Flashback bygger pepparkakshus!
2019-06-02, 10:58
Medlem
Artikelserie i Sydsvenskan,tyvärr låst
https://www.sydsvenskan.se/2019-06-0...fran-omvarlden
Citera
2019-06-02, 10:58
Medlem
Vekrusets avatar
Det finns också ett annat exempel på isolerad familj, från New York, som kan ses i dokumentären The Wolfpack. Där var religionen oväntat nog Hare Krishna-sekten.
Citera
2019-06-02, 11:00
Medlem
jamendujas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
OK, men låt oss bena upp det vi vet hittills.

Skolundervisning
Barnen har, enligt uppgift, fått undervisning i hemmet via webben och/eller annan form av undervisningsmaterial. Webben/materialet ska vara från USA. Ett två föräldrar, födda i Sverige helt utan någon form av amerikanskt påbrå, skull använda material från USA är i min värld otänkbart. Så kallade "Home schooling" är inte helt ovanligt i vissa stater i USA, och där inte direkt kontroversiellt så fenomenet i sig förkommer. Dock verkar den aktuella familjen i detta fall inte hanterat det på korrekt sätt, eller inte gjort det alls.

Varför barnen flugit under radarn
En anledning till att barnen totalt verkar ha flugit under radarn här är säkert att föräldrarna tydligtvis inte haft problem med alkohol/droger. Om så vore fallet hade t.ex. socialen säkert stött på familjen mycket tidigare.

Ett alternativ är att alla barn har fötts i hemmet. Hur sannolikt det är vet jag inte, men genom att göra så vet ingen annan än föräldrarna att barnen existerar.

Ett annat alternativ: barnen har fötts utomlands, t.ex. i USA, och sedan har familjen flyttat till/tillbaka till Sverige. Jag har ingen aning om hur systemet för detta ser ut, alltså vilka kontroller som görs så här får någon gärna fylla på med fakta. Barnen måste ha haft pass för att ta sig ur landet där de föddes (om de nu fötts utomlands) och för att komma in i Sverige. Men, vad händer sedan?

Barnen har fötts i Sverige, men föräldrarna hävdar att alla, var för sig, dött i t.ex. plötslig spädbarnsdöd. Fast, då förutsätter jag att man själv inte bara kan rapportera till t.ex. Skatteverket eller folkbokföringen att en person har dött utan att någon form av polisanmälan eller annat måste upprättas?
Eller så är barnen amerikanska (eller annat land) medborgare pga att någon av föräldrarna är det. Se exempelvis https://lawline.se/answers/amerikans...dsel-i-sverige
Citera
2019-06-02, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShitsOnFireYo
Kan det finnas en kristen frireligiös twist på det här? Många barn, självvald isolering, orientering mot USA etc...

Jag tycker också att det låter frireligiöst, fast mera som en knäpp sekt.
Citera
2019-06-02, 11:07
Medlem
Det borde gå att omhänderta 18-åringen också, visst han/hon är myndig men hur enkelt är det för en 18-åring att ta ett rationellt beslut att lämna föräldrarna när han/hon inte vet något om världen utanför hemmet.

Vore intressant att veta vad dom ätit eftersom matvanorna beskrevs som udda.
Citera
2019-06-02, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Det skulle ju vara roligt att veta vad de levde av, spelade pengar ingen roll? För man får väl anta att barnbidraget med flerbarntillägget slutade komma när barnen avregistrerades från den svenska folkbokföringen i juni 2018.

Ja, det är en intressant fråga.

Familjen har nog inte haft så stora utgifter, och barnen har nog kostat väldigt lite pengar. Barnen äger sannolikt väldigt få klädesplagg och ärver av varandra. De använder sannolikt nästan inga hygienartiklar, för barnen visste inte hur man duschade, och givetvis använder flickorna inget smink. Barnen är nästan aldrig ute, så de behöver inga ytterkläder eller kraftiga skor. De äger givetvis inga mobiler. Cyklar, nej. Mopeder, såklart inte. Ingen håller reda på födelsedagar, så barnen behöver inga födelsedagspresenter. Så vad behöver barnen? Jo, lite mat, men potatis, bröd och bönor är inte så dyrt.

Trots allt behöver familjen några pengar. Har någon av föräldrarna, t.ex. pappan, haft jobb? Jag gissar att de inte har haft det. Men de kanske har egna föräldrar eller syskon som skickar en slant någon gång? Eller föräldrarna lever helt enkelt på socialen? Det kanske räcker?
Citera
2019-06-02, 11:10
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenduja
Eller så är barnen amerikanska (eller annat land) medborgare pga att någon av föräldrarna är det. Se exempelvis https://lawline.se/answers/amerikans...dsel-i-sverige

Bra poäng, dock skriver Sydsvenskan att det är en" svenskfödd familj, utan utländsk bakgrund".
Citera
2019-06-02, 11:15
Medlem
darkaims avatar
Någon förälder måste ju vara amerikan i o m att
Citat:
"Kommunen har känt till hemundervisningen, men har utgått från att barnen har vistats utomlands i så stor utsträckning att de inte har varit skolpliktiga i Sverige."
då jag utgår från att det är dit de har varit när de vistats utomlands, om de ens någonsin var utomlands det vill säga.
Citera
2019-06-02, 11:15
Medlem
Enligt artikeln i Sydsvenskan har familjen ingen utländsk bakgrund alls. Efter omhändertagandet försöker ett av barnen kontrollera de andras matintag, toalettbesök och medicinintag, hen tar över från föräldrarna. De saknar alla normala färdigheter för sin ålder, man vet inte om symptomen på neuropsykiatriska diagnoser är en följd av den extrema uppväxten eller ej.
Citera
2019-06-02, 11:17
Medlem
Amazon-mannens avatar
Men även om man lever så här isolerat, borde inte familjens släktingar veta något om barnens existens?

*Har man isolerat sig både från mamman och pappans släkt? Avsagt sig bekantskapen s.a.s.?
*Om barnen är födda hemma och hållits undan myndigheter, har man skitit i allt vad kontroller/vaccinering av barnen?
*Om barnen nu är födda hemma, alla 5, hur klarar man det på två vuxna? Till och med på medeltiden hade man ju en liten grupp kvinnor som assisterade under födseln..

Många frågor..
Citera
2019-06-02, 11:17
Medlem
jamendujas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Bra poäng, dock skriver Sydsvenskan att det är en" svenskfödd familj, utan utländsk bakgrund".
Jo, samtidigt så står det i artikeln från jpinfonet:
"Kammarrätten konstaterar att barnen aldrig har gått i svensk skola utan att de har undervisats i hemmet med hjälp av läromedel från en amerikansk skola. Kommunen har känt till hemundervisningen, men har utgått från att barnen har vistats utomlands i så stor utsträckning att de inte har varit skolpliktiga i Sverige."

Jag undrar i vilka fall kommunen gör sådana antaganden...
Citera
2019-06-02, 11:18
Medlem
FalconAlkoholfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willy-45
Ordet "svensk" har idag helt förlorat sin ursprungliga betydelse.
Idag: "Svensk" = du har passerat svensk gräns utifrån.. Möjligen även åkt T-bana...

hela händelsen är förloppet mig helt obegripligt, soc brukar ju vara väldigt aggressiva när det gäller sånt här?
Har man inom soc kanske inte "velat veta" för att det skulle skapa mer arbete för dem?
Ett enkelt hembesök t ex??

Jag tror soc idag inte har fokus på svenska familjer eller svenska barn. Eller vithyade, ifall familjen och barnen i detta fall har en starkare koppling till usa än sverige (som de verkar ha avskurit kontakten till).

Fokus för soc idag tror jag är mörkhyade migranter, som ska servas med svensk välfärd. Då kommer nog eventuella vithyade knäppskallar så att säga "segla under radarn" utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in