Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-05-22, 15:57
  #157
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Visst är det så. Men om du som fondförvaltare har aktier i Tesla för en miljard och står inför valet att tillföra ytterligare 100 mkr eller se miljarden försvinna i en KK så är nog dom flesta med på en emission
Jo, jag har en känsla av att Tesla har tillräckligt med "fanboys" för att få in stålar en eller ett par vändor till.
Citera
2019-05-22, 15:57
  #158
Medlem
GillJungs avatar
Tesla var bankrutt innan det grundades i princip, allt hängde på att få företaget börsnoterat och pumpa upp aktierna genom att locka lågintelligenta investerare samt få in förbetalningar på bilarna. Det var inte speciellt svårt att förutse detta...
Citera
2019-05-22, 16:05
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillJung
Tesla var bankrutt innan det grundades i princip, allt hängde på att få företaget börsnoterat och pumpa upp aktierna genom att locka lågintelligenta investerare samt få in förbetalningar på bilarna. Det var inte speciellt svårt att förutse detta...

Finns många exempel, ett i närtid är ju Uber som under åren tagit in många miljarder dollar i emissioner och hittills inte tjänat en cent. Spotify har väl inte heller nått plussiffror?
Citera
2019-05-22, 16:09
  #160
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kapacitetsproblem i form av distributionsnät ja, inte produktionsbrist. Om du påstår något annat: källa eller STFU.

suck. vad tröttsam du är

https://www.uniper.energy/sverige/re...rlshamnsverket

ring gärna själv till Karlshamn och fråga hur många timmar dom körde 2018

dom kör även sommartid för att täcka upp kapacitetsbrist, inte bara mitt i vintern vid minus 25 C

http://www.sydostran.se/karlshamn/ka...ed-produktion/

Svenska Kraftnät säger själv:
Svenska kraftnäts olika scenarier kring den framtida elförsörjningen.
"Blir vintern 2020-2021 en så kallad tioårsvinter, är det kalkylerade effektunderskottet i Sverige vid topplast 3 000 megawatt.
Med andra ord kommer Sverige enligt scenarierna att vara beroende av betydande mängd importel eller alternativt tvingas stänga ner delar av elnätet." Vid en normal vinter om tre år prognostiseras effektbalansen ligga på minus 1 500 megawatt – lite mer än produktionskapaciteten på världens största kokvattenreaktor, belägen i Oskarshamn.

Så källa levererad. och allmänt känt i branchen.
STFU
Citera
2019-05-22, 16:13
  #161
Medlem
GillJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Finns många exempel, ett i närtid är ju Uber som under åren tagit in många miljarder dollar i emissioner och hittills inte tjänat en cent. Spotify har väl inte heller nått plussiffror?

Exakt, det gäller nästan alla amerikanska företag inom IT (Amazon, Twitter, Spotify, Uber, Instagram, även delvis Google och Facebook). Jag märkte av pyramidspelet för 4-5 år sedan fast ingen trodde på mig Nu är det annorlunda.

Det hela blev för uppenbart när Trump kom till makten och sänkte skatterna för storföretagen. Det första de gjorde med de pengarna de fick över var att köpa tillbaka sina egna aktier och på så sätt manipulera aktiekursen. Nu har de slut på nödlösningar och det enda som återstår om de ska överleva är en enorm "bail-in" av något slag.
Citera
2019-05-22, 16:13
  #162
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Tesla gör snygga bilar. Det är fascinerande att de har nyaste tänkbara teknik, jag förknippar dem med själv-körning. Vilket alla bilar kommer att ha om 10-15 år.

Men...

Tesla började säljas precis när bil-försäljningen globalt började växa kraftigt. Denna kurva har nu precis vänt.

Jag hade aldrig köpt en ny bil från en ny tillverkare. Det höga inköpspriset kräver att man kan få service, och att den är hållbart gjord så att man kan köra i 15 år. Klarar Tesla det? Det vet jag om kanske 5 år.

2-3 dödsolyckor i självkörande läge är inte toppen-nyheter. Kanske är inte tekniken färdigutvecklad ännu?

Läste att den som kör Tesla i Tyskland, där 50% av elen genereras av kol, släpper ut mer avgaser total sett än en BMW med snål diesel-motor. Ja, där försvann miljöargumentet.

Nej, jag har inga Tesla-aktier. Om INTE Tesla går i konkurs inom 3 år så ska Musk bli min idol. För han har ett extremt svårt läge.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2019-05-22 kl. 16:16.
Citera
2019-05-22, 16:54
  #163
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Vi som var med vårvinter 1987 (-20 på dagarna, -28 på nätterna i flera veckor) som var riktigt kall riktigt länge minns att strömmen inte räckte till och att man släckte ljusreklam i Stoclholm och en hel del annat för att elen skulle räcka!

Just då var miljömupparna som påstår att vi kan avveckla kärnkraften omedelbart naturligtvis knäpptysta!

Förmodligen är vi ännu sämre rustade nästa gång kvicksilvret kryper ner!

En smällkall vinter i Norden är solenergi och vindsnurror ingen räddning!
Citera
2019-05-22, 16:55
  #164
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Nu är teslaaktien under $200 igen.
Citera
2019-05-22, 17:06
  #165
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
suck. vad tröttsam du är

https://www.uniper.energy/sverige/re...rlshamnsverket

Så ditt argument att det är en produktionsbrist på el i Sverige är Karlhamnsverkets hemsida? Vad menar du?

Citat:
ring gärna själv till Karlshamn och fråga hur många timmar dom körde 2018

Vad är det för argument att Sverige har produktionsbrist?

Citat:
dom kör även sommartid för att täcka upp kapacitetsbrist, inte bara mitt i vintern vid minus 25 C

Och? Tror du Karlhamnsverket är det enda kraftverket i Sverige?

http://www.sydostran.se/karlshamn/ka...ed-produktion/

Citat:
Svenska Kraftnät säger själv:
Svenska kraftnäts olika scenarier kring den framtida elförsörjningen.
"Blir vintern 2020-2021 en så kallad tioårsvinter, är det kalkylerade effektunderskottet i Sverige vid topplast 3 000 megawatt.

Ja, för att man tagit hänsyn till effektunderskott när man byggde ihop det svenska kraftnätet med det europeiska.

Citat:
Med andra ord kommer Sverige enligt scenarierna att vara beroende av betydande mängd importel eller alternativt tvingas stänga ner delar av elnätet.

Jasså, stänga ner delar av elnätet minsann. Har det hänt någon gång tidigare sen Sverige började köpa och sälja el internationellt?

Citat:
" Vid en normal vinter om tre år prognostiseras effektbalansen ligga på minus 1 500 megawatt – lite mer än produktionskapaciteten på världens största kokvattenreaktor, belägen i Oskarshamn.

Ja, vilket motsvarar ungefär det 20% svenskägda kärnkraftverket Brokdorf i Tyskland. Did I just blow your mind eller fattade du inte att elproduktionen inte är nationaliserad?
Citera
2019-05-22, 19:50
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Läs på din stolle, vill du ha ett tips så kan du läsa om framtidens miljöbil och miljöbränsle etanolen. På tal om den samlade bilindustrin.
Dagens batteriteknik är en återvändsgränd.

Det är roligt att du nämner "okunniga journalister" sen säger "läs på!"

Svär på min fitta att det mesta du har läst på har skrivits av just journalister.
Citera
2019-05-22, 19:53
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Tesla gör snygga bilar. Det är fascinerande att de har nyaste tänkbara teknik, jag förknippar dem med själv-körning. Vilket alla bilar kommer att ha om 10-15 år.

Men...

Tesla började säljas precis när bil-försäljningen globalt började växa kraftigt. Denna kurva har nu precis vänt.

Jag hade aldrig köpt en ny bil från en ny tillverkare. Det höga inköpspriset kräver att man kan få service, och att den är hållbart gjord så att man kan köra i 15 år. Klarar Tesla det? Det vet jag om kanske 5 år.

2-3 dödsolyckor i självkörande läge är inte toppen-nyheter. Kanske är inte tekniken färdigutvecklad ännu?

Läste att den som kör Tesla i Tyskland, där 50% av elen genereras av kol, släpper ut mer avgaser total sett än en BMW med snål diesel-motor. Ja, där försvann miljöargumentet.

Nej, jag har inga Tesla-aktier. Om INTE Tesla går i konkurs inom 3 år så ska Musk bli min idol. För han har ett extremt svårt läge.

Tror du själv på att Tesla kom in i matchen "samtidigt som bilförsäljningen globalt började växa kraftigt"
Citera
2019-05-22, 20:46
  #168
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollebolle1g
Tror du själv på att Tesla kom in i matchen "samtidigt som bilförsäljningen globalt började växa kraftigt"
Så är det ju, efter att Tesla började säljas har den globala bilmarknaden växt, tack vare Kina men även i små länder som Sverige och Norge. Tesla känner bara till en uppgång i bilförsäljning. Nu får vi se hur Musk klarar en nergång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback