Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-05-01, 19:38
  #13
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Absolut inte, varför skulle de göra det?
Du är 90talist va?
Citera
2019-05-01, 19:42
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Du är 90talist va?

Nä faktiskt inte.
Citera
2019-05-01, 23:36
  #15
Medlem
Jag har en bekant som beställde härifrån för ett par månader sedan. Diskret försändelse med Dhl
https://www.pfefferspray-versand.de/...19ea2c4b75945c
Citera
2019-05-02, 10:59
  #16
Medlem
Bergakungens avatar
Det finns flera möjligheter att råka illa ut:

Till att börja med har de flesta försäljare hyfsad koll, och säljer inte "hemmalagliga" men "utomlandsförbjudna" produkter inom EU. De vet att dels får kunden inte varan, utan att de också får svara för regelbrott - det vill de inte. Därför säljs vissa varor bara till adresser inom landet.

Sedan (även om ovanstående inte gäller) kommer svensk tull att undersöka varor och gods som kommer in till riket. Hittar man olaglig pepparspray blir det inget, då heller. En bra story kan kanske göra så man slipper böter.

Om man nu får hem förbjuden pepparspray (det kan man få) gäller det att inte bli visiterad med denna tillgänglig, då blir det mudder med vapenlagstiftningen. I normala fall kan man då fråga sig när man blivit muddrad senast - det händer inte ofta och risken för en "normal medborgare" att gripas och visiteras av polisen är ju verkligen inte stor. Det gäller förstås att man håller snattran, inte berättar för kompisar vad man har i väskan och att man inser att det här är inte en fribiljett att hålla på med dåligheter, utan ett verktyg för en nödsituation.

Sedan hamnar vi ytterst i det läge när pepparsprayen (förhoppningsvis inte) används. Då är man i nöd, använder den i nödvärn och slipper troligen ansvaret för skador och obehag (bra spray är obehaglig för alla, vanligen även offret) men man får svara för innehavet - troligen böter. I det läget är det ju kanske skönt att veta att pepparspray inte dödar eller skadar långsiktigt.
Citera
2019-05-23, 18:55
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bilar101
Tjejen känner sig osäker på stan och i kollektivtrafiken
Körkortet är bara några månader bort, men jag vill att hon bär pepparspray/ca spray i väskan när hon är ute. Har tittat runt lite och det finns en massa att välja mellan på Ebay.

Att det är olagligt att ha är inget som jag - eller hon - bryr oss om.

Min fråga är hur stor risken är att tullen hittar just mitt paket och beslagtar det? Jag tänkte köpa 2-3 stycken och hoppas på att någon slinker igenom.

Någon som har gjort detta förr?
Vad rekommenderar ni för en tjej att använda - skall ha maximal effekt, men liten i storlek. Skall kunna stoppa en fullvuxen man, tänk 80-120kg, 180-2m lång, utan problem, om personen träffas rakt i ansiktet/ögonen.

Tips på bra märken?
Styrkor, etc? Gas eller spray?

Tack.
Finns CS gas på wish ... Och även elpistoler.. både kontakt och som skjuter elektroder.. elektrodmodellen är kass.. har personen inte har hud så fungerar den knappt. Men wish är bra att beställa från för de går ej genom tullen. Har vänner som beställt allt jag nämnt utan problem.
Citera
2019-05-23, 23:39
  #18
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartkrutsskalle
Finns CS gas på wish ... Och även elpistoler.. både kontakt och som skjuter elektroder.. elektrodmodellen är kass.. har personen inte har hud så fungerar den knappt. Men wish är bra att beställa från för de går ej genom tullen. Har vänner som beställt allt jag nämnt utan problem.

Wish går igenom tullen. Allt går igenom tullen i stora drag. Även paket ifrån Danmark scannas. Man kan dock inte ta alla paket, utan man väljer ut en bur eller en säck och kör det. Det kommer alltid slinka igenom saker med rådande ekonomikrav på tull och polis
Citera
2019-05-25, 10:27
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Måste det vara PEPPAR?
Det finns ju ämnen som är lagliga.

De ynkliga färgförsvarssprejerna är meningslösa. Man kan lika gärna köpa en vanlig färgsprej eller rostkyddsmedel, insektsmedel eller något annat med bättre effekt och rejäl volym.
Malen peppar i lösvikt är inte heller så dumt.

Mycket som är lagligt blir olagligt när man använder det mot någon och inte kan ge en naturlig orsak varför man råkade ha det med sig. Förövarens hälsa får inte riskeras enligt lagen. Lagvrängarna kan nästa alltid gör självförsvar till övervåld.

Rekommendationen blir att man efter att ha neutraliserat angriparen bör avvika från platsen.
Citera
2019-05-25, 12:19
  #20
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartkrutsskalle
Finns CS gas på wish ... Och även elpistoler.. både kontakt och som skjuter elektroder.. elektrodmodellen är kass.. har personen inte har hud så fungerar den knappt. Men wish är bra att beställa från för de går ej genom tullen. Har vänner som beställt allt jag nämnt utan problem.

Allt går givetvis genom Tullen, sen beror det på olika kriterier om det ska granskas närmare eller ej.
Jag var på möte med Tullen i Malmö förra året och inser efter den infon att mer saker granskas än man tror.
Sen görs inte tillslag hos alla mottagare av olika skäl även om man sett vad försändelsen innehåller.
Citera
2019-05-25, 12:23
  #21
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Förövarens hälsa får inte riskeras enligt lagen. Lagvrängarna kan nästa alltid gör självförsvar till övervåld.

Rekommendationen blir att man efter att ha neutraliserat angriparen bör avvika från platsen.

Bara man inte sprejar sig själv av misstag. Har sett exempel på det på Polishögskolan när sprejaren i upphetsningen inte haft koll på vindriktningen utan gjort sig själv blind istället...
Citera
2019-05-25, 16:50
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Wish går igenom tullen. Allt går igenom tullen i stora drag. Även paket ifrån Danmark scannas. Man kan dock inte ta alla paket, utan man väljer ut en bur eller en säck och kör det. Det kommer alltid slinka igenom saker med rådande ekonomikrav på tull och polis

2 saker.. eftersom wish har avtal med tullen så förtullas inte deras paket för tull o moms, vilket minskar chansen. Jag har nog beställt 100 wish paket och de har aldrig öppnats av tullen.

Sen så skickas ofta olagliga grejer som tårgas, elpistoler etc från Belgien eller andra EU länder som mellanhand. Och när paket skickas inom EU så görs inte samma sorts kontroller. Det är mest knarkhundar som kollar då eftersom du har ungefär samma regler på de mesta.
Citera
2019-05-25, 17:13
  #23
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartkrutsskalle
2 saker.. eftersom wish har avtal med tullen så förtullas inte deras paket för tull o moms, vilket minskar chansen. Jag har nog beställt 100 wish paket och de har aldrig öppnats av tullen.

Sen så skickas ofta olagliga grejer som tårgas, elpistoler etc från Belgien eller andra EU länder som mellanhand. Och när paket skickas inom EU så görs inte samma sorts kontroller. Det är mest knarkhundar som kollar då eftersom du har ungefär samma regler på de mesta.
Wish har avtal med PostNord. Då det är PN ansvar att se till att momsen betalas in till tullen. Tullen öppnar sällan paket, utan de paket som går ut i stickprov röntgas oftast bara. Ser det intressant ut, då öppnar man och tittar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback