ingen stor umgängeskrets, speciellt inte på sociala medier... 😳
Citera
2019-06-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Palindromsekvens
Hur vet du att det är H.B’s syster?

Enligt folkbokföringen 1975 har han en syster med samma namn och födelsedatum som prästen i fråga. Kan kanske vara intressant att veta att han kommer från en kristen släkt, men i övrigt är förmodligen systern helt oskyldig när det gäller vanvården av barnen och borde väl inte blandas in i diskussionen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in