Flashback bygger pepparkakshus!
2019-06-02, 09:57
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dovhjort
”Trotts att det är en svenskfödd familj, utan utlänsk bakgrund, har barnen inte haft svenska som modersmål i sitt hem.”
Just det där reagerade jag också på. Har de hittat på ett eget språk eller är det typ engelska som har använts?
Citera
2019-06-02, 10:01
Medlem
Men alltså va? Hur kan inte det finnas en större kontroll på sånt här i byråkratilandet Sverige. Du kan typ inte göra något här utan att lämna in en blankett på 20 myndigheter.

Sen Skatteverket avregistrerar? Bara what? Okej dessa 5 barn från samma familj har bara försvunnit, finns det ett dödsattest? nej, Har de någonsin flyttat?, nej. Är de saknade?, nej. Ähh vi trycker Delete de finns nog inte men skiter i att kolla upp det. Att 5 barn försvinner under 18 års tid lisom är väl inget konstigt.

Blir inte barn också automatiskt placerade till en skola i kommunen då vi har skolplikt?
Senast redigerad av delldimwit 2019-06-02 kl. 10:17.
Citera
2019-06-02, 10:09
Medlem
ShitsOnFireYos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Just det där reagerade jag också på. Har de hittat på ett eget språk eller är det typ engelska som har använts?
Den kryptiska formuleringen är ett sätt att säga att det rör det sig om ett av de svenska minoritetsspråken. Sverige har fem minoritetsspråk: finska, jiddisch, meänkieli, romska och samiska. Romska har nog klart lägst odds här.
Citera
2019-06-02, 10:15
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShitsOnFireYo
Den kryptiska formuleringen är ett sätt att säga att det rör det sig om ett av de svenska minoritetsspråken. Sverige har fem minoritetsspråk: finska, jiddisch, meänkieli, romska och samiska. Romska har nog klart lägst odds här.

Eller så ljuger media? För det hela låter helt orimligt. Om de verkligen helt saknade utländsk bakgrund, så skulle de ha pratat svenska. Jag tror inte ens att en infödd rom ligger bakom detta. Och det måste finnas en orsak till att barnen avregistrerades, och den orsaken lär vara "de låga förväntningarnas rasism". D v s att familjen inte alls är svensk, och att myndigheterna därmed inte vågar ställa krav eller ens titta efter vad som händer.

Ska bli intressant att få veta vilken sinnessjukdom och/eller vanföreställningar som ligger bakom detta groteska övergrepp.
Citera
2019-06-02, 10:18
Medlem
Det kan röra sig om dessa barn, undervisades på engelska. https://www.jpinfonet.se/kunskap/nyh...mundervisning/
Citera
2019-06-02, 10:23
Medlem
jamendujas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Det kan röra sig om dessa barn, undervisades på engelska. https://www.jpinfonet.se/kunskap/nyh...mundervisning/
Det kan stämma. I Sydsvenskans/HDs artikel står det:
"Skolan då? Varför har barnen inte gått i skolan? Föräldrarna hävdar att barnen har fått hemundervisning via en webbaserad skola i Kalifornien. Den uppgiften tar inte domstolen ställning till eftersom det just då saknas ”tillräckligt underlag”."
Senast redigerad av jamenduja 2019-06-02 kl. 10:31.
Citera
2019-06-02, 10:23
Medlem
ShitsOnFireYos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Eller så ljuger media? För det hela låter helt orimligt. Om de verkligen helt saknade utländsk bakgrund, så skulle de ha pratat svenska. Jag tror inte ens att en infödd rom ligger bakom detta. Och det måste finnas en orsak till att barnen avregistrerades, och den orsaken lär vara "de låga förväntningarnas rasism". D v s att familjen inte alls är svensk, och att myndigheterna därmed inte vågar ställa krav eller ens titta efter vad som händer.

Ska bli intressant att få veta vilken sinnessjukdom och/eller vanföreställningar som ligger bakom detta groteska övergrepp.
Ja, så kan det också vara. Vår DDR-media är ju inte särskilt kända för att rapportera verkligheten och myndigheterna lider av kronisk ångerst att bli brunsmetade.
Citera
2019-06-02, 10:26
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Stämmer säkert.
Men varför prata engelska med dom om det inte är modersmålet för ngn av föräldrarna?
Citera
2019-06-02, 10:29
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenduja
Det kan stämma. I artikeln står det:
"Skolan då? Varför har barnen inte gått i skolan? Föräldrarna hävdar att barnen har fått hemundervisning via en webbaserad skola i Kalifornien. Den uppgiften tar inte domstolen ställning till eftersom det just då saknas ”tillräckligt underlag”."

Märkligt, så står det inte när jag trycker på länken. Hos mig står det.....

Citat:
Kammarrätten konstaterar att barnen aldrig har gått i svensk skola utan att de har undervisats i hemmet med hjälp av läromedel från en amerikansk skola. Kommunen har känt till hemundervisningen, men har utgått från att barnen har vistats utomlands i så stor utsträckning att de inte har varit skolpliktiga i Sverige.
Senast redigerad av sajebis 2019-06-02 kl. 10:31.
Citera
2019-06-02, 10:31
Medlem
jamendujas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Märkligt, så står det inte när jag trycker på länken. Däremot står det.....
Ah, jag menade att det står så i Sydsvenskans/HDs artikel. Jag förtydligade detta i mitt inlägg.
Citera
2019-06-02, 10:33
Medlem
Sjuka människor det finns. Och så klart så ska härkomsten ifrågasättas när det står att det är svenskar. Flashback i ett nötskal
Citera
2019-06-02, 10:36
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsykedeliskaTankar
Sjuka människor det finns. Och så klart så ska härkomsten ifrågasättas när det står att det är svenskar. Flashback i ett nötskal

Om det hade stått att familjen var iransk, men att barnen inte kunde iranska för att det inte pratades i hemmet, så skulle det också ha lett till ifrågasättande om ifall informationen var korrekt.

(Om nyheten kom från Iran.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in