2006-12-06, 20:13
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Oinksalot
Hittade iaf ingen liknande när jag sökte.
Jag hittade i alla fall en befintlig tråd. Mergade din tråd med denna. / Mod
Citera
2007-01-01, 11:39
Bannlyst
BelastningsRegistret vs Polisen

Belastningsregistret är ett kvasioffentligt register som bl a domstolar kan söka i.

Men visst kan polisen hitta allt gammalt skit såsom brottsmisstankar, åtalsunderlåtelser och gamla domar.

Dvs i den omfattning som polisutredningar - således internt polismaterial - har skett.
Citera
2007-02-27, 18:27
Medlem
Jag drömmer om att få bli medlem i NI någon gång i mitt liv. Eftersom de inte anställer någon som har varit straffad eller misstänkt undrar jag då följande frågor:

1. Kan jag vara misstänkt för någonting utan att själv veta om det? Alltså spaning och sånt. Vi säger att de slutar att spana på mig. Är jag då inget material som NI vill ha (vet inte ens om det funkar så)?

2. Vi antar att jag blir gripen någon när jag är i tjugoårsåldern skäligen misstänkt för någonting och jag släpps. Är jag med i brottsregistret då eller nåt?

Mvh Dignam
Citera
2007-03-12, 16:22
Medlem
bolie11s avatar
Tänkte söka arbete på dagis/skola. de måste då se ett utdrag ur belastningsregistret. där står det dock att jag blivit dömd till böter för ringa smuggling (<2 liter sprit), fick 300:- i böter. kommer det vara ett hinder när jag söker skola/dagis??

har inte läst igenom hela tråden men brottet ägde rum juli 2001 men domen kom mars 2002. när försvinner punkten från utdraget? borde vara fem år men är det först efter domen eller brottet??
Citera
2007-03-12, 17:14
Medlem
Kuyichis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bolie11
Tänkte söka arbete på dagis/skola. de måste då se ett utdrag ur belastningsregistret. där står det dock att jag blivit dömd till böter för ringa smuggling (<2 liter sprit), fick 300:- i böter. kommer det vara ett hinder när jag söker skola/dagis??

har inte läst igenom hela tråden men brottet ägde rum juli 2001 men domen kom mars 2002. när försvinner punkten från utdraget? borde vara fem år men är det först efter domen eller brottet??

På "skolutdrag" syns endast allvarliga vålds- och sexualbrott (samt människorov..). Du kan alltså vara lugn.
Citera
2007-04-04, 14:18
Medlem
techmans avatar
Hej hej, har sökt o kollat men inte hittat exakta svar.

Frågan är:

Om jag som privatperson ska på en arbetsintevju, de vill kolla BR, jag skriver under deras papper, de får papperna från polisen..vad står på papperen? Att jag blivit straffad fattar jag, men står det för vad och hur allt gick till osv?
Tacksam för svar!

Mvh techman
Citera
2007-04-04, 14:25
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techman
Hej hej, har sökt o kollat men inte hittat exakta svar.

Frågan är:

Om jag som privatperson ska på en arbetsintevju, de vill kolla BR, jag skriver under deras papper, de får papperna från polisen..vad står på papperen? Att jag blivit straffad fattar jag, men står det för vad och hur allt gick till osv?
Tacksam för svar!

Mvh techman

Som jag ahr förstått det så kan inte arbetsgivaren få ut pappret utan du får själv begära ut det och sen om du vill visa det för arbetsgivaren.

Hur eller var beställer man egentligen det utdraget?
Citera
2007-04-04, 16:16
Medlem
Kuyichis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Som jag ahr förstått det så kan inte arbetsgivaren få ut pappret utan du får själv begära ut det och sen om du vill visa det för arbetsgivaren.

Hur eller var beställer man egentligen det utdraget?

Helt rätt. Utdraget kommer hem till beställaren och endast dit.

Av BR framgår exempelvis vad du blivit dömd för och vad du fått för straff. Däremot finns inte domen där. Man kan alltså inte läsa exakt vad som hänt eller så.

Utdragen beställer man skriftligen från Rikspolisstyrelsen. Se här: http://www.polisen.se/inter/nodeid=3...eversion=1.jsp
Citera
2007-04-04, 20:35
Medlem
techmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuyichi
Helt rätt. Utdraget kommer hem till beställaren och endast dit.

Av BR framgår exempelvis vad du blivit dömd för och vad du fått för straff. Däremot finns inte domen där. Man kan alltså inte läsa exakt vad som hänt eller så.

Utdragen beställer man skriftligen från Rikspolisstyrelsen. Se här: http://www.polisen.se/inter/nodeid=3...eversion=1.jsp

Okej, skitbra!
Tack så mycket båda två Mod..
Citera
2007-04-05, 16:35
Medlem
Hur länge finns man kvar i registret för ringa narkotikabrott?
Citera
2007-04-05, 17:04
Medlem
Kuyichis avatar
Antar att straffet blev dagsböter? I sådana fall finns du kvar i fem år förutsatt att du håller fan på dig under den tiden och inte drar på dig nya belastningar som renderar i strängare påföljd än penningböter.
Citera
2007-04-06, 05:33
Medlem
Sirius_ones avatar
Jag blev haffad för offentligt urinerande utanför en krog. På exakt samma ställe som förmodligen 50 pers pissar samma kväll. Jag skrev på anmälan i princip samtidigt som jag blev haffad (tjabbade en del med snuten men kunde inte övertala dom). Grejen är den att jag har inte råd med 800 i böter plus att jag ska söka ett nytt jobb på tisdag. Kommer detta att ingå i arbetsgivarens "dokument" eller vad kollar han upp om jag t.ex. söker jobb på Lidl, Jem&Fix osv. Kan man söka bidrag för såna här saker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in